Hoofdmenu

panorpa

Gestart door vanmiddelkoop, mei 21, 2012, 23:28:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Na wat gezoek denk ik dat dit een panorpa vulgaris is.
Hoe zie ik nou precies de verschillen met de andere soorten?
Groeten Betty

harry60

Arp zal nog wel langs komen en die kan dat haarfijn uitleggen.  ;D

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

vanmiddelkoop

GRAAG!
Groet Betty

Arp

#3
De beesten herkennen is beduidend makkelijker dan de herkenningscriteria goed in woorden vatten  :rolleyes:

De meeste officiële sleutels leunen zwaar op het mannelijke genitaal of andere kenmerken van de mannetjes (vorm 3e of 6e achterlijfssegment enzo). Er wordt, deels met goede reden, afgraden om naar de vleugeltekening te kijken. Daarmee zouden vrouwtjes dus domweg niet op naam te brengen zijn. Dat is - excusez le mot - "onzin, lulkoek, bullshit".

Maar er is wel een reden voor. De vleugeltekening, en zelfs -adering van alle soorten is erg/extreem variabel. In de eerste plaats betreft deze variabiliteit vooral de sterkte van de zwarte vlektekening over de hele vleugel in het algemeen. Vooral bij Panorpa germanica kom je heel regelmatig zowel dieren tegen met bijna ongevlekte vleugels tot extreem zwaar getekende exemplaren, maar in principe is dit scala voor elke soort aantoonbaar. Daarnaast is er een zekere mate van regionale variabiliteit in uitdrukkingsvorm en -sterkte van de vleugeltekening. Panorpa germanica van de Britse eilanden zien er bijvoorbeeld gemiddeld een klein tikje anders uit dan onze.

Tot overmaat van ramp kun je voor elk "kenmerk" dat je binnen die "tekeningsdikte-variabiliteit" zou willen verzinnen altijd wel een exemplaar te vinden waarvoor het kenmerk niet zuiver werkt, of zelfs helemaal niet, of beesten van een andere soort die dit "kenmerk" ook een keertje tonen. Dat is de voornaamste reden dat veel auteurs de vleugeltekening voor de herkenning volledig onbruikbaar hebben verklaard - niets is 100%, er zijn altijd aberraties te vinden.

Maar het is wat overdreven om op basis van zeldzame aberraties alle herkenningspunten meteen maar helemaal overboord te gooien - iets met kinderen en badwater enzo.

Als je goed in je achterhoofd houdt dat je altijd op afwijkingen (in enkele) "kenmerken" bedacht moet zijn en dus nooit op één enkel kenmerk af moet gaan kom je een heel eind en is grofweg 90% wel op vleugeltekening te beoordelen. Maar je moet dus altijd de vleugeltekening als geheel beoordelen.

In de loop van de afgelopen jaren heb ik her en der op fora wel eens het één en ander toegelicht, maar alijd met enige tegenzin. Deels omdat ik zelf nog aan het leren was (en ben) en keer op keer blijkt dat je je eigen aannames, of die van anderen die je vertouwt (danwel uit de literatuur), toch weer iets bij moet stellen. Zo ben ik momenteel weer (opnieuw) aan het puzzelen met het overgangsgebied tussen sommige (voor de soort licht getekende) vulgaris en (voor de soort gemiddeld zware) communis. Dat is geen goede positie om dan aan anderen uitleg te geven - het is al "irritant" genoeg om voor jezelf toe te moeten geven dat er een groep tekeningsvormen is waarbij je het domweg zelf (nog) niet kunt zeggen (en misschien wel nooit zult kunnen). Maar zo is het.

Ik moet nu weg en heb dus even geen tijd om deze duidelijk uit te leggen. Met deze vleugeltekening komen alleen vulgaris en communis in beeld en deze is vanwege de (vrijwel?) afwezige basaalvlek dan een communis, maar zit dicht tegen vulgaris aan. Zie voor wat uitleg daarover bij deze waarneming

Heb zelfs geen tijd meer om links bij elkaar te scharrelen. Er staan een hoop nuttige topics hier op het forum. Zoek naar de soortnamen en termen als "basaalvlek" "notaalorgaan" en "hypovalven" dan kun je de meeste wel vinden denk ik.

Begin eventueel hier: http://insektenfotos.de/forum/thread.php?threadid=10388
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Vast heel erg bedankt,ik ga aan de slag!
Groeten Betty