voor de rozettenverzameling

Gestart door Esther, januari 15, 2007, 17:11:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Esther

Vanmiddag ven het natuurgebied ingegaan op zoek naar rozetplanten. Ik kan de helft zeker niet benoemen.

De eerste is denk ik iets van bijvoet.


De tweede groeit er heel algemeen, maar ik kan hem nog niet echt vinden in de flora.


De derde doet me denken aan een boterbloem, volgens de oecologische flora kan het wel de behaarde boterbloem. Als deze goed is, dan is het mijn eerste kennismaking met deze boterbloem.



De vierde, ik heb echt geen idee wat het is.


Dan de vijfde ik denk doodgewoon zuring



Esther


Pieter Stolwijk

1. Fluitenkruid
2. een Kruisbloemige, maar ik weet nie welke.
3. Kruipende boterbloem (herkenbaar aan het duidelijk gesteelde middelste deelblaadje)
4. Reuzenberenklauw (kun je allergisch voor zijn!)
5. Ridderzuring
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

han.endt

Citeer2. een Kruisbloemige, maar ik weet nie welke.
Lijkt op herik. maar ik weet niet of er gelijkende zijn.

JohnvR

2 heeft ook wel wat van koolzaad?

Windekind

Ik ga mee met Han: ik denk ook herik (Sinapis arvensis).



Elmar.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Esther

Potdikke heb ik ze nog bijna allemaal fout ook!
Behalve dan de boterbloem niet helemaal fout. En de zuring had ik ook niet helemaal fout.
Ik vind het wel een leuk onderwerp, maarre  :wub:  ik merk wel dat ik het echt moeilijk vind, daardoor toch ook wel vreselijk leuk.
Ik vond van de foto s die ik maakte nog een mooie die misschien duidelijker is ( ik maak de foto's gewoon zomaar, ik zie het echt pas thuis wat ik heb geknipt, van de zo'n 200 foto s die ik gemaakt heb zijn er niet echt veel gelukt hoor) Ik denk zo'n 10 die goed te zien zijn .

Deze foto zou misschien de kruisbloemige kunnen zijn? Ik heb ergens in die buurt rozetten gefotografeerd, maar ook grotere planten, die hadden gele bloemetjes,


En deze had ik gisteren, deze weet ik zeker, is een kruiskruid, kleverig of boskruiskruid.


Groet Esther

Esther

Ik vermoed dat die foto van dat blad toch een andere plant is, ik vond deze foto nog die misschien wat meer duidelijkheid geeft over de kruisbloemige.


Esther

Windekind

M.i. Boskruiskruid en Raapzaad.

groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

mcbud

Deze laatste lijkt mij inderdaad ook Raapzaad, maar het zou wel eens een andere plant kunnen zijn dan de oorspronkelijke foto twee. Dat lijkt toch wel erg op Herik.

vr gr, marc

JohnvR

Zo leer je nog eens wat. Ik had Koolzaad (Brassica napus L.) en Raapzaad (Brassica rapa L.) zo over een kam geschoren. Flora van de lage landen (Marijnissen) zegt: Je kunt Raapzaad makkelijk verwarren met Koolzaad. De onderste bladeren van Raapzaad zijn echter dichter behaard en minder blauw van kleur. Haar bloemen hebben kleinere kroonbladeren.

huysse

Kan het ook Mosterdzaad zijn en zo nee waarom niet?

Groet,
Marijke

mcbud

#11
Bij Raapzaad komen de open bloemen boven de nog niet bloeiende knoppen uit, bij Koolzaad niet. Bovendien gaan de kelkbladen tijdens de bloei helemaal loodrecht op de stengel staan, bij Koolzaad staan ze schuin naar boven.
Een goed veld kenmerk is ook de kleur van de onderste bladen: bij Raapzaad grasgroen, behaard, bij Koolzaad echt blauwgroen en tenminste van boven kaal.
Zowel bij Koolzaad als Raapzaad zijn de bovenste bladen stengelomvattend, Bij Herik niet en zijn ze donkerder groen. De vruchtjes van de Herik zijn duidelijk korter.

Welke mosterd?
Zwarte en Grijze mosterd hebben vruchten die tegen de stengel aanlliggen en veel kortere zijn dan die van Kool- en Raapzaad . Bovendien hebben de stengelbladen geen hartvormige voet. Bij Witte mosterd  hebben de zaden een platte snavel die langer is dan de rest van de vrucht.

Een paar plaatjes in de Kenmerkengids zou alles direct veel duidelijker maken.

vr gr, marc

Windekind

CiteerDeze laatste lijkt mij inderdaad ook Raapzaad, maar het zou wel eens een andere plant kunnen zijn dan de oorspronkelijke foto twee. Dat lijkt toch wel erg op Herik.

vr gr, marc
Marc,

dat klopt dat staat ook in mijn eerste mail. Dat (2e oorspronkelijke foto) is m.i. Herik.


Groetjes,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Esther

CiteerDeze laatste lijkt mij inderdaad ook Raapzaad, maar het zou wel eens een andere plant kunnen zijn dan de oorspronkelijke foto twee. Dat lijkt toch wel erg op Herik.

vr gr, marc
Ja ik zie het, het is idd een andere plant. Ik had er dus nog een extra ;-)
Ik heb in ieder geval nu de juiste namen voor bij de diashow en heb de foto s er bij gedaan.

