Determinatiefouten nachtvlinders en micro's

Gestart door han.endt, juli 18, 2005, 17:31:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Schoppers

#60
Tymo, zo'n vlinder ga ik niet mee nemen en al helemaal niet prepareren.
Bij mij zal het met een foto gebeuren en als zo de determinatie niet lukt, jammer.....
Het enige wat ik misschien nog zou doen is hem even vast houden om hem zo met daglicht te fotograveren, bij deze dus ook niet gedaan want we bleven hier niet totdat het licht werd..
Heb nog nauwelijks met licht en stroop enz gewerkt maar wil het zeker meer gaan doen wanneer ik o.a. een betere lamp heb

En Jeroen, die extra gegevens wil ik graag invullen.
Wordt het alleen maar beter en leuker van.

Overigens vul ik alles in landkaartje in dus die gegevens komen zo ook bij de vlinderstichting.

hiskodevries

#61
Jeroen ik snap ook best wel wat jij bedoeld.

Maar om zulke vragen per diergroep vast te leggen vergt nogal wat programmeer tijd.
+ Het is maar af te wachten of mensen nog wel een nachtvlinder willen invoeren als ze veel vragen moeten beantwoorden.

Uiteraard is het bij een zeldzaamheid van belang om zoveel mogelijk informatie te hebben ter controle.
Wij hebben hier de vakkennis van de waarnemer, eventuele foto`s, de vakkennis van de admins en andere meekijkers.
De admin kan met gerichte vragen meer details opvragen als deze van belang zijn.

De instantie die van ons de data krijgt, ontvangt ook het id waaronder de waarneming in waarneming.nl is vastgelegd. Met deze id zijn de details van de waarneming te bekijken waaronder de waarnemer, zodat de ontvangende instantie alsnog navraag kan doen bij de waarnemer voor nadere info.

Het kan altijd beter. Maar dat is meer iets voor
http://www.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=15


en Tymo
Citeeris de Vlinderwerkgroep al op de hoogte?

Met een simpele werkgroepkoppeling was de data gelijk op de site van de betreffende vlinderwerkgroep gekomen
http://www.waarneming.nl/werkgroep_waarnem...4&werkgroep=wad
(drenthe)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

han.endt

#62
CiteerAha, dat zegt al wat meer..
Maar is het alleen bij een foto gebleven, of is ie ook meegenomen?

Dat is iets wat me vaker opvalt, Klaas bijv. die vrij begin dit jaar (volgens hem) heel veel Spudea ruticilla's waargenomen heeft op smeer zie ik alleen terug op deze site.
Bij de Walstrospanner heb ik direct gereageerd en om een toelichting gevraagd. Op de foto is duidelijk deze soort te zien.
Van waarnemingen van Spudaea ruticilla op deze site is mij niets bekend. Wel van een groot groep wachtervlinders op smeer.

We moeten van dubbele waarnemingen het probleem niet groter maken dan het is. Zo wij zien dat de drie waarnemingen van de Walstrospanner om hetzelfde ex. gaat, zo is dat voor iedereen duidelijk die aan het werk gaat met deze waarnemingen.

Han.

hiskodevries

Jeroen,
Waar vind ik het invulformulier van  Werkgroep Vlinderfaunistiek ? ik kan het niet zo snel vinden.
Dan kan ik eens zien wat we missen.

Maar als ik zie wat de vlinderwerkgroep Friesland laat invoeren:
Naam:
Woonplaats:
Waarneming:
Datum:
Vindplaats:
Bijzonderheden:

doen we het zo slecht niet





Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

acherontia

Hoi Hisko,

Ik werk met het programma Orde, ik weet niet of je dat kent...

Het woord "moeten" is denk ik essentieel, ik denk dat de "extra's" niet ingevuld moet worden, maar dat mensen de mogelijkheid hebben om ze in te vullen! De bereidheid om extra gegevens in te vullen is denk ik zonder meer aanwezig. De meerwaarde ismin mijn ogen groot, het mooiste lijkt het mij als je voortaan nog maar op 1 plek (Waarneming.nl) de boel invult en dat het dan automatisch overal terecht komt!

Ik zal contact opnemen met de beheerder(s) van die database en vragen of zij jouw van een (digitaal) "formulier" kunnen voorzien.

