Determinatiefouten nachtvlinders en micro's

Gestart door han.endt, juli 18, 2005, 17:31:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Meld hier de determinatie fouten.

Elachista

Wilgenschorsvlinder - Parastichtis ypsillon (19/7) van Daniëlle.
Hoort te zijn: Sesia apiformis.
Groet,
Tymo

Danielle

Hmm vreemd want op http://www.ukmoths.force9.co.uk/ laat iemand van Info@butterflies-moths.com een foto van exact dezelfde cocon zien.

Hetgene wat ik fout heb ingevuld is dat het een wilgenhoutvlinder (Cossus cossus)moet zijn ipv wilgenschorsvlinder. (Parastichtis ypsillon)

Zijn jullie het daar ook mee eens?
Groetjes,
Danielle

Elachista

Op dit moment kun je veel lege pophulsen vinden van S.apiformis (horzelvlinder) aan de voet van dikke populieren en wilgen.
Aangezien je nu bijna bij elk zo'n boom wel een pophuls ziet, denk ik dat de kans groter is dat je apiformis hebt gevonden, i.p.v. cossus.
Zelf heb ik nog nooit een pophuls van cossus gevonden.
Ik ken ze wel, verscheidene keren opgekweekt. Dit jaar probeer ik het vanaf ei (met brood en appel).

Je komt er snel achter met welke soort je te maken hebt.
- Is de pop ietsje dikker dan een gewone potlood, dan is het apiformis.
- Is de pop net zo dik als twee gewone potloden naast elkaar, dan is het cossus.

Afijn, zie hier de pophuls van apiformis (staan zeer weinig foto's van op het web) uit de collectie.



Van mijn site:
Sesia apiformis, zoals je ze nu kan vinden:

Cossus cossus, een nog 'volle' pop:


Zo ben je vast wat wijzer geworden  ;)  
Groet,
Tymo

Danielle

Heel erg bedankt voor je uitleg!

Ik dacht dat ik bij de info op waarneming.nl nog iets had neergezet over de afmetingen, blijkbaar ben ik dat vergeten.

Hij is 5 cm lang en bij het breedste gedeelte (de flappen zeg maar) 1,7 cm breed.

Ook lijkt het wel of bij de pop van de Horzel doorzichtig is, dat is deze pop niet.

Maar ik ga straks thuis even kijken of ik er 2 potloden naast kan leggen, en dan laat ik het je weten.

Danielle


Groetjes,
Danielle

Elachista

Ik denk dat het dan wel duidelijk is, dat het gaat om de wilgenhoutrups (cossus).


Deze foto zegt nl. al genoeg.. :P  
Groet,
Tymo

Danielle

Das inderdaad duidelijk, ik ga m'n waarneming aanpassen!

Nogmaals bedankt,
Danielle
Groetjes,
Danielle

HJ Eygenraam

Hallo,
Tussen de foto's van de Bonte Bessenvlinder staat er eentje van een Brandnetelmot.
Groet, Henk

han.endt

Bedankt. Er stond gelukkig een vraagteken bij. Ik heb de waarneming veranderd.

Han.

HJ Eygenraam

Prima. De Brandnetelmot is trouwens ook weer zo'n soort die niet verschijnt in het soortenoverzicht.
Groet, Henk

han.endt

Dat merk ik af en toe ook bij sommige soorten. Is een technisch probleem denk ik.
Wel lastig.

Vincent

Vincent

han.endt

#12
CiteerIs dit niet Pyrausta purpuralis?
Behalve de ene grote ronde gele vlek op de foto zijn er verder geen opvallende gele vlekjes te zien, wel is de vleugelwortel gelig, maar ook niet zo uitgesproken. Ik neig dus het meest naar aurata. Purpuralis en aurata kunnen vreselijk veel op elkaar lijken en ik weet niet of alle exx. wel op naam kunnen worden gebracht. Op het forum van UKMoths is daar ook al uitgebreid over gediscussieerd en daar scheen men er ook niet uit te komen. Alle informatie is dus welkom.

Han.

han.endt

#13
Hier staan vijf foto's van Kommavlinders. Volgens mij is de eerste een Groot Dikkopje. Klopt dat? http://www.waarneming.nl/foto_overzicht.php?wrn_id=307649

Han.

Schoppers

#14
Hallo Han,

Nee dit is een Kommavlinder.
Het mannetjes van de Kommavlinder heeft ook een grote geurstreep en de gele vlekken kloppen precies.
En Klaas die nu op vakantie is heeft de foto's allemaal van datzelfde beest gemaakt, en die foto's van de onderkant zijn dus van dezelfde.

Bram Rijksen

Wat ikzelf tijdens het vergelijken van de foto's uiteindelijk ook als doorslaggevend kenmerk meende te ontwaren: de zwarte aders bij het GD zijn vooral aan de buitenzijde van de voorvleugel (ter hoogte van de geurstreep) veel opvallender en vormen een contrastrijke grens tussen de lichte en donkere vlekken. Bij de Kommavlinder vloeit dit min of meer in elkaar over.

han.endt

#16
Oké, bedankt. Wat lijken die twee soorten dan van boven op elkaar zeg en dan zeggen ze dat nachtvlinders moeilijk zijn! Overigens staat op de derde foto een ander beestje. Hij heeft veel meer vlekjes op de binnenzijde van de vleugel.

Han.

Schoppers

Klopt dat is een vrouwtje (geen geurstreep maar daar in tegen wel meer vlekken)
Er zaten er 3.

Elachista

CiteerHier staan vijf foto's van Kommavlinders. Volgens mij is de eerste een Groot Dikkopje. Klopt dat? http://www.waarneming.nl/foto_overzicht.php?wrn_id=307649

Han.
Han, ik ben het 100% met je eens, die eerste zou ik toch echt een groot dikkopje noemen, die anderen zijn kommavlinders..misschien dat het verschillende exemplaren zijn? Dat er een groot dikkopje tussen zat?
Groet,
Tymo

Schoppers

#19
mmm... ik was er vanuit gegaan dat dat een komma was omdat klaas deze 3 bij mekaar had gezien en van allemaal foto's heeft gemaakt dat dat ook goed was.

vergelijk deze foto bijv eens met:
http://internt.nhm.ac.uk/jdsml/research-cu...N_NUMBER=500606
Dan komen ze behoorlijk ondereens lijkt mij.
Ik wil hiermee niet zeggen dat het zeker een komma is maar ik vind die er toch het meeste op lijken.

Determinatie van de bovenkant is heel lastig.
In het veld kan je het altijd zeker weten want dan krijg je bijna altijd wel een moment de onderkant te zien.

Dit is een goede discussie denk ik. Discussiëren over zoiets is altijd nuttig, leren we alleen maar van.
Er zijn vaker foto van Groot foto's te vinden op internet die zomaar voor komma worden uitgescholden.
Op google staat er meerdere.
We zouden eigenlijk het beste kenmerk moeten weten.

Als het uiteindelijk een Groot Dk is dan heeft klaas perongeluk deze foto er tussen gedaan.
Maar voor als nog ben ik voor komma.

Bram Rijksen

Wanneer je de foto van het beest in kwestie vergelijkt met de foto's van de dikkopjes zie je in alle gevallen één duidelijk verschil op de bovenkant van de voorvleugels: de donkere beadering rondom de cellen. Voor de duidelijkheid heb ik er maar even een boekje bij gepakt om de cellen aan te kunnen duiden:
- vooral de ader tussen de middencel (waar de geurstreep langs loopt) en cel 4 en 5 is opvallend bij GD, niet bij KV,
- ook de aders langs cel 6 t/m 9 (die vanuit de hoek van de middencel 'vertrekken') zijn veel duidelijker.
Volgens mij is dit een goed bruikbaar kenmerk.

Schoppers

Jeroen Voogd heeft die foto's doorgestuurd naar een grote Dagvlinders kenner.
Dus z.s.m. komen we het te weten en dan kan de discussie afgesloten worden ;)

Bram Rijksen

CiteerOm even terug te komen op die Kommavlinder. Ik heb de kenmerken die je noemt bestudeert en ik vind het erg moeilijk om te zien. Bij sommige Grote Dikkopjes zie inderdaad duidelijk zwarte aderen. Maar denk jij nou dat het Groot Dikkopje of een Kommavlinder is.

Groet, Han.
Volgens mij is het dus een Kommavlinder.
Op alle foto´s die ik nog´s bekeken heb vind ikmde bovenkant van de voorvleugel in alle gevallen echt opvallend anders. Vooral het ontbreken van een zwart adertje tussen de middencel en cel 4 en 5 vindt ik opvallend. Hierdoor wordt de tekening van de buitenrand van de buitenkant vd vleugel contrastrijker.
Het feit dat álle aders bij GD meer opvallen wordt veroorzaakt doordat de kleur van de donkere delen op de bovenvleugel -vergeleken met die van een KV- minder donker zijn. Met andere woorden: het zwart van de aders bij een KV benaderd de kleur van de donkere delen op de vleugel.

Schoppers

#23
Idd en mijn mening kunnen jullie dus ook ;)
Ik denk dus ook Komma
afwachten!!!

han.endt


acherontia

#25
Helaas betreft de eerste foto toch een mannetje groot dikkopje, zie hier de reactie van Frits Bink....

CiteerIk ben het met je eens, de androconiënstreep is recht en dat is een kenmerk van O.faunus. Bij H. comma zit er een slag in en zijn naam comma slaat, voorzover ik weet, op dit kenmerk.



Vriendelijke groeten,

Jeroen Voogd

han.endt

#26
CiteerHelaas betreft de eerste foto toch een mannetje groot dikkopje, zie hier de reactie van Frits Bink....
Jeroen bedankt voor je commentaar. Toen ik het plaatje zag had ik direct al het idee dat het een Groot Dikkopje moest zijn, maar ik kon niet goed aangeven waarom.
Uit de som van het commentaar hier boven trek ik de conclusie dat het om een Groot Dikkopje gaat. Bedankt allen.

Han.

Schoppers

Oke allemaal bedankt!!!
Een leerzame discussie.
Maar ja een kommavlinder ga je toch niet van de bovenkant herkennen.
In het veld doe je dat toch van de onderkant.

Maar van foto's moet het soms vanaf de bovenkant.
Zoals deze dus ;)
Weer wat geleerd

Elachista

Citeer
CiteerHelaas betreft de eerste foto toch een mannetje groot dikkopje, zie hier de reactie van Frits Bink....
Jeroen bedankt voor je commentaar. Toen ik het plaatje zag had ik direct al het idee dat het een Groot Dikkopje moest zijn, maar ik kon niet goed aangeven waarom.
Uit de som van het commentaar hier boven trek ik de conclusie dat het om een Groot Dikkopje gaat. Bedankt allen.

Han.
Zijn we het weer eens  :P  
Groet,
Tymo

Vincent

#29
Als ik deze kenmerken lees:
CiteerPurpuralis is meer rozerood, heeft meer gele vlekjes op de voorvleugel vooral bij de binnenrand.
Dan zouden dit toch Purpermotjes (Pyrausta purpuralis)  zijn of niet?

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=314591
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=5703
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=4493
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=12254
Vincent