Kameelhalsvlieg, maar welke?

Gestart door ivn-er Dick, mei 26, 2012, 11:09:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

ivn-er Dick

Gisteren in het Rijndal in het Lauteracher Ried in Oostenrijk deze kameelhalsvlieg gefotografeerd, deze kwam tijdens een pauze op mijn hand zitten. Dit is zeker een vrouwtje van één van de kameelhalsvliegen maar is hier ook een soortnaam aan te hangen of moet ik het er maar gewoon bij kameelhalsvlieg laten?
Gr. Dick
IVN-er Dick

gerardpennards

Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

ivn-er Dick

#2
Oké Gerard, maar met dit antwoord kom ik nog niet veel verder. Waar moet ik het dan zoeken? Dit had ik al gevonden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kameelhalsvliegen  Gr. Dick
IVN-er Dick

harry60

Het bericht moet even verplaats worden naar insecten overige, door een admin.

Heel misschien dat Arp er iets over kan vertellen, nu word het met deze wel lastig om dat het om een Oostenrijkse gaat, en wie weet wat daar allemaal voor soorten zijn aan kameelhalsvliegen vliegt ???

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Heb ik het goed dat dit een erg klein beestje geweest moet zijn (een 6-7mm vleugellengte)?

Het is jammer dat de vleugels wat mislukt zijn, maar het kan eigenlijk niet missen dat het Venustoraphidia nigricollis moet wezen.

Zie o.a. hier:
http://insektenfotos.de/forum/thread.php?threadid=33993
http://insektenfotos.de/forum/thread.php?threadid=43019
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

ivn-er Dick

Hallo Arp,
Het was inderdaad maar een heel klein beestje, veel kleiner dan ik in Nederland al eens fotografeerde. Ik heb beide links bekeken en denk dat het 'm best wel eens kon zijn. Voorlopig voeg ik die naam maar toe aan de database. Bedankt voor de moeite. Gr. Dick
IVN-er Dick

Arp

Als het klopt dattie heel klein was kan het niet missen. Klein, halsschild helemaal zwart, vleugeladering met erg weinige aders en de indeling/vorm van de adering /cellen rondom pterostigma ... kan er niks anders bij verzinnen.

De adering is vrijwel 1:1 hetzelfde als in de tekening van Albarda - let op de vorm en ligging van de cel onder het pterostigma en op het onvertakte adertje dat vanuit die cel naar de vleugelpunt loopt.

De soort kan nog niet worden ingevoerd op observado, dus ik heb deze alvast aangevraagd
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Deze heb ik weer even opgegraven omdat ik er net tegenaan loop dat er in 2012 een nieuwe Venustoraphidia is beschreven uit het noorden van Iberië. Ik wist niet meer zeker waar deze gezien was, maar aangezien het Oostenrijk is, zal er niets aan het handje zijn en blijft het bij nigricollis :)

De publicatie met de beschrijving van de nieuwe soort (en een nieuwe sleutel voor het genus) plemp ik er hier maar even bij omdat het de enige Venustoraphidia op het forum is:

Monserrat, V.J.; Papenberg, D. (2012) Revisión del género Venustoraphidia Aspöck & Aspöck, 1968 de la península Ibérica (Insecta, Raphidioptera). - Graellsia, vol.68, pp.291-304. PDF

Een oudere referentie is deze:
Aspöck, H.; Aspöck, U.; Rausch, H. (1973/75?) Das Subgenus Venustoraphidia Asp. et Asp. (Neur., Raphidioptera, Raphidiidae, Raphidia L.). - Zeitschrift der Arbeitsgemeinschaft Österreichischer Entomologen, vol.25, pp.101-111. PDF
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)