Vreemd plantachtig iets

Gestart door M.V.S, mei 20, 2012, 23:31:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.V.S

Zoals bij de waarneming ook al staat, weet ik niet eens zeker of dit wel een plant is. Iemand suggesties?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/68619867
onzeker Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2012-05-20 Brouwersdam - bermen N57 - noord
Foto's:







Groetjes, Marc

Margreet Kwh

Dat lijkt me een roest, ik weet niet op welke plant.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ejslootweg

De plant is een Euphorbia; waarschijnlijk heksenkruid, maar cypreswolfsmelk zou ook nog kunnen (stonden er nog niet geinfecteerde planten in de omgeving?). De geinfecteerde stengels krijgen een heel ander uiterlijk; langer en met veel kortere bladeren. Vast gunstig voor de verspreiding van de roest. Er zijn er verschillende soorten roest die dit veroorzaken, vrees dat voor nadere identificatie een microscoop nodig is.

groeten, Erik
groeten, Erik

M.V.S

#3
Cipreswolsmelk zal het niet zijn. Die staat daar in de buurt niet (voor zo ver ik weet). Heksenmelk staat er wel in de bermen, dus dan zal het die wel zijn.

Vooral tof om te weten wat het is. De soortdeterminatie is niet zo belangrijk voor mij nu. Was verwonderd ... en ben nu blij dat ik mijn verwondering een naam kan geven.

topic mag van mij nu wel verwijderd of verplaats oid worden. Ik heb mn antwoord dus :)
Groetjes, Marc

ejslootweg

Ik verplaats hem wel naar roesten.

groeten, Erik
groeten, Erik

peterpeperkamp

Roest is een Uromyces en waarschijnlijk de scutellatus die komt op veel wolfsmelksoorten voor maar voor zekerheid wel de  :micro:
Groet Peter