Hoofdmenu

Spin op toilet

Gestart door Jan Zwaaneveld, januari 16, 2007, 22:06:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Zwaaneveld

Deze lijkt een beetje op de Venstersectorspin die ik onlangs al eens hier heb neergezet, maar ik vind z'n tekening toch wat anders. Hij heeft wel van die grote palpen. Of is het misschien zo'n Koffieboonspin die Robert laatst had?

Alvast bedankt!

P.s. Is er een goed spinnenboek waarmee Nederlandse spinnen op naam te brengen zijn?  
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

spinnenvrouw

Dit is een kogelspinnetje van het genus Theridion, aan de iets verdikte palpen te zien een subadult mannetje. Subadult betekent dat hij nog één vervelling te gaan heeft om volwassen te worden.  (en sla me niet dood als het er toch twee worden ...)
De soort is zo niet te zien - er zijn meerdere soorten met ongeveer deze rugtekening, maar in huis is het vaak T. melanurum.
Pas als hij volwassen is kun je hem met zekerheid determineren aan de hand van de palp. En daarvoor heb je een boek nodig als de Tirion Spinnengids (Roberts 1998).  En een binc, want aan een loep heb je niet genoeg.  
Jacomijn Prinsen

Jan Zwaaneveld

Dankjewel voor de uitgebreide informatie, Spinnenvrouw.
Ik ga me de Tirions Spinnengids maar eens aanschaffen. Ik begin die beestjes steeds leuker te vinden en ik kom er veel tegen de laatste tijd.

Groet, Jan
Lekker vogelen (mijn vogelblog)