Hoofdmenu

Een schijnspurrie

Gestart door wouterbosgra, mei 21, 2012, 07:26:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Gisteren zag ik deze schijnspurrie, met sleutelen kwam ik uit op media of salina maar mijn sleutel maakt het onderscheid alleen op basis van de bloem. In de soortbeschrijving op wrn lees ik dat de bladeren van media stijver zijn dan die van salina. Ook lijkt mijn plantje meer op het plaatje van media dan op die van salina. Maar of dat genoeg is? Iemand hier die hier iets over durft te zeggen? BVD

mcbud

Hallo Wouter,

Neem je de flora alleen mee als millimeterschaal voor je foto's?
Als je hem even had opengedaan, had je op pag 282 (23ste druk) een  beschrijving met tekeningetjes  van de  vergroeide vliezige steunblaadjes kunnen zien,  dat je vraag direct beantwoordt. (Let op!  De a en de b bij de tekening zijn verwisseld. Fig 58.6 b laat dus Spergularia media zien, i.t.t. tot wat het onderschrift suggereert.
groet

Marc

Sorry, zelf niet goed gekeken: Fig 58.6 b laat de steublaadjes bij Media én Salina zien. Voor het onderscheid tussen die twee zijn inderdaad bloemen nodig. (Salina: 8 of minder meeldraden, Media: 10).  Over de consistentie van de stengels wisslen de berichten: Heukels vindt van Media: Plant met stevige houten voet;terwijl Stace daarover zegt:perennial with non-woody base.
succes!

wouterbosgra

geen probleem marc, het had maar zo gekund dat je gelijk had - ik zie nl ook wel eens wat over het hoofd  ;D