voor de rozettenverzameling

Gestart door Esther, januari 15, 2007, 17:11:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Limosa

Citeer
De familienaam zou ik echt niet weten, ik zou haast denken iets van zeekraal uit een zeegrassenfamilie? Ik baseer dat puur op de groeiplaats, zal wel hardstikke fout zijn.

Esther
Die groeien inderdaad wel langs de kust, maar dat is em inderdaad niet. Probeer eens te zoeken bij de Plantago familie......
Groeten,

Joachim

Esther

CiteerRozet 2: Volgens mij is deze al eens eerder de revue gepasserd maar een kleine controle of je hem onthouden hebt. Dit is namelijk in een iets later stadium.
Volgens mij is dit gekroeste melkdistel ( ik twijfel een beetje ook tussen bleke klaproos, maar mijn voorkeur is de distel)

Esther

Limosa

CiteerRozet 2: Volgens mij is deze al eens eerder de revue gepasserd maar een kleine controle of je hem onthouden hebt. Dit is namelijk in een iets later stadium.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat een familielid van deze plant al eens voorbij gekomen is, maar ik weet niet zeker of dat deze is. Dit kan namelijk ook de zeevariant van deze familie zijn, dus als je op de goede familie uitkomt is dat al heel goed!
Groeten,

Joachim

Limosa

Citeer
CiteerRozet 2: Volgens mij is deze al eens eerder de revue gepasserd maar een kleine controle of je hem onthouden hebt. Dit is namelijk in een iets later stadium.
Volgens mij is dit gekroeste melkdistel ( ik twijfel een beetje ook tussen bleke klaproos, maar mijn voorkeur is de distel)

Esther
haha, je was me al voor! het is inderdaad een melkdistel. Zelf neig ik naar zeemelkdistel vanwege de sterk gekrosde en stekelige bladeren. En het biotoop (kust)
Groeten,

Joachim

Limosa

Rozet 4: Dit rozet groeide op de dijk en heeft een vogelnaam in de naam ;)  
Groeten,

Joachim

Limosa

Nog even een betere overzichtsfoto:
Groeten,

Joachim

Limosa

Rozet 5: Deze familie zul je wel aardig kennen denk ik ^_^ ! Maar vanaf zo'n rozet tot op de ssoort te determineren valt m.i. niet mee. Hopelijk kom je er uit.  
Groeten,

Joachim

Limosa

En volgens mij de zelfde soort als rozet 5 maar dan in een iets eerder stadium....
Groeten,

Joachim

huysse

Hopelijk wordt dit allemaal niet te verwarrend!
Ik denk dat ik ook in herhalingen verval.


Foto A: Kleine ooievaarsbek ?

huysse

Foto B : Veldkers?? en zo ja welke???

Limosa

#100
Foto B lijkt mij eerder een herderstasje toe vanwege de meer scherp ingesneden bladeren, terwijl veldkers meer rond in gesneden bladeren heeft.....maar ik ben niet zeker.
Groeten,

Joachim

huysse

Foto C: Herderstasje?

huysse


huysse

Foto E: Paarse dovenetel ?

Esther

Citeer

rozet 1: het is een plant die voornamelijk langs de kust voorkomt, de familienaam volgt als je er op het eerste moment niet uitkomt.
Details zijn erg moeilijk te zien voor me, ik denk dat het zeeweegbree zou kunnen zijn? Het si wel min of meer gokken ook door de vindplaats.

Groet Esther

Limosa

Citeer
Details zijn erg moeilijk te zien voor me, ik denk dat het zeeweegbree zou kunnen zijn? Het si wel min of meer gokken ook door de vindplaats.

Groet Esther
Dat het een weegbree is is helemaal juist, maar als je de oecolgische atlas erbij neemt zie je dat de bladeren van zeeweegbree lang en gaafrandig zijn, ongeveer zoals smalle weegbree. De nerven van de weegbree van de foto zijn veernervig..... terwijl die van de zeweegbree 5 nervig zijn. Misschien dat je er nu uit komt, maar je zit in de buurt, ze hebben inderdaad hetzelfde biotoop.
Groeten,

Joachim

Esther

CiteerRozet 5: Deze familie zul je wel aardig kennen denk ik ^_^ ! Maar vanaf zo'n rozet tot op de ssoort te determineren valt m.i. niet mee. Hopelijk kom je er uit.
Ik denk dat dit viltig kruiskruid is?

Groet Esther

Esther

CiteerDe nerven van de weegbree van de foto zijn veernervig..... terwijl die van de zeweegbree 5 nervig zijn. Misschien dat je er nu uit komt, maar je zit in de buurt, ze hebben inderdaad hetzelfde biotoop.
Zou het een hertshoornweegbree kunnen zijn?
Qua groeiplaats zou ie wel moeten kloppen, maar het zien is bij deze wel heel erg moeilijk. Met de vogelnaamplant heb ik geen idee waar ik het moet zoeken.kan het iets met ganzen te maken hebben, ganzerik ofzo?

Esther

Esther

Citeerrozet 3: Deze zul je misschien wel kennen. Het is een zeer algemene plant, welke bloeit met kleine gele bloemhoofdjes.
Zit ik in de buurt als ik denk dat het een streepzaad is? Paardenbloemenstreepzaad? Die Oecologische flora is zo vreselijk dik :-) Ik vermoed wel iets van een composiet.

Groet Esther

Limosa

Citeer
Zou het een hertshoornweegbree kunnen zijn?
Qua groeiplaats zou ie wel moeten kloppen, maar het zien is bij deze wel heel erg moeilijk.

Esther

Zit ik in de buurt als ik denk dat het een streepzaad is? Paardenbloemenstreepzaad? Die Oecologische flora is zo vreselijk dik :-) Ik vermoed wel iets van een composiet.
Hertshoornweegbree is helemaal goed! Maar ik geef toe het was ook niet een gemakkelijke en ook de rozet was niet van bijster goede kwaliteit.

Nou, niet helemaal, of helemaal niet, 't is maar net hoe je het bekijkt, maar dit is de rozet van klein kruiskruid, dus inderdaad en composiet, maar geen streepzaad. Het blad is veervormig gespleten, gekroesd (valt bij deze nog wel mee), langwerpig en een iets omgerolde bladrand. ter vergelijking: streepzaad heeft vaak een fragiel uitziend (een subjectief kenmerk), lichtgroen rozet, met wat meer ingesneden bladeren, ik zal volgende week proberen een rozet te fotograferen om het verschil te laten zien, want uitleggen vind ik moeilijk. Misschien kan iemand anders dat.


Groeten,

Joachim

Esther

Meen je echt dat foto 3 klein kruiskruid is? Bij mij zijn die bladeren veel dieper ingesneden, en ik meen dat klein kruiskruid geen rozetjes maakt, maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Ik heb altijd begrepen dat alleen de tweejarige soorten rozetten maken.


Of raken we in verwarring met rozet 3 en 5?

Groeten Esther

Limosa

CiteerMeen je echt dat foto 3 klein kruiskruid is? Bij mij zijn die bladeren veel dieper ingesneden, en ik meen dat klein kruiskruid geen rozetjes maakt, maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Ik heb altijd begrepen dat alleen de tweejarige soorten rozetten maken.
Dit is echt klein kruiskruid, en dit is niet echt een rozet. De foto is recht van boven genomen zodat de diepte er uit verdwijnt. De bladeren bevonden zich ongeveer 1 to 4 cm boven de grond, dus wat betreft dat dit geen echte rozet is en daarom geen klein kruiskruid kan zijn is dus wel goed gedetermineerd! Alleen door het perspectief van de foto lijkt het een rozet. En wat betreft de geringe insnijding van het blad, dat is een stukje variatie dat in de soort huist.  
Groeten,

Joachim

Esther

CiteerDit is echt klein kruiskruid, en dit is niet echt een rozet.
Oke, dan heb ik nu weer een hele belangrijke voor mijn kleinkruiskruid diashow!
Ik had het echt niet gezien.  Wel leuk al die verschillen ook bij plantjes onderling, maar ook kanp lastig, ik dacht dat ik de meeste kruiskruiden er inmiddels al wel uit kon halen,niet dus  B)

groeten Esther

Limosa

Citeer
Met de vogelnaamplant heb ik geen idee waar ik het moet zoeken.kan het iets met ganzen te maken hebben, ganzerik ofzo?

Esther
Misschien bracht ik het wat flauw, wat betreft die vogelnaam, maar het is een ooievaarsbek. M.i. bermooievaarsbek.  
Groeten,

Joachim

Corryabbink

#114
Die ooievaarsbekken kunnen ook nog Zachte of Kleine ooievaarsbek zijn.
Foto B en C Herderstasje.

Foto D is Vroegeling(Erophila verna).

Foto E helemaal goed. Paarse dovenetel.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Pieter Stolwijk

Rozet 2 16-feb: Gewone melkdistel, geen Zeemelkdistel.
Zeemelkdistel (Sonchus arvensis var. maritimus) is een (onbeduidende) variant van Akkermelkdistel (Sonchus arvensis). De bladen zijn meestal glimmend en min of meer getand.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Esther

De diahow wordt steeds mooier en ik vind het steeds moeilijker worden, maar ook steeds leuker. Zo heel erg is het nou ook weer niet om nat te gaan heb ik gemerkt, want ik leer er enorm veel van dankzij alle hulp van jullie. Ik wil wel graag even laten weten dat ik alle hulp heel erg op prijs stel.
Ik vind het ook enorm leuk als ik er eens eentje goed heb en het zelf weliswaar met hints gevonden heb.

Groet Esther

Corryabbink

Hallo Esther,
Het begint nu allemaal een beetje door elkaar te lopen en ik ben althans het overzicht aan het kwijt worden.
Graag een nieuw topic openen bij het plaatsen van meer foto's.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Esther

CiteerHallo Esther,
Het begint nu allemaal een beetje door elkaar te lopen en ik ben althans het overzicht aan het kwijt worden.
Graag een nieuw topic openen bij het plaatsen van meer foto's.
Goed idee Corrie, het is inderdaad een beetje onoverzichtelijk aan het worden, er zijn er inmiddels al best heel veel. Het is ook zo leuk.

Groet Esther