Zullen we daarmee deze discussie hier afsluiten? Ik ben overigens gaarne bereid om per mail nog aanvullend informatie te verschaffen of op de juiste plek in het forum verder van gedachten te wisselen.

Vriendelijke groeten,

Jeroen Voogd

marcel123

#65
Geen formulier wel informatie over Trekvlinders

Het registreren van trekvlinders

CiteerVoor het registreren van trekvlinderwaarnemingen zijn vier punten van belang:

soort
aantal
datum
vindplaats
Géén van deze mag bij de registratie ontbreken. Ook bij waarnemingen van zeer grote aantallen, die bij o.a. Autographa gamma nogal eens voorkomen, is het belangrijk op zijn minst een schatting te maken van de waargenomen aantallen. Alleen de soorten die men goed kent moeten worden gemeld, zodat determinaties betrouwbaar zijn


hiskodevries

Jeroen ik heb je inmiddels gemaild, hoewel een goede discussie op het forum ook leuk is met dit weer  
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

acherontia

Ik heb je mail ontvangen en ben erg blij dat er zo constructief gereageerd wordt op op- en aanmerkingen! Wel blijkt maar weer eens hoe lastig het is om per forum een discussie te voeren!

Jeroen

klaas van haeringen

#69
CiteerKlaas bijv. die vrij begin dit jaar (volgens hem) heel veel Spudea ruticilla's waargenomen heeft op smeer zie ik alleen terug op deze site.

@ Tymo: Op 16 april 2004 heb ik in mijn tuin in Nijlande 2 exemplaren gevangen van Spudaea ruticilla, dit jaar heb ik er geen gevangen. Ik heb de vlinders trouwens gevangen met UV-licht en niet met smeer.

CiteerLater op forums wordt wel verteld 'ik heb hem wel vaker',

@ Tymo: Woensdag 30-3-2005 heb ik het volgende geschreven op het forum van de vlinderstichting: "vorig jaar heb ik een aantal exemplaren van ruticilla in mijn tuin gevangen" Heb ik wel vaker heb ik nooit geschreven.

Citeeraangezien het toch een hele ongewone soort is (die hier door de VWG alleen bij de Schaopedobbe, Elsloo/Appelscha wordt waargenomen) ben ik daar ook niet 100% zeker van.

@ Tymo: Ik heb 1 exemplaar opgezet, mocht je aan mijn determinatie twijfelen dan laat ik hem nog wel een keer determineren door een andere vlinderaar.

CiteerHet is maar goed dat er mensen zijn die het nog zo bijhouden..

@ Tymo: Laat die mensen dan hun discussie voortzetten en doe er pas in mee als je zelf echt iets bij te dragen hebt.

Elachista

#70
Het is jammer er altijd zo op de persoon gericht wordt.
Mijn bericht was een inbrengst, en of het jou nou zint of niet, het kan weer in positieve zin zijn voor anderen.
Op het moment dat ik over jouw waarneming(en) begin, wordt daar op gereageerd, maar de rest niet.

Ok, het geciteerde stukje was niet correct, maar komt in princiepe op het zelfde neer.
"Dat is hier ook het geval: vorig jaar heb ik een aantal exemplaren van ruticilla in mijn tuin gevangen (vlakbij rolde, Drenthe) en die soort komt hier gewoon voor."
Sowieso na die determinatie van destijds ben ik er nooit helemaal zeker van geweest of het wel ruticilla's waren en geen cruda's. Bij 'Abc' bleek hetzelfde geval. Zeker omdat ruticilla een heel ongewoon tot vrijwel zeldzaam beest is, en zeker niet gewoon (tenzij de Veluwe e.a. waar de soort toch algemener is).
Het is wat oude koeien uit de sloot halen, maar voor kluns als ik (waar het dus uiteindelijk op neer komt in de laatste zin van jouw bericht) en andere vlinderaars was het meteen wel te zien dat het om O.cruda ging.
Ruticilla heb ik eerder gevangen in Duitsland, uitsluitend op stroop, nooit op UV-licht.
Dat wil niet uitsluiten dat het wel mogelijk is.
Het enige vreemde is, is dat midden in de weilanden waar jij woont, de meest zeldzame beesten voorkomen - en grote vlinderraars, die (soms maarliefst) 3 avonden per (werk)week in een natuurgebied staan deze soorten helemaal niet waarnemen. Zelf zou je het niet opvallen, maar mij wel.
Die gasten hebben een heel brede kennis en daarnaast met een HPL 500 lamp zou toch veel meer mogelijk moeten zijn.
Met 'gasten' doel ik op de VWG Friesland, absoluut niet domme mensen op vlindergebied..
Dat was mijn menig, en die hoor je ook te accepteren.

