in de buurt van Tapezia fusca?

Gestart door spanjool, januari 18, 2007, 22:36:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

op haardhout verm eik of beuk in ieder geval loofhout ligt gewoon onafgedekt.

diam 0,5 - 2 mm, geen steel, iets lichte rand.
kan er microscopisch geen wijs uit worden.

Ben er nog niet uit hoe dit het best zichtbaar te maken. Als iemand suggesties heeft daarvoor, hoor ik het graag.

Die exact in het midden is 1 mm in doorsnee.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

foto 2 400x.

de kleintjes op eerste foto zijn dus bekervormig.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

waarom doe ik mij dit zelf aan.

foto3 1000x
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

#3
foto4 ook 1000x

er zit nog meer en nog kleiner op het houtblok. Dit is geen dreigement.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

kvb

Probeer het is in gewone ammoniak. 10% oplossing van het spul waar mee je ramen lapt. Krijg je waarschijnlijk asci te zien en de sporen. Zal je met de determinatie niet helpen tenzij je een boekenkast met literatuur hebt.
Denk niet dat andere beginners zoals ik het er veel beter afbrengen met deze dingen. Plaatjeszwammen zijn makkelijker.

Kik

PS: flink tikken op het dekglaasje met een balpen helpt ook om de structuren uit elkaar te halen.

http://www.paddenstoel.nl/html/praktijk.html

spanjool

de eerste foto's waren in 10% ammoniak, de latere in water met een beetje congorood toevoeging.
Met de achterkant van mn PDA pennetje kun je heerlijk op het dekglaasje tikken, maar geeft ook geen beter resultaat.  
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

kvb

Dan kom je terecht in wat bij mij 1 keer per 100 keer lukt en dat is extreem dunne coupe snijden. Wat mij nog wel eens lukt is om met twee scheermesjes een coupe te snijden zoals je spinazie hakt. Met een beetje geluk zit er dan een stukje in wat wel werkt. Ik ben serieus van plan in de toekomst een cursus bij de NMV te gaan volgen.

Kik


spanjool

#7
de microscopiedag is 12 mei in Utrecht, Kik

Ik heb trouwens het idee dat het preparaat met die 10% oplossing een beetje teveel oplost. Het preparaat wordt juist erg papperig en valt helemaal in vezeltjes uiteen, kan je met 100x vergroting mooi zien. Komt zo een foto van, even 1 maken van een oud preparaatje als daar nog wat op te zien is.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

kan op de hoop bij Kik, sluiten maar.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer