Hybride Kuifeend x Witoogeend

Gestart door Maarten W. Kaales, mei 20, 2012, 12:29:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten W. Kaales

Op vrijdag 18 mei jl, werd er een Witoogeend gemeld in Park de Hoge Veluwe (Deelensche Veld). Zaterdag kon ik de vogel niet kunnen vinden, maar gisteravond heb ik foto's gemaakt. Ik vind dat het om een hybride vogel gaat; de vogel in kwestie is een mannetje en heeft een geel oog, de snavelpunt is zwart in plaats van de alleen de nagel, ik de mis de uitstraling van de "puntige" driehoekige kop, ik vind het contrast tussen borst en flank te groot voor een zuivere vogel. Of kunnen we hier te maken hebben met een 2e kalenderjaar vogel?


Tufted Duck x Ferruginous Duck - Aythya fuligula x Aythya nyroca by Maarten W. Kaales, on Flickr
Maarten W. Kaales

Jeroen Nagtegaal

#1
Lastig, persoonlijk zou ik er toch een Zuivere Witoogeend van maken. Dit past in mijn ogen ook niet binnen de variatie van een van de bekende Witoog-hybrides
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Maarten W. Kaales

Maarten W. Kaales

Jeroen Nagtegaal

Even mijn eerste bericht iets aangepast.

Meest voorkomende Witoog hybrides zijn Witoog x Tafel, en Witoog x Kuif. Beide hybrides kennen wel wat variatie, maar dan zou ik meer kenmerken van Kuifeend of Tafeleend verwachten.

Heb je trouwens meer foto's?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


Jeroen Nagtegaal

Lijkt me nu meer en meer een zuivere Witoog. Op foto 1 lijkt toch alleen de nagel zwart gekleurd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

Na de eerste melding heb ik ook even naar de foto zitten kijken omdat het oog me een gele waas leek te hebben en ik wat twijfel had over de kopvorm. Toch heb ik nu bij deze vogel ook wel een goed gevoel. Ik zie er toch erg weinig kuifeend in en vooral heel veel Witoogeend. Mag dat vage gele waasje? Misschien dat er ergens in zijn stamboom ooit een keer een kuifeend heeft gezeten, maar dat zou ik niet durven zeggen en dat zou dan nu wel heel erg 'verdund' zijn. Ik zou hem denk ik toch gewoon op Witoogeend laten staan.

Maarten W. Kaales

Mannen bedankt voor jullie input! Het is in ieder geval erg interessant en leerzaam om (ook reeds gemelde) vogels op detail te bestuderen. 


Hartelijke groet,
Maarten Kaales
Maarten W. Kaales