Witte beestjes

Gestart door janaken, januari 12, 2007, 12:33:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

janaken

Volgens mijn Elseviers insectengids Komt in Nederland maar één soort Diplura voor: Campodea staphylinus.
Maar op foto's zie ik altijd Campodea spec. staan.
Heeft de soort zich gesplits of zijn er nieuwe soorten bijgekomen?
Mijn insectengids is trouwens lichtelijk verouderd. Diplura zijn er nog onder de insecten ondergebracht, en dat schijnt ondertussen veranderd te zijn.
Welke soort is dit nu?
Groetjes,

Tjeu.

janaken

Volgens de genoemde gids staan Diplura het dichst bij de oorsprong van insecten, en ze hebben een aantal kenmerken gemeen met de duizendpoten.
Dat zou best eens kunnen kloppen als je deze foto ziet, en ze zijn bovendien bij elkaar in de buurt blijven wonen.
Welke soort duizendpoot is dit?
Er is trouwens wel iets vreemds aan. Hij heeft ongeveer 15 segmenten en 10 paar poten. Bovendien zijn niet alle segmenten even lang.
Is hij misschien nog in de groei?

Groetjes,

Tjeu.

Louis.Boumans

#2
Tsjonge, wat een spannende beestjes hier!

De eerste foto is een van de orde Diplura, suborde Campodeomorpha. Er zijn 2 subordes: Campodeomorpha hebben gesegmenteerde achterlijfaanhangsels (cerci) zoals deze, en de Japygomorpha hebben tangachtige aanhangsels zoals een oorworm. Verwanten van de insecten, maar geen insecten in engere zin.

De 2e foto zou wel eens een Symphyla kunnen zijn (een verwant van de duizendpoten, miljoenpoten en de Pauropoda). Kan iemand dit bevestigen? Anders is het misschien een juveniele duizendpoot - als duizendpoten groeien komen er segmenten bij, tot ze volgroeid zijn.

Het lijkt erop dat niemand Symphyla of Diplura in Nederland bestudeert. Op http://www.nederlandsesoorten.nl komen beide groepen gewoon helemaal niet voor!  :o  Bij Fauna Europea en soortenbank.nl vond ik wat meer informatie.

Het idee dat duizenpoten (c.s.) en insecten naaste verwanten zijn, is mijns inziens achterhaald, maar dit terzijde.

ps2: Mijn Nieuwe Insektengids (Chinery 1998) vermeldt ook 1 Nlse soort Diplura, nl. Campodea fragilis "een van verscheidene sterk op elkaar gelijkende soorten".  Overigens moet je dit soort gidsen beschouwen als een soort bloemlezing.

Th.Heijerman

Er zijn 3 bekende Nederlandse Diplura-soorten maar er komen er vast meer voor. De 2-de foto lijkt me ook een Symphyla toe, maar helemaal zeker ben ik niet (heeftie 14 segmenten en 12 paar poten en aanhangsels met spinselklieren op het voorlaatste segment, missen de ogen?) Volgens het overzicht van van Nieukerken en van Loon (1995) komen er in Nederland 3 nog niet op naam gebrachte soorten voor ...

Theodoor

Louis.Boumans

Hmmmja ik tel bij het duizendpootachtige beestje wel 16 segmenten en die witte stipjes op de kop achter de antennes zijn waarschijnlijk toch de ogen. Dat sluit dan Symphyla uit. Moet het toch een juveniele duizendpoot zijn. Er is vast wel iemand op dit forum die weet met hoeveel segmenten bijv een Lithobius uit het ei komt.

Th.Heijerman

Ik kan denk ik niet goed tellen, maar het is wel een Symphyla en hoogstwaarschijnlijk Scutigerella (cf immaculata) (det. Matty Berg).

Hoe kom je (Louis.Boumans) erbij dat dit idee achterhaald zou zijn. De duizendpoten, miljoenpoten, Pauropoda en Symphyla worden volgens mij nog steeds als de zustergroep gezien van de Hexapoda, Collembola, Protura en Diplura ... Hoe zou het volgens jou dan zitten?

Theodoor

Th.Heijerman

Overigens: mooie foto's!
(ze horen alleen niet bij de insecten te staan)

tekenaar

CiteerOverigens: mooie foto's!
(ze horen alleen niet bij de insecten te staan)
de eerste wel, de tweede niet, toch? Ik had ze naar de insecten verplaatst maar als je wilt zet ik ze weer terug...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Th.Heijerman

De eerste, Diplura, ook niet. Die behoren wel tot de Hexapoda maar niet tot de Insecta. Dus als je wilt uitgaan van de huidige categoriën op waarneming.nl, zouden beiden naar Overige Ongewervelden moeten ...

Theodoor

Th.Heijerman

... en dan zou ook de beschrijving van deze categorie (minder dan 6 of meer dan 8 poten) moeten worden aangepast. Ben blij geen admin te zijn ...

Theodoor