Determinatiefouten nachtvlinders en micro's

Gestart door han.endt, juli 18, 2005, 17:31:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia

Mijn ervaring bij een kweek vanaf het ei is dat de rupsen voor de overwintering wit tot licht bruin van kleur zijn zonder duidelijke rugstreep...  Maar één kweek zegt natuurlijk niet alles, juist daarom is het zo belangrijk dat er meer gekweekt wordt, en de gegevens van een kweek ergens centraal worden opgeslagen.... Inzicht in de biologie van soorten is toch wel heel erg belangrijk.

Jeroen

Elachista

Vandaar dat ik meer exemplaren wil gaan zoeken, voor de foto en om op te kweken.
Groet,
Tymo

Zilverstreep

Citeerhttp://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1325736
hier zie ik volgens mij teveel schijnpoten --> bladwesp

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1358604
is volgens mij Ditula angustiorana
Ook deze waarnemers hebben nog geen commentaar gehad.
Groeten,
Floor van Lamoen

Zilverstreep

#153
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1507453
is volgens mij een bladwesp en in elk geval geen Z. pyrina.

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1503225
Is toch geen O. cruda (vliegtijd!). Wat het wel is vind ik moeilijk te zien. Misschien N. comes?
Groeten,
Floor van Lamoen

Elachista

Groet,
Tymo

Elachista

CiteerVandaar dat ik meer exemplaren wil gaan zoeken, voor de foto en om op te kweken.
Volgens mij was het deze:
Groet,
Tymo

Zilverstreep

Citeerhttp://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1507453
is volgens mij een bladwesp en in elk geval geen Z. pyrina.
Hoi Tymo,

Je doet goed werk, dus ik hoop niet dat je vindt dat ik zeur, maar deze was je nog vergeten.
Groeten,
Floor van Lamoen

Elachista

Niemand zeurt hier, alleen maar goed om even weer op te wijzen.
Groet,
Tymo

Northwinds


Elachista

Groet,
Tymo

Dragonfly

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1535125

Bovenstaande waarneming is geen citroenvlinder. Eerder een oranje luzerne: vorm van de vleugels, doorschijnende dikke zwarte rand (gele luzerne heeft smallere rand), vorm en kleur van de stippen.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!


peltigera

CiteerLijkt mij geen grote beer:

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1577198

Jeroen
Weldegelijk Arctia caja, Jeroen. Anders had ik er wel determinatie onzeker bijgezet. Daarbij ben ik ze aan het opkweken.

acherontia

#163
Natuurlijk want jij kan je niet vergissen....... stom om dat te vergeten. Maar zonder gekheid ik zie er geen caja in en durf zelfs te stellen dat dat ook niet met 100 % valt te zeggen van de eerste foto, tenzij de rups inmiddels een vervelling verder is. De tweede foto die alleen een rug toont vind ik ook niet direct een caja, maar de foto is ook wat klein en toont weinig details. Vandaar dat ik aangeef dat het mij geen caja lijkt..... Als jij er zeker van bent dan zal het zonder meer caja zijn. Met deze foto's kan ik er in ieder geval geen zekere caja van maken.

CiteerDaarbij ben ik ze aan het opkweken.

Dat zegt natuurlijk niets over de huidige determinatie, wel dat volgend jaar er in ieder geval absolute zekerheid zal zijn.

Ben erg benieuwd wat je dan van deze rups zou maken en vooral waarom, zou voor mij erg leerzaam zijn om te horen hoe de diverse tweede stadium Arctiidae rupsen van elkaar te onderscheiden zijn.


Jeroen

vlindersdigitaal

CiteerNatuurlijk want jij kan je niet vergissen....... stom om dat te vergeten.
Moet dit zo bod jeroen.. is nergens voor nodig he? laten we het wel gezellig houden..  <_<  
Foto Gallery Mariëlle Reijnierse Mijn foto gallery over de natuur

acherontia

Is niet lomp bedoeld, vandaar dat er ook "maar zonder gekheid" achter staat... :) Mocht het toch lomp overkomen dan bij deze mijn excuses daarvoor. Ben wel nog steeds neiuwsgierig naar kenmerken die dit tot caja maken, want dat zou ik oprecht leerzaam vinden.

Jeroen

peltigera

#166
Jeroen,

Ik kan me wel degelijk vergissen, maar ik zet alleen determinaties op zeker als ik er 100% overtuigd van ben. Het is, lijkt me ook niet de bedoeling om determinaties en waarnemingen in twijfel te trekken als de identificatie van een soort op basis van de foto lastig is. Want, zoals je zelf zo vaak zegt, rupsen zijn vaak lastig te identificeren op basis van een foto alleen. Dus waarom dan de waarneming in twijfel trekken (in het topic 'determinatiefouten') op basis van een foto alleen? Ik verbaas mij daar dan over, zeker omdat je moet weten dat ik altijd zeer zorgvuldig met determinaties ben. Je had me best gewoon een pm kunnen sturen.

Ik heb niet, zoals jij, alle Arctiidae's gekweekt, en heb daarom gewacht met identificatie tot een vervelling later. Ik weet echter uit een eerdere kweek van Arctia caja hoe het eerste, tweede en derde stadia eruit zien. En zo moeilijk is het ook niet. Hoewel het eerste stadium misschien niet alle overige soorten uitsluit, is het tweede stadium toch kenmerkend met de witte rugbeharing en ook de roodachtige beharing op de eerste segmenten is al zichtbaar (foto's van stadium 1 en 2 staan bij de waarneming). In het derde stadium is het helemaal duidelijk.

3e stadium zijkant



3e stadium bovenkant


4e stadium


Ik heb dan ook gewacht op het 3e stadium voor het invoeren van de waarneming. Overigens vind ik persoonlijk de eerdere stadia van arctiidae's (die ik tot nu toe gezien en gekweekt heb) niet zo moeilijk, ik vind ook jouw foto van Spilosoma urticae totaal niet lijken op caja. Een verdere discussie vind ik dan ook zinloos.

EDIT: Overigens vind ik het heel raar jou dit te moeten uitleggen, iemand die caja al minstens tientallen keren van ei heeft gekweekt, ik vraag me af waar je zogenaamde interesse in mijn uitleg dan vandaan komt.

Elachista

#167
Allen,

Ik heb de foto mede bevestigd, en heeft Sifra deze als waarneming ingevoerd en ook met alle recht.
Wij plaatsen uitsluitend die waarnemingen waarvan er zekere determinaties zijn anders voorzien van een "?" mocht dit niet zo zijn.

A. caja heb ik ook vaak genoeg vanaf ei gekweekt en wat mij tijdens de kweken opviel is dat er wel degelijk enkele kleurvormen bestaan. Vanaf stadium 1 en 2 pik ik caja er zo uit, en deze vond ik toch anders dan ik de jonge rupsen van de Spilosoma's.
Nadat ik foto's van latere stadia gezien had waren we er wel over eens.

Om vervolgens een nare opmerking te maken vind ik dan volstrekt onzinnig.
Het is mij inmiddels volstrekt duidelijk wie hier nu de grote rupsenkenner is, maar je moet ook nagaan dat er mensen zijn die hier net zo fanatiek met rupsen bezig zijn als jij nu doet. Alleen zijn de foto's wat goedkoper...

Tymo
Groet,
Tymo

acherontia

#168
Ik heb getwijfeld maar wil hier toch nog even reageren. Kennelijk wordt mijn bericht als naar, bod en wat al niet meer ervaren. Zoals ik al eerder aangaf is het zo nooit bedoeld. Een ander punt is dat in ieder geval Tymo nu de schijn opwekt dat ik mij wil doen voorkomen als rupsenexpert en beter meen te zijn dan anderen, welnu ik zal mijzelf nooit expert noemen. Sterker nog ik moedig iedereen aan om vooral te gaan kweken om op die manier de kennis te vergroten. Ik ben er een groot voorstander van dat meer mensen naar rupsen gaan kijken. Ik hoop wel dat dat dan vooral mensen zullen zijn die niet gelijk in termen van concurrentie denken!

Ik houd mij met rupsen bezig maar veel meer met de biologie en ecologie en beduidend minder met taxonomie en het puur determineren, levensstrategieën is hetgeen ik naar kijk en wat ik leuk vind. Het is maar een hobby. Puur kijkend naar de haarborstels plaatsing daarvan op het lichaam (kleur zegt mij niet zoveel omdat die , zoals ook Tymo aangeeft nogal kan variëren) vind ik de Arctiidae lastige soorten om als jonge rups met zekerheid te determineren. Daarbij komt dat ik volgens mij heel duidelijk aangaf niet te twijfelen aan de determinatie van Sifra, ik citeer mijzelf: "Als jij er zeker van bent dan zal het zonder meer caja zijn."

Ik stelde puur een vraag , die was duidelijk niet goed geformuleerd en zelfs als lomp te bestempelen. Daarvoor nogmaals mijn excuses.

Fijn dat er alleen zekere waarnemingen op waarneming.nl staan.... Wellicht is het dan beter om een topic determinatiefouten te sluiten.

Jeroen

peltigera


JohnvR

CiteerSterker nog ik moedig iedereen aan om vooral te gaan kweken om op die manier de kennis te vergroten. Ik ben er een groot voorstander van dat meer mensen naar rupsen gaan kijken.
Ik ben geinspireerd door Jeroen, Sifra en Tymo begonnen met kweken. Ik heb een aantal verschillende rupsen van zuring (Ridderzuring - Rumex obtusifolius) en sinds vandaag ook van koolzaad (kon ze niet weerstaan).

Is er een goede bron (liefst internet) die beschrijft wat je wel en vooral niet moet doen? Ik heb tot nu toe alleen heel beperkte ervaring met drie dagvlinders, maar ik denk dat de rupsen die ik nu gevonden heb vooral overwinteraars zijn.

Groeten,

acherontia

Nee dat is er niet voor zover ik weet, de beste site is:

http://tech.groups.yahoo.com/group/Breeding_UK-Leps/

Engelstalig en je moet lid worden maar dat is natuurlijk niet zo'n probleem. Bij die group is heel veel kennis in huis en kunnen vragen beantwoord worden.

Zelf laat ik rupsen altijd buiten overwinteren ik heb hele mooie roestvrijstalen kooien die buiten staan waarin gewoon planten staan etc. Kortom op die manier is overwinteren meestal geen probleem.

Jeroen

JohnvR

Jeroen, bedankt. Roestvrijstalen kooien, dat klinkt heel goed. Ik denk niet dat dat er bij mij van gaat komen (heb maar een kleine tuin). Ik denk dat ik iets van hout en gaas ga maken en dat dan in de schuur zet. Kun je voor op de bodem strooisel gebruiken dat ze ook voor in hamster-kooien e.d. verkopen?

Ik heb me aangemeld bij Breeding_UK-leps. Gaat inderdaad heel gemakkelijk als je al een yahoo password en email-adres hebt.

Groeten,


Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Elachista

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=101403

Wat denken anderen hiervan? Deze doet me ook wel veel denken aan Caradrina clavipapis, alleen met veel smallere vleugels?

Tymo
Groet,
Tymo

han.endt

Clavipalpis ja. Volgens mij komt het door de houding van de vleugels ze zitten behoorlijk boven elkaar gevouwen.

Elachista

#177
Solved
Groet,
Tymo

Thijs Fijen

CiteerSolved
Je hebt ze gewoon samengevoegd?? Ik heb het gevoel dat het er echt maar 1 was.

Thijs
Thijs Fijen

vankeulen

Groet Kees van Keulen