Dit heeft eigenlijk weinig meer met het onderwerp te maken..
Straks maar eens opschonen die hap.
Groet,
Tymo

acherontia


han.endt

#72
CiteerDit is Spilosoma lubricipeda....
Jeroen,

Ik heb de waarneming voorzien van commentaar, maar je bent nu admin dus, zeker bij rupsen, kan je dit nu ook zelf doen.

Han.

Vincent

#73
Vincent

Elachista

CiteerJeroen,
Waar vind ik het invulformulier van  Werkgroep Vlinderfaunistiek ? ik kan het niet zo snel vinden.
Dan kan ik eens zien wat we missen.

Maar als ik zie wat de vlinderwerkgroep Friesland laat invoeren:
Naam:
Woonplaats:
Waarneming:
Datum:
Vindplaats:
Bijzonderheden:

doen we het zo slecht niet
Ik zag dit berichtje over het hoofd, na die tijd wordt er navraag gedaan.
Soort, plaats, coördinaten/postcode/straat+huisnummer, lokmateriaal, bewijsmateriaal,  stadium, geslacht en weersomstandheden bijv..
Ze zijn strikt nauwkeurig.
Vandaag overigens een vlinder op naam gebracht van dit voorjaar; Pachetra sagittigera bleek achteraf.
Met waarnemingen invoeren ging het trouwens niet echt goed, ik heb geprobeerd verscheidene keren een waarneming in te voeren, maar er verscheen niets.
Na enkele keren checken of ik het goed gedaan had heb ik de hoop maar opgegeven..
Groet,
Tymo


han.endt

Citeerhttp://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=17585

Lijkt me Nymphula nymphaeata.

Groetjes,
Sifra
Beste Sifra,

Ik had het gezien en er al commentaar bijgezet.

Han.  

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

han.endt

CiteerWaar dan?
Zien jullie hem?
Nou, kan je 'm nu echt niet vinden? Op het plantje!

Han.

acherontia

links onderin om precies te zijn aan het plantje :)


Jeroen

hiskodevries

en daaraan zien jullie dat het een eitje is van een koninginnepage ?

petje af
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

laatvlieger

Ik had al wel iets van een ei zien hangen maar nooit gedacht dat het daar om zou gaan.. pffff moeilijk hoor.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

han.endt

Is dit niet eerder een Schermbloemdwergspanner, Eupithecia tripunctaria?

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=19244

Gr.
Han.

acherontia

Ja, dom heb te snel gereageerd en vertrouwd op de determinatie van Tymo en daardoor verzuimd even goed te kijken, hoewel de rupsen nogal op elkaar lijken is de waardplant in combinatie met de groene kleur van de rups zeker een reden om deze als tripunctaria te bestempelen!

Groeten,

Jeroen  

han.endt

Oke, zet jij er even commentaar bij? Ik weet niet veel van rupsen. Vond alleen de waardplant wat typisch.

Gr.
Han.

Elachista

CiteerJa, dom heb te snel gereageerd en vertrouwd op de determinatie van Tymo en daardoor verzuimd even goed te kijken, hoewel de rupsen nogal op elkaar lijken is de waardplant in combinatie met de groene kleur van de rups zeker een reden om deze als tripunctaria te bestempelen!

Groeten,

Jeroen
Gemenerik  :P  Ik had er duidelijk een vraagteken achter staan  :rolleyes:  
Groet,
Tymo

acherontia

#86
Daarom is het dubbeldom dat ik niet even de moeite heb genomen om goed naar de afbeelding te kijken :)

Jeroen

Elachista

#87
Toevalligerwijs zag ik dit vedermotje, die zou ik Platyptilia gonodactyla noemen i.p.v. pallidactyla en ochrodactyla.
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=333247
Groet,
Tymo

han.endt

Je hebt gelijk. Ik zal het doorgeven.

Bedankt,
Han.