voor de rozettenverzameling

Gestart door Esther, januari 15, 2007, 17:11:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

mcbud

Vond nog een rups van een Sintjacobsvlinder op Duinkruiskruid.
Misschien kun je hem gebruiken.

vr groet, marc

Esther

CiteerVond nog een rups van een Sintjacobsvlinder op Duinkruiskruid.
Misschien kun je hem gebruiken.

vr groet, marc
Heel erg graag Marc, dit is een prachtige foto ook weer.
Is er misschien ook iemand die foto s heeft van viltig kruiskruid en andere kruiskruiden die nog ontbreken in de verzameling? Hoe completer de diashows hoe beter.


Esther

Esther

Ik vond weer een rpzetje van een of ander, vast iets heel algemeens, maar ik weet het weer eens niet.


Groet Esther

Pieter Stolwijk

Deze is heel lastig. Het kan m.i. Steenkruidkers ( Lepidium ruderale) of zijn verwant Kleine varkenskers (Coronopus didymus) zijn.
Ik weet daar voor dit stadium geen verschilkenmerken van.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Esther

Bedankt, ik zal de plant wat in de gaten houden en hem ook op gaan zoeken in de flora, voorlopig voeg ik hem dan nog maar niet toe aan de verzameling.
De plant staat bij me op het terrein dus ik kan hem wel weer terugvinden.

Groet Esther

Esther

Ik heb er weer een.
Ik vraag me af of beide foto s dezelfde plant is, bij foto twee  lijken de bladen me wat spitser als bij de eerste foto. Bij foto twee moet ik aan iets van weegbree denken, maar ik twijfel enorm of het niet dezelfde plantjes zijn.





Groet Esther


characea

#36
Het lijkt me smalle weegbree en de foto daaronder met fluitenkruid dagkoekoeksbloem. En de foto twee postings hier boven zou ik varkenskers kiezen.

Esther

CiteerHet lijkt me smalle weegbree en dagkoekoeksbloem. En de foto hier boven zou ik varkenskers kiezen.
Hardstikke bedankt, ik raak helaas even de weg kwijt in de foto s
Bedoel je met de alleenstaande rozet de varkenskers, en bij het 'zoekplaatje' waar denk ik fluitenkruid bovenin staat de smalle weegbree en dagkoekoeksbloem? Kortom staan er meer planten op het zoekplaatje dan ík dacht? Of brouw ik er nou helemaal niets meer van?

Groet Esther

huysse

Misschien nog een voor de verzameling.
Ik weet niet hoe hij heet, ik weet wel dat het vreselijk spul is in de tuin.
Er komen kleine witte bloemetjes aan en daarna van die lange zaaddoosjes, die het zaad in het rond schieten.
Eventueel kan ik denk ik ook nog wel een bloeiend exemplaar  vinden.
Blad op de voorgrond is Stinkende gouwe

Groet,
Marijke

characea

de soort smaakt niet naar (kleine behaarde) veldkers ?

Windekind

zou moeten m.i. en onderin dan nog een blad van stinkende gouwe.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

huysse

Citeerde soort smaakt niet naar (kleine behaarde) veldkers ?
Ik wil best proeven maar hoe smaakt veldkers?

Groet,
Marijke

Pieter Stolwijk

Eens met Kleine veldkers (Cardamine hirsuta).

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Esther

Ik wil er graag een foto van hebben Marijke. ( als het kan zonder de stinkende gouwe)
De rozettenverzameling begint al aardig uitgebreid te worden. Het is leuk om te zien hoe verschillend de rozetten kunnen zijn. Ik wil ook een gele bloeiende plantendiashow gaan maken. Daar gaat het ook vaak fout met het herkennen of het nu wel of geen kruiskruid is. ( ik herken kruiskruid zelf inmiddels wel goed  ^_^ )

Groet Esther

characea

Citeer
Citeerde soort smaakt niet naar (kleine behaarde) veldkers ?
Ik wil best proeven maar hoe smaakt veldkers?

Groet,
Marijke
tja,
daar kom je eenvoudig achter door het te doen.
Ik neem aan dat het gewoon naar tuinveldkers smaakt.
Maar het is al weer lang geleden dat ik dit gegeten heb.
(PS
Zijn gallen lekker ?
Gisteren op een gallen lezing geweest waar verteld werd dat gallen erg zoet smaken. Ik wil dit graag even zeker weten voordat ik me aan een gal vergrijp.
Geldt dit voor alle gallen ?
En ook voor die grote galappels op eikebladeren ?)

Limosa

Hoi Esther,

Je diashow begint inderdaad al mooi uitgebreid te worden. Ik weet niet of de rozetten per se op een kruiskruidachtige plant moeten lijken maar ben ook even zo vrij geweest om enkele rozetten te fotograferen en toe te voegen. Als ze niet aan de criteria voldoen dan zeg je het maar. Dan ga ik op zoek naar andere. Als je wilt mag je ze zelf determineren, maar je mag ook altijd hulp inroepen van het forum natuurlijk.

Succes!
Groeten,

Joachim

Limosa

Deze is wat moeilijker denk ik.  
Groeten,

Joachim

Limosa

En deze is familie van de eerste.
Groeten,

Joachim

Limosa

Groeten,

Joachim

Limosa

En tot slot deze.
Groeten,

Joachim

Esther

CiteerHoi Esther,

Je diashow begint inderdaad al mooi uitgebreid te worden. Ik weet niet of de rozetten per se op een kruiskruidachtige plant moeten lijken maar ben ook even zo vrij geweest om enkele rozetten te fotograferen en toe te voegen. Als ze niet aan de criteria voldoen dan zeg je het maar. Dan ga ik op zoek naar andere. Als je wilt mag je ze zelf determineren, maar je mag ook altijd hulp inroepen van het forum natuurlijk.

