Gal op plantje langs slootje.

Gestart door zuilim, mei 22, 2012, 20:12:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

zuilim

Dit (Zie foto's) zag ik op een moeilijk bereikbare plek in de rand van een slootje. Vanuit de verte zagen de galletjes er uit als de zaadjeskluwens van Hopklaver. Dat zette me op het verkeerde been. Ik zag dat het galletjes waren en wilde ze koppelen aan de op die plek groeiende geelbloeiende klaver wat niet Hopklaver maar Kleine klaver bleek te zijn.
In het Gallenboek DvL vind ik geen passende omschrijving voor de gevonden galletjes bij Trifolium.
Ik bedacht welke andere planten op die plek zouden kunnen groeien. B.v. Pinksterbloem en Kleine veldkers.
In het midden van de eerste foto is vermoedelijk een uitgebloeide Pinksterbloem (?) te zien met iets met een kleur welke lijkt op het gevonden galletje(?).
Ik vond een goed gelijkende foto op internet en daar wordt Kleine veldkers als waardplant genoemd voor de Aceria drabae. http://www.plantengallen.com/dataengels/gall_mites.htm
Eén stengeltje met galletjes heb ik meegenomen. Er zijn behalve de stengel geen herkenbare delen aanwezig.
Veel verdikte bladomkrullingen waar in kleine witgele larfjes te vinden zijn; grootte van deze diertjes 0,2 mm.

Zou het Aceria drabae kunnen zijn? Zo neen, wat is het dan wel?

Groeten,
Karel Brussee.

Margreet Kwh

Hallo Karel,

ik denk dat je goed zit met Aceria draba. Je larve is een mijt; Aceria draba kan voorkomen op Herderstasje, Kleine veldkers, Vroegeling en Spiesraket, aldus het Gallenboek. Misschien is het een Herderstasje, in dit geval?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

zuilim

Dank voor je reactie. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de gal ook op Pinksterbloem kan voorkomen maar kan niet meer vinden waar. Ik had veel beter moeten kijken naar de waardplant maar liep daarbij het risico in de sloot duvelen. Het is zeker geen Herderstasje. Op de foto's is iets te zien wat ook Kleine veldkers zou kunnen zijn. Daar hou ik het maar op.

Groeten,
Karel.

Margreet Kwh

Die gallen maken de determinatie er niet makkelijker op!
Ik denk dat je gelijk hebt met Kleine veldkers; er is een zaaddoos zichtbaar die langgerekt is, dus geen Herderstasje.
Ook het blaadje aan de stengel ziet er niet Herderstasjesachtig uit, want het is diep ingesneden.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven