"Gouden" pissebed

Gestart door Floppy, januari 20, 2007, 00:40:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

De kleur vond ik wel boeiend (mogelijk iets aangezet door de flits, vrees ik), maar de naam is nog onbekend.
Welke is dit nu ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Arp

#1
CiteerDe kleur vond ik wel boeiend (mogelijk iets aangezet door de flits, vrees ik) ... Welke is dit nu ?
Hallo Floppy, mijn "kennis" is kakelvers (deze week opgedaan) en komt uitsluitend van internetbronnen (dus tel uit je winst qua betrouwbaarheid), maar daarmee kom ik momenteel dan op een mospissebed (Philoscia muscorum).

Naar wat ik tot nu toe opgepikt heb is het achterlijfje dat veel smaller is dan het middenlijf een vrij duidelijk herkenningspunt. Verder dan nog de streep over de rug en het gele vlekje achter op het hoofd ... maar misschien zijn er nog wel andere verwante en minder gebruikelijke soorten die dat ook allemaal hebben?

Met dergelijke lichte kleuren ben ik er in elk geval ook al een paar tegengekomen ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gardensafari

Zeker een mospissebed: glanzend, donkere kop, streep over de rug. Mospissebedden kunnen allerlei kleuren hebben: groen, geel, blauw, rood. Vaak meerdere tegelijk. Ons meest kleurrijke pissebed.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Floppy

Arp en Hans,
Allebei erg bedankt voor jullie heldere toelichting.
Daar kan ik verder mee.
Merci.  :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

A_kroon56

De donkere contrasterende kop, de lengte streep over de rug, de bruine kleur met gele vlekjes, en de plotselinge versmalling van de laatste vijf segmenten maakt dat dit Philoscia muscorum is, de mospissebed. Hij behoort tot een van de vijf algemene soorten van ons land.

Matty Berg
coordinator bodemfauna EIS-Nederland
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Floppy

Dank voor de aanvulling, Matty.  :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland