Determinatiefouten nachtvlinders en micro's

Gestart door han.endt, juli 18, 2005, 17:31:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Groet,
Tymo

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Zulke waarnemingen zien wij nu vaak over het hoofd, gelukkig hebben we mensen zoals jullie. Bedankt!
Groet,
Tymo

Zilverstreep

Groeten,
Floor van Lamoen

acherontia

#125
Graag meer aandacht bij de waarnemingen van (meerdere; 8 stuks 20 stuks) vlinders van Rhagades pruni. Het is de enige niet bloembezoekende (geen functionerende roltong) Zygaenidae. Vlinders zijn in aantal te vinden maar zitten behoorlijk verborgen. Als het waarnemingen van vlinders op bloemen betreft moet het Adscita statices zijn geweest.

Ook zou ik een toelichting willen hebben waarom de soort van zeldzaam naar algemeen is gezet. Misschien uberhaupt goed als men vanuit waarneming.nl kan onderbouwen hoe bepaald wordt of een soort als zeldzaam wordt aangemerkt of niet, nu is het in ieder geval verre van eenduidig beleid.

Dat determinaties niet onderbouwd worden in veel gevallen is tot daar aan toe, dat waarneming.nl zeldzaamheid meent aan te kunnen geven, danwel zonder onderbouwing, aan te passen vind ik vreemd of er moet een heldere uitleg zijn die consequent wordt doorgevoerd wat bij de insecten nu zeker niet het geval is.

Jeroen

acherontia

#126
Zeldzaam is natuurlijk uitermate subjectief en aan discussie onderhevig. Wel denk ik dat het vreemd is als op waarneming.nl bepaald wordt door een paar admins die geen landelijk beeld hebben of een soort van status verandert of niet. Rhagades pruni bijvoorbeeld is absoluut niet een algemene soort, op de Veluwe wel en bovendien is dit jaar een topjaar..... dus om daar nu direct zulke conclusies aan te verbinden....

Ik denk dat het verstandig zou zijn als men probeert van een Vlinderstichting, EIS, ETI, Werkgroep Vlinderfaunistiek probeert een lijst te verkrijgen met omschrijvingen van het voorkomen. Mocht dan uit vele waarnemingen blijken dat een soort algemener is dan gedacht wordt dan kan dat teruggekoppeld worden en zien dergelijke instanties wellicht ook meer en meer het nut van waarneming.nl in.

Nu is het veelal natte vingerwerk van admins en dat lijkt mij niet correct ook al is het begrip zeldzaamheid subjectief en betekent het bij insecten over het algemeen vooral "wordt weinig gezien".

Ik heb echt moeite met de aanpassingen die op dit punt soms doorgevoerd worden zonder enige onderbouwing. De nachtvlindersoorten die tot nog toe in het forum genoemd worden als voorbeeld lijken in de waarnemingen van waarneming.nl in elk geval niet dermate vertegenwoordigd dat de status algemeen direct gerechtvaardigd is. De aanpassingen berusten dus op een gevoel van admins waarbij ik mij afvraag of dat gevoel onderbouwd kan worden door jaren van ervaring in geheel Nederland? Oftewel of men over een goed landelijk beeld beschikt.

Dat er bij sommige soorten gewtijfeld kan worden aan de toegewezen status lijkt mij evident ik denk dat dan een echte onderbouwing nodig is om die status te veranderen en aan te passen.

Misschien dat de nieuwe gids hier een basis voor kan vormen, hoewel ook daar zonder meer discussiepunten/soorten in staan.

Bottomline is dat ik van mening ben dat het vreemd is als waarneming.nl andere statussen aan soorten toekent dan bijvoorbeeld de Werkgroep VlinderFaunistiek of de Vlinderstichting.....

Jeroen

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vankeulen

Groet Kees van Keulen

Zilverstreep

Groeten,
Floor van Lamoen

han.endt

Citeerhttp://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1365747
moet een Sint Jansvlinder zijn.
Van commentaar voorzien, bedankt.

Zilverstreep

Groeten,
Floor van Lamoen


Arno van Stipdonk


Zilverstreep

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=73267
lijkt me een andere Thera dan juniperata. Moeilijke soorten dus ik laat het aan een admin over om de goede soort te noemen  :P  
Groeten,
Floor van Lamoen

wim veraghtert

Citeerhttp://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=70820
Lijkt me geen Brandnetelmot. Welke het wel is weet ik zo niet.
Gewoon brandnetelkapje - Abrostola tripartita
admin nachtvlinders waarnemingen.be

han.endt


wim veraghtert

Dat had ik niet gezien.

Op basis van de hoeveelheid wit en de verbondenheid van de ringvlek en de 'tweede ringvlek' (zoals men die in de gids noemt) dacht ik toch eerder aan tripartita ipv triplasia.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

han.endt

#139
De ringvlekken raken elkaar en dat zie je bij triplasia ook wel. Er is vrij veel wit, maar ook dat kan nog. Het is wat dat betreft een beetje tussenin beest.
Door de duidelijke rode banden naast de zwarte en de donkere leigrijze kleur waarin de ringvlekken bijna niet opvallen denk ik toch dat de determinatie als triplasia wel goed is. Ikzet nog even een link naar het nachtvlinderforum, zodat anderen er ook nog eens naar kijken.

Zilverstreep

Groeten,
Floor van Lamoen

Zilverstreep

#141
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1402899
is volgens mij gewoon Idaea aversata.

EDIT: de plaatser heeft het zelf aangepast.
Groeten,
Floor van Lamoen


Bas.v

Mvg,

Bas Verhoeven

Elachista

Chlorclysta truncata staat in de lijst als Dysstroma truncata?  
Groet,
Tymo

wim veraghtert

Ja.
Zo staan ze nu ook in het nieuwe vlinderboek én op www.phegea.org.
Chloroclysta blijft behouden voor siterata & miata; Dysstroma dus voor citrata & truncata.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Elachista

#146
..En Leucania comma (Mythimna), wat bezielt mensen om al deze namen te vervangen door allemaal nieuwe, moeilijke, genera??
Groet,
Tymo

Elachista

#147
+ Griposia aprilina (Dichonia) + Pasiphila rectangulata (Rhinoprora)
Groet,
Tymo

acherontia

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1505058

Dit is wat raar daar deze soort voor zover ik weet maar 1 generatie per jaar kent en als uiterst kleine rupsjes overwintert...... Er zijn wel andere opties die nu als redelijk grote rups gevonden kunnen worden.

Jeroen

Elachista

#149
- struikheide
- vorm gelijk aan H. aestivaria
- gele kleur, vage rode lijn over de rug (waaraan ik 'm herkende)
- ongeveer 7 mm
Ik zal binnenkort weer eens op zoek gaan.
Groet,
Tymo