Boomvalk? Of Eleonora....

Gestart door Alex Bos, juni 01, 2012, 22:31:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Bos

http://gelderland.waarneming.nl/waarneming/view/68907634

Remco Wester attendeerde mij op deze valk. Door de lange baardstreep, donkere borst en buik, ontbreken van rode broek lijkt het me geen Boomvalk. We hebben ook al Roodpoot en Eleonora gehoord. Er is al om meer foto's gevraagd.
Groeten Alex Bos

RWester

Ik heb net de waarnemer gesproken.

Het betrof een bruinige valk. In zijn herinnering zo geen rode broek (van Boomvalk) gezien, wat hij ook al in het veld bedacht had. Vogel kwam aanvliegen, ging op paaltje zitten. Deed paar keer uitval naar zwaluwen en daarna weer zitten. Bij zijn vertrek de vogel nog ter plaatse, maar iets later kwam wel een valkachtige met (flinke) rui over hem heen vliegen. Of dat dezelfde was kon hij niet zeggen. De locatie is exact.

De waarnemer zit nu op een feestje, morgen komen er meer (vergelijkbare kwaliteit) foto's, in de hoop meer over andere kenmerken te kunnen vaststellen
Met vriendelijke groet,

Remco Wester

frankw

Had elders ook een topic gestart. Die kan dus weg..
Wel pixelgeneuzel maar ik zie denk ook een mooi 'maksertje' rond het oog icm met die baardstreep.. Ook veel contrast tussen witte wang, keel en de borst.

Crop van de kop:

snwja3

Ik ben in principe tegen het determineren van vage foto's, zeker in de zon/trillende lucht, worden vaak details heel anders weergegeven op de foto dan in de werkelijkheid.
Kan op de foto geen keiharde kenmerken waarnemen. Wat spreekt tegen een 2e kj Boomvalk?
Volgens mij kan je met deze foto nog teveel kanten uit ..... ook de meest logische.
Wietze Janse

RWester

Tuurlijk heb je een heel goed punt Wietze, maar liever tijdig gemeld dan te laat. 2e kj Boomvalk kan i.d.d. ook. Morgen meer foto's van de waarnemer.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester

Alex Bos

Naar mijn idee heeft een 2 kj boomvalk gele wangen en een lichtere kruin. Deze heeft spierwitte wangen en een geheel donkere kruin en baardstreep.

1kj, 2kj Eleonora heeft lange, spitse baardstreep, donkere kop, 2 kleurige rug (bruin/zwart) en een gelige borst met zwarte lengtestrepen. Iets wat naar mijn idee redelijk op deze vogel past, maar correct me if i'm wrong... Ik leer graag
Groeten Alex Bos

Vincent Hart

Ik zou zeggen dat zowel de structuur van de vogel als het 'omhoogkrullen' van het wit achter het oog uitstekend op boomvalk passen. Als ik Forsman juist interpreteer is de mate van rui bij 2ekj boomvalk sterk variabel, dus zou bijv. de (al) spierwitte wang geen probleem zijn.

Zie ook http://www.ibercajalav.net/img/134_HobbyFsubbuteo.pdf
Groet, Vincent

Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankw

Inmiddels meer fotos. Toch idd boomvalk lijkt me.