melden maaislachtoffers

Gestart door H.Valkema, mei 27, 2012, 21:26:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

H.Valkema

Ik wil graag even inhaken op het meldingsformulier ' verkeersslachtoffers'. Ik contstanteer de laatste jaren veel eenden slachtoffers die dood zijn gemaaid tijdens bermmaaien. Tot mijn grote ergernis beginnen ze vanaf mei al met bermen maaien terwijl er veel vogels dan nog gewoon broeden. Ik constanteerde vorige week nog een kapot gemaaid nest. Is het ook een idee om dit als optie toe te voegen in dit meldingsformulier zodat deze problematiek misschien op schaal zichtbaar wordt?

Groeten,
Haije Valkema

Jeroen Nagtegaal

Neem je ook contact op met de beheerder? Omdat ze veel gebieden maaien is er vaak toch wel iets te regelen met een uitgestelde, of vervroegde maaidatum.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

H.Valkema

tsja gaat om bermen die beheerd worden door de gemeente, hier zitten we nogal met veel toeristen dus alles moet ' netjes ' voor de feestdagen. lastig volk die gemeentewerkers terwijl ze gewoon de flora en faunawet overtreden.. en om nou meteen de eerste de beste AID-er te bellen gaat me te ver en eigenlijk wat tegen mijn principes in.
Groeten,
Haije Valkema

Jeroen Nagtegaal

Maaien valt onder regulier beheer en is vrijgesteld van de F&F-wet.
Groet, Jeroen Nagtegaal

Melchior van Tweel

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 28, 2012, 20:13:25 PM
Huh?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

SlechtValk

Citaat van: H.Valkema op mei 28, 2012, 17:25:43 PM
en om nou meteen de eerste de beste AID-er te bellen gaat me te ver en eigenlijk wat tegen mijn principes in.

Als het slachtoffers tot gevolg heeft vind ik het NOOIT te ver gaan om wie dan ook in te schakelen... en zeker niet tegen mijn principes... (zeker als ze er nog mee bezig zijn en een halt slachtoffers zou kunnen uitsparen).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)

Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Melchior van Tweel op mei 28, 2012, 22:22:31 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 28, 2012, 20:13:25 PM
Huh?
Regulier beheer, zoals is maaien, is door de jaarlijks terugkomende karakter vrijgesteld van de Flora en Fauna wet. Dat zelfde geldt voor landbouwers etc.
Groet, Jeroen Nagtegaal

Melchior van Tweel

Hallo Jeroen,
Dat is toch een verkeerde weergave. Voor regulier beheer zijn er zogenaamde gedragscodes uitgevonden. Per sector (o.a. RWS, gemeenten, waterschappen, natuurbeheerders) zijn er inmiddels gedragscodes. In vrijwel al die gedragscodes is aangegeven dat er voordat er gemaaid gaat worden geïnventariseerd moet worden waar vogels broeden en andere beschermde soorten voorkomen. Op die manier wordt (zo veel mogelijk) voorkomen dat er slachtoffers vallen. Helaas worden die gedragscodes slechts zelden goed toegepast omdat het jaarlijks inventariseren teveel werk blijkt te zijn. Als je constateert dat er vogels worden kapotgemaaid en er is niet gewerkt volgens een door de minister goedgekeurde gedragscode, is er wel degelijk sprake van een overtreding FFwet.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Jeroen Nagtegaal

Zover ik begrepen heb valt het beheer van bermen, slootkanten en dergelijke niet binnen deze gedragscodes. Dat heeft onder andere te maken met veiligheid etc.

Mocht men dus ook voor de 10000 kilometers berm en slootkant die gemaaid moeten worden gaan inventariseren op onder andere broedende vogels, dan is dat lijkt mij niet uitvoerbaar meer...
Groet, Jeroen Nagtegaal

Jeroen Nagtegaal

Dank goed om te weten. Dat betekend dus dat vele waterschappen in overtreding zijn.
Vorig jaar zijn door de aannemer werkzaam voor Waterschap Rivierenland verschillende nesten uitgemaaid van Zwartkop, Tjiftjaf en Wilde Eend... Zijn ze uiteraard op aangesproken maar erkende weinig tot geen aansprakelijkheid. Mocht het weer gebeuren dan wellicht maar een belletje naar de AID.
Groet, Jeroen Nagtegaal