Wilde Kat in Limburg

Gestart door Freek Verkerk, januari 15, 2007, 16:12:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

In de landelijke pers lees ik dat de wilde kat zich nu in Nederland gevestigd heeft terwijl er op onze site maar een paar waarnemingen zijn;

Waarnemingen van Wilde katten

Wilde katten zijn uitgezet in de duitse eifel, nu de jacht verminderd doen ze het goed en Zuid Limburg is dan een overbrugbare afstand, dus dat ze er zitten of komen geloof ik wel, maar hoe komt het dat er bij ons geen waarnemingen gemeld worden. Zijn die Limburgse natuurliefhebbers niet bekend met onze site. Boycotten ze het? Ik kan mij namelijk niet indenken dat zij zelf een beter registratiesysteem (site) hebben.

Hoe kan dat?  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jeroen Nagtegaal

Geen avn beide, vaak worden de waarneingen gedaan in onderzoek van .... en dan ga je als onderzoeker je gegevens niet snel weggegeven, bovendies is er heel evel kennis en onderzoeken nogdig om he tot een wilde kat te maken,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

CiteerIn de landelijke pers lees ik dat de wilde kat zich nu in Nederland gevestigd heeft terwijl er op onze site maar een paar waarnemingen zijn;

Waarnemingen van Wilde katten

Wilde katten zijn uitgezet in de duitse eifel, nu de jacht verminderd doen ze het goed en Zuid Limburg is dan een overbrugbare afstand, dus dat ze er zitten of komen geloof ik wel, maar hoe komt het dat er bij ons geen waarnemingen gemeld worden. Zijn die Limburgse natuurliefhebbers niet bekend met onze site. Boycotten ze het? Ik kan mij namelijk niet indenken dat zij zelf een beter registratiesysteem (site) hebben.

Hoe kan dat?
Ik had uit het onlangs verschenen persbericht en de bijbehorende site nu niet het idee dat er al meerdere waarnemingen waren. Volgens mij gaat het tot nu toe alleen om die ene kat bij dat lokpaaltje!
http://www.mulder-natuurlijk.nl/Wilde%20katten.htm
Groeten,
JOhan

Jeroen Nagtegaal

Er zouden ook trouwens prenten soms gezien worden,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grunsven

Kan een wilde kat met zekerheid aan zijn prenten gedetermineerd worden?
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jeroen Nagtegaal

Er zit wel een overlap in de maten maar er is ook een deel zonder overlap, deze waarnemingen zijn dus zeker,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Kaja


mlahaye

#7
Wilde kat nu met nog meer zekerheid terug in Nederland.

Een overzicht van alle waarnemingen van de wilde kat in Nederland in de afgelopen jaren is te vinden in Lutra, het wetenschappelijke tijdschrift van de VZZ. Zie daarvoor de onderstaande link
http://www.vzz.nl/lutra/lutra48-2.htm

Bij alle waarnemingen was (is) een kanttekening te plaatsen. Het dier uit de Groenlanden (1999) lijkt sterk op wilde kat, maar de (definitieve) DNA-analyse heeft geen resultaat opgeleverd (te weing DNA of een slecht monster). Van het dier is de schedel bewaard en de maten wijzen op een wilde kat. De DNA-analyse had de definitieve doorslag moeten geven. Daarbij blijft het een enorm raadsel uit welke populatie de Groenlanden kat vandaan had moeten komen?

De wilde kat uit Heeze was als jong katje meegenomen uit de Vogezen, dus wel een echte wilde, maar 'versleept' (vandaar ook de Esc-toevoeging).

Vaalserbroek lijkt ook betrekking te hebben op een wilde kat, maar de exacte vindlocatie wordt niet bekend gemaakt. Het is niet uit te sluiten dat het dier toch uit het buitenland komt en dat een Nederlandse vindplaats opgegeven is om het dier te kunnen laten prepareren. Het betreft overigens wel een zuivere wilde kat.

De waarnemingen die Leo Backbier claimt (claimde, hij is helaas overleden) sinds 1996 zijn nooit (wederom helaas) goed onderbouwd en niet meer te verifieren. Aan de hand van een compleet dier is het al erg moeilijk om de soort vast te stellen, laat staan aan de hand van (voet)sporen.

Van de nu gefotografeerde kat in Epen zijn haren verzameld en die zullen geanalyseerd worden in Italiƫ (bij een instituut wat daar erg veel ervaring mee heeft). Op basis van de foto's zijn deskundigen in Duitsland en Frankrijk al helemaal overtuigd dat het om een wilde kat gaat.

Kortom, het definitieve, alles doorslaggevende DNA-bewijs zal nog even op zich laten wachten, maar de waarneming van Jaap Mulder lijkt erg solide. Zie zijn web-site voor meer informatie: http://www.mulder-natuurlijk.nl

Hopelijk is dit het begin van de terugkeer van deze prachtige kat-achtige in Nederland. Veel zal echter afhangen van de discipline van de jagers in Limburg. Als biologen grote moeite hebben met het onderscheid tussen wilde kat en huiskat, dan zal dat ook wel opgaan voor de leden van de KNJV...... Een vergissing is tenslotte gauw gemaakt.

Met vriendelijke groeten,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

Th.Heijerman

Haaaaa Maurice, en wat was nu die kat van de Wrakelberg???? Is het DNA al bekeken???


Theodoor

Jeroen Nagtegaal

Ik heb vernomen dat er rond weert veel geschoten wordt op Katten er zouden jaarlijks een 60 stuks worden neergehaald, en natuurlijk schiet een boer ook wel eens een kat net als jongelui,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mlahaye

Hallo Theodoor,

Die Wrakelberg-kat is bijna een persoonlijke frustratie aan het worden, omdat mijn gewaardeerde collega's het monster elke keer niet mee sturen naar Italiƫ. Deze keer zal het gaan lukken (de poot ligt dus nog steeds in de vriezer te wachten). Wie wat bewaard, die heeft wat!

Hartelijke groet,
Maurice


Freek Verkerk

Ik heb op een site van jagers in limburg al eens iets gelezen over katten die in het wild voorkomen en afgeschoten moeten worden. Ik heb er toen nog eens een mailtje naar toegestuurd om te zeggen dat er ook (beschermde) wilde katten voorkomen en of ze hun site willen nuanceren en dat is ook gebeurd.

Ik heb geen link meer.

Het lijkt erop dat er naast wilde ook verwilderde katten rondlopen en misschien wel hybriden. En dat er op geschoten word. Wilde katten schijnen in de Eiffel te zitten. Volgens mij zijn het territoriale dieren. Is er ook bekend of die katten territoria zich echt vanaf de eiffel via Belgie / Ardennen Hoge venen echt tot aan Nederland lopen? Dwz. zijn er betrouwbare waarnemingen bij onze naaste buren bekend? Bekend is dat jonge dieren op een gegeven moment op zoek moeten naar eigen territoria dat soort zwervers zullen de eerste zijn die waargenomen worden. Het duurt dan nog even voordat er echt sprake is van een territorium, paarvorming en jonge dieren.

Een waarneming betekend dus nog niet dat dat de Wilde kat er echt zit.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Rudmer Zwerver

Nou ik vind het wel een fantastisch bericht in ieder geval.
Rudmer