Leucisme bij Eekhoorn

Gestart door matthijsbroere, januari 16, 2007, 18:24:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

matthijsbroere

Op verzoek van de waarnemer wil ik graag deze melding onder de aandacht brengen: http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1926680

Het zou hier gaan om een leucistische Eekhoorn, dit is onder andere bevestigd door een conservator van Naturalis.

Nu is de vraag van de melder aan jullie:
CiteerIs dit een zeer zeldzame afwijking, of zijn zulke eekhoorns vaker waargenomen?
Matthijs Broere

Jeroen Nagtegaal

DIt is voor mij de 1e keer adt ik er iets van hoor, ik heb og nooi bij alle dode eekhoorns en levende een vlekje wit gezien, Ik zeg zeer zeldzaam,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mlahaye

Vlekjes bij eekhoorn

De eekhoorns in de duinen van Voorne (Zuid-Holland) hebben eveneens 'last' van witte vlekken op staart en lijf. De eekhoorns zijn daar ca. 10-15 jaar geleden uitgezet, dus dat lijkt een gevolg van een kleine startpopulatie.
Vanuit Druten (Gelderland, rivierengebied) is verder vorig jaar een melding gekomen dat er grijs gekleurde eekhoorns rondlopen (niet verwarren met de grijze eekhoorn als soort!), wat werd bevestigd door een aantal foto's. Mogelijk is daar toch nog sprake van een andere (uitheemse) soort.
Kleurafwijkingen bij zoogdieren komen vaker voor, maar blijkbaar is de negatieve selectie daarop bij eekhoorns niet zo groot. In het buitenland heb ik ook wel eens compleet zwarte eekhoorns gezien. N.B. De 'vachtkleur' wit zit natuurlijk ook in het genen-pakket van een eekhoorn: de witte buik.

Een grappige curiositeit en het maakt het volgen van een bepaald dier een stuk gemakkelijker. Ik ben benieuwd hoe lang het dier het zal volhouden.

Vriendelijke groeten,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

tekenaar

#3
In gevangenschap worden leucistische, albinistische en melanistische eekhoorns geregeld gehouden (vermoedelijk enkele honderden exemplaren in Nederland!). Die zijn oorspronkelijk afkomstig uit Oost Duitsland, waar al tientallen jaren met dergelijke kleurvariaties gekweekt wordt. M.a.w. als ze in dit gebied zijn uitgezet is er een goede kans dat de startpopulatie heeft bestaan uit dergelijke half-gedomesticeerde eekhoorns.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Thijs Fijen

Hij treft het wel met leucisme, ook al een witte merel ;) Maargoed, eerlijk gezegd zou ik het niet weten

Thijs
Thijs Fijen

gardensafari

CiteerHij treft het wel met leucisme, ook al een witte merel ;) Maargoed, eerlijk gezegd zou ik het niet weten

Thijs
Zoeken op foto's van Jan Roos geeft alleen deze eekhoorn....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

matthijsbroere

Thijs bedoelt de opmerking die Jan maakt aan het einde van zijn waarneming:
Citeer(In onze tuin zit vaak een 3/4 witte merel)
Matthijs Broere