bekermos met bruinrood randje

Gestart door Grada Menting, januari 14, 2007, 22:41:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Grada Menting

Kan iemand mij zeggen welk bekermos dit is?

Windekind

Waar groeit de soort op ? Waar groeit de soort ? in wat voor een biotoop is de soort gevonden ?

Ik denk in eerste instantie aan jonge ex. van Cladonia coccifera.


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Grada Menting

CiteerWaar groeit de soort op ? Waar groeit de soort ? in wat voor een biotoop is de soort gevonden ?

Ik denk in eerste instantie aan jonge ex. van Cladonia coccifera.


Elmar
Het groeide op een helling samen met diverse andere mossen. Aan een rand van een dennenbos.

Floppy

#3
Citeer
CiteerWaar groeit de soort op ? Waar groeit de soort ? in wat voor een biotoop is de soort gevonden ?

Ik denk in eerste instantie aan jonge ex. van Cladonia coccifera.


Elmar
Het groeide op een helling samen met diverse andere mossen. Aan een rand van een dennenbos.
Ik heb er ook zo een gezien tegen de helling van de Kaalkopplas in Oranjezon. Grondslag vooral zand.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Windekind

k voel ook hier het meest voor Cladonia coccifera (op basis van kleur en bovenrand bekers en vrij grote grondschubben). Maar zo van boven is het helemaal lastig dus ik durf dit absoluut niet zeker te zeggen.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

#5
Dag Sofie,
Foto 1 M.i. Kopjesbekermos(Cladonia fimbriata). Voor Rood bekermos zijn de bekers te smal. Deze zijn smaller dan de halve hoogte.
Rood bekermos heeft bekers die breder dan de halve hoogte zijn en meestal spruitend aan de rand.

De foto van Floris foto 2: Kan ik zo niet benoemen. Daarvoor moet er meer in beeld gebracht zijn. Zou evengoed Kopjesbekermos kunnen zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Grada Menting

Hallo Corry,
Prima uitleg, bedankt :duim:  

Windekind

#7
CiteerFoto 1 M.i. Kopjesbekermos(Cladonia fimbriata). Voor Rood bekermos zijn de bekers te smal. Deze zijn smaller dan de halve hoogte.
Rood bekermos heeft bekers die breder dan de halve hoogte zijn en meestal spruitend aan de rand.



Corry,

dat geld alleen voor oudere ex.
Voor jong materiaal is dat kenmerk vaak niet bruikbaar.
Dit ziet er niet echt uit als oud materiaal, als je het vergelijkt met dat jonge plukje Dicranum scoparium op de voorgrond.
Hier op de rozendaalse hei staat Cladonia coccifera meer dan volgens mij elke andere Cladoinia en veelal betreft het kleine podetiën met een nog smalle beker. ze zijn dan ook in het geheel nog niet spruitend.
Deze ex. lijken mij  wat  aan de grof soredieuse kant voor C. fimbriata.
Maar je kon toch wel weer eens gelijk hebben Corry, misschien is het toch C. fimbriata nu ik nog eens goed kijk. Met die breedte hoogte vehouding moet je m.i. echter zeer goed opppassen en altijd zoeken naar goed ontwikkelt materiaal en dit niet bij jonge ex. toepassen.


Elmar

p.s. Sofie, jij geeft naar aanleiding van mijn vraag aan dat de soort op een helling groeit. het gaat er om aan te geven wat het substraat is b.v. op de bodem, of op dood, liggend en  rottend hout of de schors van een bepaald soort boom.
daarnaast het habitat van de plant (b.v. grove dennenbos op arme zandgrond), of droge heide of....)
Kan je dat nog even aangeven ??? !!!
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Dag Elmar,
Je kunt gelijk hebben. Op foto's is niet altijd goed uit te maken hoe het gesteld is met de sorediën en helemaal al niet als ik mijn bril er niet bij op heb.

Ik had deze oppervlakkig bekeken en de bekers leken mij te smal. De leeftijd is niet goed te zien en soms zijn er al zoveel aanhangsels langs de priem dat het onderscheid tussen sorediën en aanhangsels niet meer duidelijk is.  De grondbladen kon ik niets mee. Dat is meestal een punt waarop de soort vrij zeker gedetermineerd kan worden. Bij Rood bekermos zijn die wit met oranje plekken.
Het laatste woord is daarom aan Sofie.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Grada Menting

Hallo Elmar en Corry,

Hahaha tja een helling...ik was gewoon verbaasd over de hoeveelheid mossoorten op die helling.
Ik moet bekennen dat ik niet meer precies alles nog weet, bij een volgende gelegenheid zal ik beter opletten en alles noteren.

Het was op zandgrond arm of niet arm dat weet ik niet, daar heb ik geen verstand van. Er groeide daar overwegend dennenbomen en hier en daar een Gaspeldoorn.
Het groeide  op dood dennenhout.

Corryabbink

#10
CiteerHet groeide op dood dennenhout

Dan denk ik dat het toch Rood bekermos is. Jonge bekers.
Elmar heeft gelijk. Te grof soredieus en als je goed kijkt lijkt het alsof je de oranje verkleuring aan de onderkant van een grondblad kunt zien.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"