afwijkende zilvermeeuw of...

Gestart door fkdeboer, mei 22, 2012, 16:12:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

fkdeboer

Gister bij het zandspuiten op Texel foto's gemaakt van de verschillende kleden van meeuwen, om eens wat te gaan studeren..
Volgens een andere liefhebber ter plaatse, zat er ook een kleine burgemeester tussen.
Nu zag ik wel een geheel witte meeuw (naast ook een aantal met zeer gebleekte handpennen), maar nadat ik eergister al een grote burgemeester in een leucistische zilvermeeuw had gezien( zie http://waarneming.nl/waarneming/view/68592646), weet ik het niet meer..
Kan iemand me vertellen wat dit is en vooral ook, hoe kan ik dit zien?
Dank!
Het betreft deze waarneming
http://texel.waarneming.nl/waarneming/view/68635955
Zilvermeeuw - Larus argentatus gezien op 2012-05-21 Texel - Paal 9
Foto's:






bij voorbaat dank Folkert de Boer
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Rikstar

lijkt my kleine burgemeester ondanks dat snavel vrij fors lijkt. maar op laatste foto zijn duidelijk de langwerpige vleugelpunten te zien.
2de kj trouwens
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

fkdeboer

ok dank je wel!
ik word stevig teruggepakt voor de opmerking "een burgemeester pik ik er nog wel uit, maar voor de rest.." die ik eergister tegen iemand maakte ;)

grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

BramtK

Citaat van: Rikstar op mei 22, 2012, 16:59:08 PM
maar op laatste foto zijn duidelijk de langwerpige vleugelpunten te zien.

Dat geeft de doorslag?
Groeten,

Bram ter Keurs

Rikstar

over het algemeen wel.  dat is wel het belangrijkste kenmerk. snavel wijst ook naar kleine bur.
of denk jij anders Bram?
ik geef toe dat ik ik met deze 'grotere' burgemeesters geen kei ben in het determineren.

Citaat van: BramtK op mei 22, 2012, 17:35:38 PM
Citaat van: Rikstar op mei 22, 2012, 16:59:08 PM
maar op laatste foto zijn duidelijk de langwerpige vleugelpunten te zien.

Dat geeft de doorslag?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

BramtK

Ik snap niet precies wat je bedoelt met langwerpig.  :)
Groeten,

Bram ter Keurs

fkdeboer

Na vergelijken foto's is het iig niet dezelfde vogel als de leucistische zilver die ik fotografeerde; Dus voorlopig hou ik het ook op kleine burrie.Als mensen nog betere/doorslaggevendere argumenten voor deze determinatie hebben, hoor ik het graag.
Mijn meeuwen-bestudering staat nog in de kinderschoenen :rolleyes:
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Rikstar

kijk maar in de anwb gids.
ik heb hem niet zo bij de hand, maar als ik mij goed herinner staat in anwb gids, klein bur lange vleugel punten te hebben en grote bur meer korte vleugelpunten.

edit: heb de anwb gids er inmiddels bijgepakt en zo staat het er inderdaad in. dit is ook op betreffende foto's te zien.

Citaat van: BramtK op mei 22, 2012, 19:44:58 PM
Ik snap niet precies wat je bedoelt met langwerpig.  :)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

BramtK

Ohhhh, dat noemen we toch handpenprojectie? Als je het hebt over langwerpig, dan denk ik aan geometrische vormen zoals ovaal en driehoekig.
Groeten,

Bram ter Keurs

Rikstar

ach, ik hou maar even de anwb gids aan  :angel: :P 

maar mee eens dat de vogel als kleine burrie oogt of niet? ik ben nu ook wel benieuwd naar jou mening over de vogel.

Citaat van: BramtK op mei 23, 2012, 09:30:01 AM
Ohhhh, dat noemen we toch handpenprojectie? Als je het hebt over langwerpig, dan denk ik aan geometrische vormen zoals ovaal en driehoekig.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

adriaens

Kop- en snavelvorm lijken me toch echt veel meer als Zilvermeeuw dan Kleine Burgemeester.
De handpenprojectie kan ermee door, maar is ook weer niet anders dan bij bijvoorbeeld de Zilvermeeuwen vooraan in beeld.
Dus: waarom geen leucistische Zilvermeeuw?


pwolf

op die plek zitten al geruime tijd 1-2 Kleine Burgemeesters. Op de foto's staan geen details die me nou meteen aan het twijfelen brengen.

groeten, Pim
Pim Wolf, Vlissingen

fkdeboer

#12
En Ruud Altenburg ziet er wel weer de leucistische zilver in...
Niet zo raar dus dat ik als meeuwen-leek het ook niet meer weet..
ik ga vanmiddag nog maar eens kijken!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

ruud_altenburg

#13
Op het eiland zit ook een leucistische Zilver Pim en eerlijk gezegd komt deze vogel mijns inziens qua structuur en snavelvorm beter overeen met deze vogel. Ik kan me vergissen natuurlijk... Vergelijk



met

Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Bram Rijksen

Laat de snavelvorm nou nét het lastigste zichtbare detail zijn om te beoordelen, met dank aan schelpdier... Maar toch lijkt de snavel van de vogel in kwestie me bij lange na niet zo zwaar als die van die leuc. Zilver. Verder zie ik ook weinig anti-Kleine Burrie kenmerken..

ruud_altenburg

Folkert, als je nog een foto hebt zonder schelpdier houd ik me aanbevolen.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

fkdeboer

Ik zit nu nog even net slecht internet (op texel via telefoon), maar ik zal morgen nog wat foto's uploaden.
Dank voor jullie moeite; interessant en leerzaam voor mij!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

BramtK

Ik weet niet welke vogels Ruud nou ter vergelijking laat zien, maar vogel 2 heeft toch een kleienere kop en kortere snavel dan vogel 1? De verschillen zijn wel vreselijk minimaal zeg.
Groeten,

Bram ter Keurs

pwolf

Citaat van: ruud_altenburg op mei 24, 2012, 09:48:34 AM
Op het eiland zit ook een leucistische Zilver Pim en eerlijk gezegd komt deze vogel mijns inziens qua structuur en snavelvorm beter overeen met deze vogel. Ik kan me vergissen natuurlijk... Vergelijk

trash

met

trash


Bij Kleine Burgers lijken de (lower) scaps in mei flink te contrasteren met de vleugel zoals in de eerste foto's. Bij die witte zilver zie ik dat niet terug. Zonder de fotografen te willen beledigen, de platen (niet die in de post van Ruud) zijn niet goed genoeg om kleed-, en snavelkenmerken echt goed te beoordelen. Ik ga me nogmaals voornemen om alleen op een serie goede foto's te reageren.

groeten, Pim
Pim Wolf, Vlissingen

fkdeboer

ik voel me niet beledigd hoor. Helaas zat er niet beter in..
de (schijnbare) kleur op het onderlichaam vond ik ook tegen de leucist spreken..
ik ga nog even op zoek naar andere (niet perse betere) foto's.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

fkdeboer

duurde even, maar hierbij nog een paar stevige crops (kwaliteit wordt er helaas niet beter op..) die hopelijk helpen...
is hier wat meer over de snavel/ kleur te zeggen?








grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Rikstar

ik neig nog steeds naar kleine burrie, vooral door redelijk fijne snavel. maar aan verdere uitspraken waag ik mij niet meer.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

fkdeboer

Ruud is inmiddels ook om (zie waarneming-commentaar).
allen dank!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra