Hoofdmenu

zonder vlek

Gestart door redjered23, mei 26, 2012, 00:13:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

redjered23

Ik zag in mijn boekje van de anwb dat blauwborsten zonder witte vlek uit de kaukasus komen en turkije? Ik had er nog nooit een zonder gezien, maar ik kan me vergissen..

Gr. René

still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

Jeroen Nagtegaal

Daarin zit veel variatie. Heb je zo'n vogel in de hand dan blijkt ie vaak toch een witte ster te hebben.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

redjered23

#2
ik heb een filmpje waarop hij ook fluit, waarbij de keel opgeblazen wordt, en daarop geen witte vlek. Is dit eventueel nou een een ondersoort, ik zie hier op de site geen extra ondersoort voor deze.
http://youtu.be/aao37QtsX1E
Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

SlechtValk

Citaat van: redjered23 op mei 26, 2012, 09:53:25 AM
Is dit eventueel nou een een ondersoort, ik zie hier op de site geen extra ondersoort voor deze.

Volgens mij is het inderdaad een ondersoort namelijk "Luscinia svecica magna" (evenals Witsterblauwborst (Luscinia svecica cyanecula) en Roodsterblauwborst (Luscinia svecica svecica)) deze staat ook als zodanig in de ANWB gids, alhoewel overige documentatie die ik kan vinden vaak niet eenduidig is en slechts over ondersoort svecica spreekt en geen andere ondersoorten.

Misschien een goed moment om in het Ontbrekende Soorten topic de aanmaak van deze ondersoort aan te vragen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

frankmeer

#4
Dat het een ondersoort is, stond bij voorbaat al vast. 8)
Het lijkt me lastig zo niet onmogelijk om cyanecula uit te sluiten omdat, zoals Jeroen ook al aangeeft, de witster geheel verborgen kan gaan onder het blauw.
Frank van der Meer

HPM

Herman van der Meer

SlechtValk

Als ik het goed begrijp kan het onderscheid tussen cyanecula en magna alleen op grond van metingen (of uiteraard genetisch onderzoek) gemaakt worden?

Maar dit lijkt me geen argument om de ondersoort niet te vermelden en mensen de moelijkheid te ontnemen om deze (met een vraagtekentje) in te voeren. Het lijkt mij dat dit alleen maar extra informatie kan opleveren voor de heren en dames onderzoekers onder ons, hoe vaak die (nagenoeg) geheel blauwe variant nou werkelijk voorkomt. Alhoewel het natuurlijk wel weer meer werk voor de admins oplevert om al die mensen, die met zekerheid een magna denken te hebben vastgesteld, te verzoeken er toch maar een vraagtekentje bij te zetten.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

frankneijts

#7
Volgens v. Duivendijk ('Advanced Bird ID Handbook) zou magna behalve qua formaar ook qua tekening verschillen doordat de zwarte borstband (tussen blauw en roodbruin) geheel of vrijwel geheel ontbreekt en dat is op de foto van Ted dus niet het geval.  Maar hij vermeldt ook dat in de populatie van de ondersoort cyanecula exemplaren voorkomen zònder enig spoor van een witte vlek, de zogenaamde 'wolfi'- variant. Ook bijgaand plaatje laat (mogelijk?) zo'n vogel zien (april, Budel-Dorplein):
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bart van Hoogstraten

Citaat van: SlechtValk op mei 26, 2012, 16:13:54 PM
Misschien een goed moment om in het Ontbrekende Soorten topic de aanmaak van deze ondersoort aan te vragen.

Waarneming hanteert de IOC-lijst. Deze sub komt daar niet in voor, wordt dan ook niet aangemaakt...
Ik zag overigens bij AviBase wel dat het een kandidaat is voor een split.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankneijts

Citaat van: SlechtValk op mei 26, 2012, 18:30:06 PM
Als ik het goed begrijp kan het onderscheid tussen cyanecula en magna alleen op grond van metingen (of uiteraard genetisch onderzoek) gemaakt worden?

Maar dit lijkt me geen argument om de ondersoort niet te vermelden en mensen de moelijkheid te ontnemen om deze (met een vraagtekentje) in te voeren. Het lijkt mij dat dit alleen maar extra informatie kan opleveren voor de heren en dames onderzoekers onder ons, hoe vaak die (nagenoeg) geheel blauwe variant nou werkelijk voorkomt. Alhoewel het natuurlijk wel weer meer werk voor de admins oplevert om al die mensen, die met zekerheid een magna denken te hebben vastgesteld, te verzoeken er toch maar een vraagtekentje bij te zetten.

Probleem is natuurlijk dat in veruit de meeste gevallen zulke 'spotloze' Blauwborsten wel degelijk een vlekje zullen hebben dat echter om allerlei redenen aan de aandacht van de waarnemer is ontsnapt. (Veel?) Zeldzamer  zal het met zekerheid zo'n 'wolfi'-variant betreffen maar daarvoor is langdurige waarneming en/of zelfs een vangst noodzakelijk. Het voorkomen van 'magna' in NL is niet alleen erg onwaarschijnlijk maar mogelijke gevallen zullen beoordeeld moeten worden door de CDNA. Het lijkt me dus veel beter om waarnemingen van (ogenschijnlijk) 'spotloze' Blauwborsten eventueel als 'afwijkend' van gewone cynaecula te mellden. De admins (of alerte forummers) kunnen dan altijd nog eventueel besluiten dat nader onderzoek noodzakelijk is.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JRoosma

Kees Roselaar (VRS Castricum/Zool Mus Amsterdam): zo'n Blauwborst zonder wit heet de 'wolfi'-variant en komt naar schatting bij 2% van de (witgesterde) cyanecula's voor.
Jaring Roosma

SlechtValk

Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 26, 2012, 18:41:15 PM
Citaat van: SlechtValk op mei 26, 2012, 16:13:54 PM
Misschien een goed moment om in het Ontbrekende Soorten topic de aanmaak van deze ondersoort aan te vragen.

Waarneming hanteert de IOC-lijst. Deze sub komt daar niet in voor, wordt dan ook niet aangemaakt...
Ik zag overigens bij AviBase wel dat het een kandidaat is voor een split.

Hardstikke leuk en aardig maar de site van IOC had ik geraadpleegt maar toen ik ontdekte dat er HEEEEL VEEEL 404-error pagina's op voorkwamen achte ik het niet bestaan van zo'n pagina niet erg betrouwbaar... zie bijvoorbeeld: http://sufficio.org/ioc/names/family-index.html elke link naar een familie is verbroken... (op dit moment) er is vermoedelijk iets mis met die site... en ik kwam meer sites tegen dan AviBase die deze ondersoort ook vermelden.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: SlechtValk op mei 26, 2012, 22:16:31 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 26, 2012, 18:41:15 PM
Citaat van: SlechtValk op mei 26, 2012, 16:13:54 PM
Misschien een goed moment om in het Ontbrekende Soorten topic de aanmaak van deze ondersoort aan te vragen.

Waarneming hanteert de IOC-lijst. Deze sub komt daar niet in voor, wordt dan ook niet aangemaakt...
Ik zag overigens bij AviBase wel dat het een kandidaat is voor een split.

Hardstikke leuk en aardig maar de site van IOC had ik geraadpleegt maar toen ik ontdekte dat er HEEEEL VEEEL 404-error pagina's op voorkwamen achte ik het niet bestaan van zo'n pagina niet erg betrouwbaar... zie bijvoorbeeld: http://sufficio.org/ioc/names/family-index.html elke link naar een familie is verbroken... (op dit moment) er is vermoedelijk iets mis met die site... en ik kwam meer sites tegen dan AviBase die deze ondersoort ook vermelden.

Die klacht van je is korter dan die eeuwige klaagzang in je handtekening van je  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

redjered23

nog even terug komen op mijn vraag: de enige manier om deze te determineren is dus vasthouden, en mijn opblaaskeelfilmpje is niet voldoende?

http://youtu.be/aao37QtsX1E

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

Guus Peterse

René, dat kaukasusbeest komt gewoon niet voor in Nederland, dus die hoef je nooit te determineren.
Dat wil zeggen: niet in Nederland. In de Kaukasus is dat wellicht anders.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

SlechtValk

Citaat van: guusp op mei 26, 2012, 23:46:24 PM
René, dat kaukasusbeest komt gewoon niet voor in Nederland, dus die hoef je nooit te determineren.
Dat wil zeggen: niet in Nederland. In de Kaukasus is dat wellicht anders.

Zeg nooit nooit... er komen ook beesten uit Amerika hier langs... waarom zou het niet zo zijn dat er afentoe een beestje uit de Kaukasus hier verdwaald raakt? Ik weet niet of het zo is.. maar de ringers zullen misschien kunnen zeggen of ze die wel eens tegen komen...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Guus Peterse

Natuurlijk, maar dan heb je inderdaad heel wat meer nodig dan alleen het ontbreken van een witte vlek. Om te beginnen heel veel kennis, die ik zelf in dit geval ook niet zo uit mijn hoofd voorradig heb (maar Frank noemde al een en ander).
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je bij dit soort extreme zeldzaamheden in verreweg de meeste gevallen niet voldoende hebt aan een fotootje of een filmpje. Dus of je hem in de hand moet hebben durf ik niet te zeggen, maar inderdaad: René's opblaaskeelfilmpje is niet voldoende.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: SlechtValk op mei 27, 2012, 01:24:58 AM
Citaat van: guusp op mei 26, 2012, 23:46:24 PM
René, dat kaukasusbeest komt gewoon niet voor in Nederland, dus die hoef je nooit te determineren.
Dat wil zeggen: niet in Nederland. In de Kaukasus is dat wellicht anders.

Zeg nooit nooit... er komen ook beesten uit Amerika hier langs... waarom zou het niet zo zijn dat er afentoe een beestje uit de Kaukasus hier verdwaald raakt? Ik weet niet of het zo is.. maar de ringers zullen misschien kunnen zeggen of ze die wel eens tegen komen...

Ringers zijn er nog nooit een tegengekomen.
Herman van der Meer