Bedankt allemaal weer voor de hulp.

Esther

huysse

#14
CiteerWelke mosterd?
Ik ken het niet anders dan Mosterdzaad, een groenbemester. Volgens mij is het Gele mosterd

Groet,
Marijke

mcbud

#15
Gele mosterd ken ik niet.
Hier op de geestgronden wordt Zwarte mosterd wel ingezaaid als bodembeschermer. Die hoort niet bij het geslacht Mosterd (Sinapis) maar is eigenlijk een Koolsoort (Brassica nigra). Het is een razendsnelle groeier, en daarom vermoedelijk de mosterd uit de gelijkenis van het mosterdzaadje in het Nieuwe Testament (Luc.13.18-21).
Afgelopen zomer stonden er twee manshoge hagen van bloeiende Zwarte mosterd binnen twee maanden na inzaaien langs de Roosensteinweg in Velserbroek (zie foto).

Mosterd voor kroketten en bitterballen wordt overigens gemaakt van het zaad van de Witte mosterd (Sinapsis alba), een plant uit Zuid Europa maar waarschijnlijk al meer dan twee duizend jaar in Nederland in cultuur.
Het groeide in grote warrige bossen naast de bijenkorven op de boerderij van mijn familie in het oosten van het land. De minieme zaadjes werden verzameld en samen met azijn (en olie?) in een gietijzeren braadpan gewalst door een grote zware ijzeren kogel door de pan heen en weer te laten rollen. Bij mijn oom, die er op stond om ieder jaar zelf zijn eigen mosterd te maken, liepen hierbij de tranen over de wangen. Als kind vond ik dat een alarmerend gezicht, een sterke volwassen man die huilde. Ik heb nooit meer zulke scherpe mosterd geproefd.

Grijze mosterd, ook wel Pluimraket genoemd (Hirschfeldia incana) komt ook uit Zuid Europa, maar veel recenter. Hij/zij is waarschijnlijk met ingevoerd graan meegekomen en voor het eerst beschreven aan de haven  van Amsterdam in 1910.

vr gr, marc

Windekind

Gele mosterd = Witte mosterd.


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

huysse

#17
Nog wat rozetten voor de verzameling.
Naam?

Groet,
Marijke

A

huysse


huysse

#19
C. rozet rechts

D. rozet links

huysse


Pieter Stolwijk

#21
A. Gekroesde melkdistel
B. Bleke klaproos
C. Bleke klaproos
D. Gekroesde melkdistel
E. Bleke klaproos
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

huysse

Nog minder variatie dan ik dacht!

Maar bedankt!
hopelijk kan Esther er ook nog wat mee.

groet,
Marijke

Esther

CiteerNog minder variatie dan ik dacht!

Maar bedankt!
hopelijk kan Esther er ook nog wat mee.

groet,
Marijke
Ja hardstikke bedankt Marijke, ik kan er zeker wel wat mee , kun je mij de beste foto s sturen in groot formaat? Ik kan er nog heel wat gebruiken.
Inmiddels is het al een aardige diashow van de rozettenverzameling aan het worden.
Voor de liefhebbers zijn er al wat fotoshows te zien.
http://www.jakobskruiskruid.com/Multimedia/slideshows.html op een foto klikken en er start een serie.

groet Esther

huysse

Hoe groot is groot formaat?

Marijke

Esther

CiteerHoe groot is groot formaat?

Marijke
iets van 2 a 3 MB? Het fotoprogramma comprimeert ze wel, maar als ze klein zijn ook en dan worden ze wat onscherp denk ik. Ikload ze ook steeds groot op en dan blijven ze het mooiste.

Groet Esther ( ik begin zowaar ook steeds meer te herkennen, maar nog lang niet genoeg)

huysse

CiteerA. Gekroesde melkdistel
B. Bleke klaproos
C. Bleke klaproos
D. Gekroesde melkdistel
E. Bleke klaproos
C en D omgewisseld?

Groet,
Marijke

Pieter Stolwijk

Inderdaad. Ik ging van links naar rechts!
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

mcbud

Esther

De diashow begint er prima uit te zien!
Mooi en leerzaam..

Hierbij nog een rozet, afgelopen dinsdag (23-1) gefotografeerd.  De zijden van de driehoek zijn ~ 40 cm lang.
Het is een hele lastige. Ben benieuwd of iemand hem herkent.
Als je de foto kunt gebruiken stuur ik hem op. De originele file is ~ 3 MB.
vr gr, marc

Esther

Dank je Marc
Ik wil heel graag de foto, maar natuurlijk ook de naam die er bij hoort. Deze plant weet ik ook niet, zou best graag weer een hint willen hebben om te kijken in welke familie ie hoort en of het me lukt om te determineren.
Ik ben erg blij met meerdere rozetten ik weet zeker dat dit geen herderstasje is  B)   De diashows worden echt erg mooi he, ik vind die diashows met de insecten ook super daar heb ik echt nog te weinig goede foto s van.
In het voorjaar kan ik ook meerdere gele bloeiende planten gebruiken. Er wordt echt veel verward met kruiskruid. Iedereen die goede foto s heeft van insecten op kruiskruid,  rozetten en geel bloeiende planten wil ik graag vragen om te helpen met de diashows en goed fotomateriaal. Alle diashows kunnen aangevuld worden.( misschien heeft iemand nog mooie foto s in het archief?)

Groeten Esther