of toch?

Gestart door Gerrian, mei 22, 2012, 18:56:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrian

Zojuist kreeg ik een foto toegestuurd van een medewaarnemer. Ik dacht dat we alleen nimfen gezien hadden, maar bij het zien van deze foto begin ik weer te twijfelen. Vleugeltjes en knikken; het blijft lastig. Is dit toch een imago?
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/68656311
onzeker Bosdoorntje - Tetrix bipunctata gezien op 2012-05-22 Hoge Veluwe - Eikehoutbergen
Foto's:





Wim Bakker

Die laatste foto (de bijlage) lijkt mij een volwassen Bosdoorntje.

Kan de foto ingevoerd worden? Dan kan ik 'm voorleggen aan de anderen...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

jaapbouwman

Dat lijkt mij ook!

Jaap

Gerrian

De foto is ingevoerd samen met een onscherpe foto die ik zelf van dit beestje gemaakt had. Deze foto had ik eerst bij de waarneming van de nimfen staan, maar daar lijkt hij dus niet thuis te horen.
Het beestje in het loeppotje lijkt me toch wel echt een nimf.
Leuk, die doorntjes. Ik kom vrij regelmatig op de Hoge Veluwe, dus binnenkort ga ik wel weer eens op die plek rondkruipen.

Wim Bakker

OK. Wordt vervolgd! Twee stemmen voor heb je al...   ;D
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gerrian

Dat is een mooi begin, maar blijkbaar nog niet genoeg. Maar het is goed dat de beoordeling grondig gebeurt; aan half werk hebben we niks.
Vandaag ben ik weer naar de Hoge Veluwe geweest en nu ben ik er zeker van dat ik een imago van een bosdoorntje heb gevonden. Hopelijk zijn jullie dat met me eens (toch nog een beetje onzeker...). De waarneming staat hier.
Ik denk zelf dat het een vrouwtje is, maar dat weet ik echt niet zeker.

Wim Bakker

CiteerDat is een mooi begin, maar blijkbaar nog niet genoeg.

Tsja, hij gaat nu door de molen. Even wachten tot de rest van de orthopterologen ook even wakker wil worden...  8)

Je nieuwe waarneming is al goedgekeurd. Inderdaad een vrouwtje.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gerrian

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze steeds buiten zijn met dit mooie weer en gelijk hebben ze. Maar de komende dagen daalt de temperatuur, dus blijft er weer meer tijd over voor binnenactiviteiten. Ik wacht geduldig af.

Wim Bakker

Je Bosdoorntje is nu unaniem aanvaard.   :duim:






PS. ik hoop voor je dat je nog meer binnenactiviteiten hebt...    :'(
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Gerrian

Mooi, dan was het dus toch terecht dat ik ging twijfelen aan mijn eerste indruk. Nu weet je dus eindelijk welke datum je voor het bosdoorntje kunt invullen in het topic over eerste imago's in 2012. Toch ruim een week later dan vorig jaar.
PS Vandaag (werkdag zonder afspraken buiten de deur) had ik voldoende binnenactiviteiten om geen last te hebben van de regen. Maar voor morgen staat er een libellenroute op het programma in een gebied waar ook moerassprinkhanen zitten. Eens kijken of die zich al laten zien.