Succes!
O  Joachim dat zijn ook erg mooie fotoos, ja deze wil ik heel graag gebruiken voor de diashow, ik denk dat het juist goed is dat ze allemaal zo verschillend zijn. Ik denk dat dat beter werkt om verschil te gaan zien.
Natuurlijk wil ik ze ook zelf determineren, maar om te beginnen heb ik alweer geen idee in welke familie ik het moet zoeken, en met rozetten is het natuurlijk extra lastig. Ik denk dat ik in dit geval maar beter even de hulp van het forum in moet roepen en er zelf eentje proberen, als ik nummer een ga proberen ( wel met een hint in welke familie ik kan gaan proberen te zoeken , dan kom ik misschien ook op de plant die familie van de eerste is. Dat determineren is wel erg leuk!

Groet Esther


Limosa

Nummer een en drie zijn rumex soorten, misschien kan dat je verder helpen.
Groeten,

Joachim

Pieter Stolwijk

nr.1: Schapenzuring (Rumex acetosella)
nr.2: Klein vogelpootje (Ornithopus perpusllius)
nr.3: Veldzuring (Rumex acetosa)
nr.4: ws. Gewone melkdistel (Sonchus oleraceus)
nr.5: ws. Muizenoor (Hieracium pilosella)
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Esther

CiteerNummer een en drie zijn rumex soorten, misschien kan dat je verder helpen.
Ik kom al snel in de knoei, in de oecologische flora staan de rozetten niet echt beschreven, bij de Heukels kom ik ook al snel in de knoei. Ik ga voor bladvoet niet spies of pijlvormig,  dan ga ik dus naar 5, en dan hebben ze het over vruchtkleppen en hartvormige bladen, dan raak ik de weg echt kwijt. Ik denk dat ik uiteindelijk op waterzuring uitkom bij de eerste foto, ik kom uit op 12 wortelbladen met versmalde zwak hartvormige voet, maar ik ben bang dat ik de botanische termen ook nog niet helemaal juist doe. Maar ja als ik het niet probeer kan ik het ook niet fout doen, en ook niet goed. Ga ik al goed met de botanische termen, of ga ik daar de mist al mee in? ( Ik vind die Heukels echt lastig voor als je nog nooit biologie hebt gehad)

Groet Esther

Esther

Citeernr.1: Schapenzuring (Rumex acetosella)
nr.2: Klein vogelpootje (Ornithopus perpusllius)
nr.3: Veldzuring (Rumex acetosa)
nr.4: ws. Gewone melkdistel (Sonchus oleraceus)
nr.5: ws. Muizenoor (Hieracium pilosella)
Ok nou weet ik ze ;-)  De melkdistel die wist ik zowiezo.
Ik kan gelijk na gaan kijken waar ik zo de mist in ga met de eerste foto met het proberen te determineren.

Groet Esther

Esther

Het brengt me trouwens wel weer op een idee dat ik er zo fout mee ga met die botanische termen voor een nieuwe diashow met bladvormen en dan een korte beschrijving erbij over de vorm van het blad  Tenminste, als jullie niet doodmoe van me worden en me ook weer wat willen helpen? Ik ben vast de enige niet die er nog niet zoveel van bakt met de botanische termen. :wub:

Groet Esther




Pieter Stolwijk

Mij val je er niet mee lastig. Ik heb soms geen tijd om onmiddellijk te reageren, maar vind het wel leuk je te helpen.


Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Windekind

.. dat geld ook voor mij.

Esther ik heb je beloofd om nog een flinke stapel foto's van rozetten op te sturen, dan wel zelf de mogelijkheid te bieden om deze te fotograferen.


ik zal van de week o.a. even (als het weer het toe laat ) wat kruiskruiden voor je fotograferen.

Niet alle kruiskruiden zijn overigens rozetvormende soorten. Wil jij ook foto's van b.v. Senecio fluviatilis, fuchsii, palustris e.d. ?

Senecio aquatica en S. erucifolius zal ik in ieder geval even fotograferen als rozet.

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Esther

#58
O ja alle kruiskruiden zijn welkom, het is dan ook leuk om er een verhaal bij te maken op een aparte webpagina dat er ook soorten zeldzaam zijn. Foto s kom ik echt een keer maken, daar leer ik ook veel van.
Ik ben er hardstikke blij mee dat iedereen me een beetje wilt helpen. Ik leer er veel van.
Ik ben net ook verder gaan googelen op de bladvormen en dacht zo heel dom was het ook weer niet dat ik op het verkeerde been stond met de bladvormen. Voor mij is die zuring eigenlijk nogal rond. Met pijlvormig zat ik in mijn hoofd wel goed, maar ik maakte de misser al bij de bladvoet, dat verwarde ik met grondbladeren, dus ik ben toch een stapje verder gekomen. Nu nog snappen hoe doe flora het bedoelt ;-) Op zich vind ik zelf de oecologische wat makkelijker door de tekeningen.
Met bladvoet wordt denk ik bedoelt hoe het blad aan de stengel vast zit?

Groet Esther

Edit, en na heel lang kijken en flink rommelen met het beeldscherm en loepbril zie ik het wel!!! Ik zie het bij een blad.  

Limosa

Nog twee nieuwe rozetten waarvan ik hoop dat je ze op naam kunt brengen. Niet de makkelijkste maar probeer het maar.
Groeten,

Joachim