Citaat(edwin42 @ Jan 21 2007, 11:41 AM) Voor de liefhebber, Op dit moment bevindt zich een mogelijke en inmiddels een zekere Mongoolse Pieper bij Woerden, atlasblok 314554. De vogel schijnt er al vanaf begin januari te zitten, Voor mee info, bel de Vogellijn, http://www.dutchbirding.nl/recent/waarnemi...g=1&details=yes nou nou wat heb ik ervan genoten...(hoezo sarcastisch?)Nou had ik helaas géén scoop mee, en wél een kater (en was ik er maar kort),maar misschien moet die Mongool even les krijgen van de Blauwstaart in 'het zich goed laten zien'.Ik ben op zich wel blij dat ik vorig jaar de Mongoolse Pieper van Turnhout heb gedaan,want dan is het herkennen van het geluidje stukken makkelijker!
(edwin42 @ Jan 21 2007, 11:41 AM) Voor de liefhebber, Op dit moment bevindt zich een mogelijke en inmiddels een zekere Mongoolse Pieper bij Woerden, atlasblok 314554. De vogel schijnt er al vanaf begin januari te zitten, Voor mee info, bel de Vogellijn, http://www.dutchbirding.nl/recent/waarnemi...g=1&details=yes
Kan iemand een exacte plek beschrijving geven? Morgen inderdaad nummer twee van het jaar inkoppen!Leo
Toch wel een eigen topic waard, heren?
Het was inderdaad moeilijk de vogel aan de grond te zien te krijgen, maar tijdens de vlucht liet hij toch wel heel mooi zijn roep horen... Leuke 2e binnenkomer voor 2007.
En zo ja, wat was de oorzaak?
Is de vogel nog ter plaatse? Ik las dat de vogel weggevlogen was. En zo ja, wat was de oorzaak?
Ik heb de Mongoolse Pieper even opgezocht in mijn ANWB-gids enne...applaus voor de ontdekker cq determinator van deze vogel!Dan mag je jezelf wel een kenner noemen.
hier een geluidsopname van Andre-Willem Faber van de vogel uit Drentehttp://www.waarneming.nl/sound_details.php?id=147 31 okt 2005
En wie maakte ergens eind vorig jaar ten tijde van de Az. Marmeralken en de Ivoormeeuw dat er nu eindelijk in Nederland eens wat moest gaan gebeuren. Voorlopig heeft die meneer al twee nieuwe soorten in de pocket... Dus Jaap, je gebeden zijn voorlopig al verhoord en wie weet wat dit jaar nog gaat brengen.....
Net weer een piep/melding van Max Berlijn en de vogel laat zich nu bij en tijd en wijle aan de grond goed zien
Op Dutchbirding.nl staan inmiddels al twee heel redelijke foto's:Foto Mongoolse Pieper (Han Zevenhuizen)en:Foto 2 Mongoolse pieper (Han Zevenhuizen)Op de eerste plaat zijn de zeemkleurige onderdelen goed te zien. Wat ik wel opmerkelijk vind is de grote hoeveelheid wit op T5 zichtbaar op foto 2 (of lees ik de staartveren misschien verkeerd?!). Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
De toelichting is niet compleet, geluid is wel meegestuurd.
Met wat geduld
Wat ik wel opmerkelijk vind is de grote hoeveelheid wit op T5 zichtbaar op foto 2 (of lees ik de staartveren misschien verkeerd?!). Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Op de tweede foto kun je goed zien dat de buitenste staartpen (T6) geheel wit is en dat bij T5 alleen de lichte toppen zichtbaar zijn.
die nummering ben ik ook slecht in
Met "wat" geduld (3.5 uur...) is het inderdaad gelukt
Er lijkt op T5 voor een Mongoolse Pieper inderdaad behoorlijk veel wit te zitten. Echter het volgende staat in Pipits & Wagtails: "The patern of the penultimate tail feathers usually differs between Blyth's and Richard's, but there is a nearly complete overlap between the two species, rendering this character unhelpful in reality."