Invoer waarneming van derden

Gestart door r.kwak, mei 26, 2012, 12:16:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

r.kwak

Hoe kan je onder je eigen inlognaam een waarnemingen van iemand anders invoer zonder dat de soort dan in je eigen waarneemlijst (bv jaarlijst) komt?

SlechtValk

Citaat van: r.kwak op mei 26, 2012, 12:16:21 PM
Hoe kan je onder je eigen inlognaam een waarnemingen van iemand anders invoer zonder dat de soort dan in je eigen waarneemlijst (bv jaarlijst) komt?

Door die waarnemer een account aan te laten maken en zelf te laten invoeren...

Maargoed nu serieus, euh volgens mij kan dat niet en in eerste instantie dacht ik "dat is toch logisch" maar hoe langer ik erover nadenk hoe meer situaties ik kan voorstellen waarin je dat inderdaad zou willen doen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Melchior van Tweel

Citaat van: r.kwak op mei 26, 2012, 12:16:21 PM
Hoe kan je onder je eigen inlognaam een waarnemingen van iemand anders invoer zonder dat de soort dan in je eigen waarneemlijst (bv jaarlijst) komt?
Als dit een enkele keer voorkomt zou ik ervoor kiezen de waarneming onder je eigen naam op te nemen en dan in het opmerkingenveld aan te geven dat het eigenlijk een waarneming van diegene is. Als het meerdere waarnemingen zijn, kan je er ook voor kiezen een extra account aan te maken op naam van die ander, maar dan gekoppeld aan jouw e-mail.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

SlechtValk

Ik zou me kunnen voorstellen dat je bijvoorbeeld met een groep op pad bent gegaan en voor de groep een streeplijst in wilt vullen, maar zelf een enkele soort niet waargenomen hebt maar deze wel aan wil geven voor de groep...

Het lijkt me legitiem om de waarneming (voor wetenschappelijke doelen) wel op te nemen, maar niet in je eigen lijsten te willen hebben.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Melchior van Tweel

Daar zijn nu, naast de mogelijkheden die ik heb aangegeven, geen mogelijkheden voor. Je zou dit als wens kunnen aangeven bij: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=67838.0
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

SlechtValk

#5
Done.

Een andere situatie waar dit voor zou kunnen dienen is een familielid (die weet dat ik "vogelkenner" ben en waarvan ik weet dat die niet de moeite gaan doen om een account aan te maken) aangeeft een leuk vogeltje gezien te hebben en dan een perfecte beschrijving geeft van een interessante/zeldzame soort. (het is me een keer voorgekomen met een kraanvogel... die op dat moment nog een frustiesoort voor me was.)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Melchior van Tweel

Hallo S.,
Heel herkenbaar. Dergelijke waarnemingen vallen bij mij onder die enkele keer. Ik voer deze dus onder mijn naam in, met in het opmerkingenveld dat mijn vrouw (bijvoorbeeld) die heeft waargenomen.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

SlechtValk

Citaat van: Melchior van Tweel op mei 26, 2012, 19:18:34 PM
Heel herkenbaar. Dergelijke waarnemingen vallen bij mij onder die enkele keer. Ik voer deze dus onder mijn naam in, met in het opmerkingenveld dat mijn vrouw (bijvoorbeeld) die heeft waargenomen.

Dat is een optie voor "algemene" soorten... maar mijns inziens niet voor frustiesoort... zoals ik aangaf, het is me een keer overkomen met een kraanvogel, toen ik deze soort zelf nog niet had.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.