Hoofdmenu

elfenbankje

Gestart door Ton Leitner, mei 22, 2012, 10:32:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ton Leitner

kan dit de versicolor zijn?
groetjes  Ton

loest

 
Ik denk dat het Trametes multicolor - Gezoneerd elfenbankje is
Groet, Loes

xenion

Citaat van: loest op mei 22, 2012, 12:06:37 PM

Ik denk dat het Trametes multicolor - Gezoneerd elfenbankje is
Waarom geen Gewoon elfenbankje?
Groeten,
Martin

loest

 
Martin,

Bij de beschrijving van T. multicolor in PdS staat "In den bräunlichen Zonen ist die +/- kahle Cortex sichtbar".
Daarbij vind ik dit exemplaar wat dikker en hariger/viltiger dan T. versicolor.
Maar het blijft natuurlijk lastig
Voor de liefhebber in de bijlage de sleutel uit Coolia voor de Trametes-soorten van P.J. Keizer
 

                 

Groet, Loes

Ton Leitner

als ik de sleutel doorneem dan kom ik ook uit bij multicolor
groetjes  Ton

loest

 
Ik ook, maar zullen we nog even wachten tot Martin zijn licht erop heeft laten schijnen?
Groet, Loes

xenion

Dit ding is om te beginnen al vrij oud, de kleuren, beharing e.d. zijn daardoor anders dan bij een vers exemplaar. T. versicolor heeft ook wel een ruige beharing, ik geloof niet dat daar echt verschil in zit.
Het beste verschil is de verdikking naar de aanhechting toe, als je T. multicolor doorsnijdt ziet deze er wat driehoekig uit, maar dit is op deze foto's niet te zien.
Door de soms vrij donkere, naar zwart neigende kleuren op de hoed denk ik juist meer aan T. versicolor, T. multicolor ken ik meer als een wat (bleek) geelbruin aandoende soort.
Groeten,
Martin

loest

#7
Citaat van: xenion op mei 23, 2012, 18:41:50 PM
Door de soms vrij donkere, naar zwart neigende kleuren op de hoed denk ik juist meer aan T. versicolor, T. multicolor ken ik meer als een wat (bleek) geelbruin aandoende soort.
Ton, misschien dat jij je de donkere kleur nog kunt herinneren?

Martin, de bleek gekleurde zonering wordt in de sleutel bij T. versicolor genoemd.
Groet, Loes

xenion

De zonering is een afwisseling van bleke en donkerdere kleuren, beide soorten hebben bleke/lichte kleuren, alleen zijn de donkere zoneringen bij Gewoon elfenbankje donkerder. In de Houtzwammentabel van Peter Jan staat geloof ik een tabel met dit soort kenmerken naast elkaar (waaronder ook dit kenmerk).
Groeten,
Martin