Gepredeerde eieren van verschillende vogels verzameld op 1 plek,welke rover?

Gestart door Marcel van kammen, juni 11, 2012, 18:43:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel van kammen

Ik kreeg deze foto doorgestuurd en diegene vroeg zich af welke rover eieren verzamelt op 1 plek om ze daar vervolgens leeg te halen? Zie foto.
Iemand? Hermelijn lijkt mij niet,die zuigen toch ter plekke de eieren leeg?

HPM

Herman van der Meer

Marcel van kammen

Hmmz...zou kunnen,maar een kraai kan toch geen heel ei meenemen in zn snavel en een eind verderop pas leeg halen?
Dat past toch nooit in zn snavel zou je zeggen.

HPM

toch slepen kraaien eieren mee. Ik heb in weidegebieden meerdere malen dergelijke vervamelplaatsen gevonden, meestal bij een hek of een paal. Die gebruiken ze uit uitkijkpost om om te zien of er een vogel van zijn nest gaat. Daar gaan ze dan razendsnel op af om een ein te pikken.  at doen ze zelfs bij meerkoeten.
Herman van der Meer

Marcel van kammen

Kijk...nou raak ik wel overtuigd. Kraaien genoeg daar,dus zou best kunnen. Dank voor je hulp!

Rene Janssen

Ook vossen verzamelen eieren en graven die dan ook wel eens in...



René
René Janssen

rombout

Kunnen het geen door hoogwater weggespoelde nesten met eieren zijn geweest?
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

Marcel van kammen

@Rombout: nee,was midden in een weidegebied waar we gelukkig geen hoogwater problemen hebben gehad. Vossen zitten er ook erg veel in de nabijheid...ik houdt het dan maar op kraai/vos....

diertjesvriend

Ik zou dan sneller voor kraai gaan of er moeten in het stuk zand/blubber waar de schalen liggen sporen te zien zijn van de vos?
Die komt daar nooit langs / over zonder sporen achter te laten lijkt me.

Marina

Geen nest in de buurt, als een vos de eieren had meegenomen zou je volgens mij van die hoektandjes moeten zien, waar ie het ei heeft beetgepakt. Bunzing zou ook nog kunnen misschien. Meeuwen? Dat zijn ook niet van die braven. Geen hermelijn/wezel, die maken van die mooie knabbelrandjes.

Maar is dit een spoor? Lastig te zien, ook niet bij uitvergroten.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

HPM

Herman van der Meer

Oenanthe

Citaat van: Marina op juni 13, 2012, 12:39:56 PM
Geen nest in de buurt, als een vos de eieren had meegenomen zou je volgens mij van die hoektandjes moeten zien, waar ie het ei heeft beetgepakt. Bunzing zou ook nog kunnen misschien. Meeuwen? Dat zijn ook niet van die braven. Geen hermelijn/wezel, die maken van die mooie knabbelrandjes.

Maar is dit een spoor? Lastig te zien, ook niet bij uitvergroten.

Een vos zou nooit een gat in het ei kunnen maken en het vervolgens leegeten. Voor kraaien is dat juist typerend, zoals ook op de fotoseries die Herman aangeeft, te zien is. Als een vos een ei in de bek neemt en het blijft heel zie je geen hoektandjes. Als die door de schaal breken breekt het hele ei.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Marina

Citaat van: Oenanthe op juni 13, 2012, 15:52:49 PM

Een vos zou nooit een gat in het ei kunnen maken en het vervolgens leegeten. Als een vos een ei in de bek neemt en het blijft heel zie je geen hoektandjes. Als die door de schaal breken breekt het hele ei.

Wie de dader is van dit specifieke geval weet ik niet, maar wat je hier over de vos zegt, daar heb ik even mn veldgids voor uit de kast gepakt.
De kenners van Landschapsbeheer zijn het in elk geval niet met je eens.

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Oenanthe

Ik weet niet wie de auteurs van die gids zijn maar ik zou graag van hen willen weten hoe een vos het voor elkaar krijgt om twee van zulke tandafdrukken in een ei te maken zonder dat het breekt en er dan ook nog zo'n groot gat aan de zijkant in te maken om het leeg te slobberen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips