Oesterzwam op naalhout?

Gestart door Ismael, januari 15, 2007, 17:46:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

Deze waarschijnlijk oesterzwam kwam ik tegen op een naaldhoutstobbe. Ik las in de Gerhardt dat ie zelden op naaldhout voorkwam, maar het kan dus. Is het een oesterzwam?

1
Groeten Ismaël Wind

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Ismael

#2
1b aanhechting
Groeten Ismaël Wind

Ismael

#3
1c closeup hoedoppervlak
Groeten Ismaël Wind

Ismael

#4
Oja ik heb m ook even geproefd stevig vlees taai en een tja paddestoelsmaak? Geen speciale geur
Groeten Ismaël Wind

han.endt


Ismael

CiteerOngesteelde Krulzoom.
juist daar was ik niet opgekomen vrees ik. Bedankt Han! Hij lijkt er erg op ja

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=96925
Groeten Ismaël Wind

xenion

#7
Hier wil ik toch even op reageren. Ik ken de soort van bij mij uit de buurt en heb ook even gedacht aan die soort vanwege de hoedvorm.
Maar ik vond de aanhechting (foto 1b) wel erg behaard. De exemplaren die ik heb gevonden, inclusief de foto's die ik op google vind, zijn onbehaard.
Daarbij vind ik de lamellen ook vrij licht, die zijn meestal okergeel gekleurd, bij de aanhechting duidelijk donkerder.
Groeten,
Martin

Ismael

even 2 andere plaatjes misschien verduidelijken ze nog wat

doorsnee
Groeten Ismaël Wind

Ismael

#9
linksonder is te zien dat de lamellen donker verkleuren. Een kenmerk las ik van de ongesteelde jonge krulzomen

Groeten Ismaël Wind

xenion

#10
De lamellen verkleuren idd donker bij jonge exemplaren als je ze kneust. Maar is dat geen schaduw op jouw foto? Of kijk ik verkeerd?
De hoedvorm en standplaats kloppen wel goed, maar vooral die beharing aan de aanhechting laat mij erg twijfelen.
Dan zijn er ook nog de hoedrand die niet ingerold is en de erg donkere kleur van de hoed. Maar daarbij kan het natuurlijk ook zijn dat het van de ouderdom of het weer komt.

Vooral door die beharing blijf ik er bij dat het volgens mij geen Ongesteelde Krulzoom is, hopelijk dat iemand anders hier uitsluitsel kan geven...
Groeten,
Martin

Ismael

#11
CiteerDe lamellen verkleuren idd donker bij jonge exemplaren als je ze kneust. Maar is dat geen schaduw op jouw foto? Of kijk ik verkeerd?
De hoedvorm en standplaats kloppen wel goed, maar vooral die beharing aan de aanhechting laat mij erg twijfelen.
Dan zijn er ook nog de hoedrand die niet ingerold is en de erg donkere kleur van de hoed. Maar daarbij kan het natuurlijk ook zijn dat het van de ouderdom of het weer komt.

Vooral door die beharing blijf ik er bij dat het volgens mij geen Ongesteelde Krulzoom is, hopelijk dat iemand anders hier uitsluitsel kan geven...
Het is wel een verkleuring. Maarja ik wil natuurlijk wel enige zekerheid hebben Dan maar wachtten op een andere mening of gewoon vergeten....Zucht.


edit: ik zal morgen of donderdag nog even checken oftie daadwerkelijk verkleurd, ik dacht t wel maar.........
Groeten Ismaël Wind

xenion

Verkleuring van de lamellen past wel weer goed bij een Krulzoom...
Het is enkel mijn visie op de paddenstoel, dus hopelijk dat iemand anders nog kan bijspringen. En anders kun je altijd eind van dit jaar weer teruggaan en hopen dat hij er weer groeit :)
Groeten,
Martin

Ismael

CiteerEn anders kun je altijd eind van dit jaar weer teruggaan en hopen dat hij er weer groeit :)
klinkt wel kort  :lol:  :D  :P  
Groeten Ismaël Wind

Niko Buiten

Is de beharing aan de aanhechting geen secundaire schimmel?
Groet,

Niko Buiten.


Ismael

CiteerIs de beharing aan de aanhechting geen secundaire schimmel?
Dat zou ik even moeten checken, ik neem aan dat ik het er dan simpel af kan wrijven. Dat lijkt mij niet het geval
Groeten Ismaël Wind