Waarschijnlijk geen vlieg

Gestart door wilde, januari 14, 2007, 15:10:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

Vanmorgen kreeg ik op een verjaardagsvisite een envelopje met 2 dode haft-achtige vliegjes. Ze hebben 3 cerci, maar deze exemplaren hadden er nog resp. 1 en 2. Als met een loepje kijk is de middelste cercis gespleten in 2 delen, die dicht tegen elkaatr liggen. De achterste cerci zitten aan de buitenkanten van het achterlichaam. Ze zijn prachtig metaalgroen glanzend. Lengte lijfje 5mm; lengte cerci 6 mm.
Ze hadden ze in huis gevangen. Het vreemde is dat de antennen niet op haften of vliegen, maar meer op wespen duiden. Ik dacht nog even aan een legschede en legboor, maar de cerci aan de buitenkanten kloppen daarmee niet. Wat kan dit zijn?



Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

spinnenvrouw

Dit lijken mij sluipwespjes. Wat je cerci noemt zijn de legboor en de beschermende schacht.
Jacomijn Prinsen

wilde

#2
Ik heb nog een poging gedaan om recht op de onder-achterkant een foto te maken. Dan zou moeten blijken dat het voorste uitsteeksel precies in het midden zit als het een legboor is, maar zoals ik het door een loepje zag is dat niet zo. Maar misschien vergis ik me. Hier is de foto en het achterlijf zit waarschijnlijk toch nog iets gedraaid. Als ik naar de aanhechtingsplek van de achterpoten kijk, lijkt de 'legboor' uit het midden te zitten. Als het cerci zouden zijn, moet er een duidelijke afbreekplek van de andere te zien zijn en dat is niet zo. Ik zie nu bovendien dat het zeker geen gewone vlieg (diptera) is, want het dier heeft dubbele vleugels. Waarschijnlijk dus toch een sluipwesp.

Moderator: aub. verplaatsen naar bijen en wespen.

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Jelle

Dag

Ik denk dat het om bronswespen gaat (Chalcidoidea). Misschien kan je ze wel verder determineren met volgende sleutel http://www.nhm.ac.uk/research-curation/pro...s/keys1_14.html. Toch wel een moeilijke groep.  

Robert Heemskerk

dag Albert,

Mooie gedetailleerde foto's van zo'n klein wespje!  :duim:

Misschien kun je het op diptera.info.nl eens proberen op het forum 'other insekts'

Als ik me niet vergis, wordt deze regelmatig bezocht door kleine wespjes-deskundigen  ;)

groetjes robert,

Louis.Boumans

Ik vraag me af wat dat voorste, roodbruine uitsteeksel is. Volgens mij hoort dat daar niet (maar ik ben geen kenner). Zou het een schimmeldraad kunnen zijn? Het doet me denken aan iets wat ik eens bij een dood gevonden pissebed heb aangetroffen (zie foto).  

Th.Heijerman

Dat roodbruine ding is de legboor en hoort precies daar ... Ik heb helemaal geen verstand van Hymenopteren maar what about een Torymus-soort? Maar zou weliswaar nog nauwlijkes helpen want er zijn meer dan 60 soorten van dit genus in Nederland en er zullen ook nog wel genera zijn die hier op lijken ...

Wat er uit de pissebed steekt lijkt me geen schimmeldraad. Waarom niet gewoon zijn penis?

Theodoor

Louis.Boumans

Aha toch de legboor dus, dank voor de correctie!

Wat de pissebed betreft: daar heb ik meer verstand van, en deze draad maakt geen deel uit van het dier. Een penis ziet er anders uit (bovendien is dit een vrouwtje). Maar dit is dan off-topic.

Arp

CiteerWat de pissebed betreft:  ... Een penis ziet er anders uit (bovendien is dit een vrouwtje). Maar dit is dan off-topic.
Dat mag off-topic zijn, maar wel interessant ?! Ik ben juist dezer dagen me een beetje in pissebedjes aan het verdiepen - heb nog geen goede boekjes, maar kom met internet ook een aardig eind ... denk ik - maar hoe herken je op die foto dat het een vrouwtje is? Tot nu heb ik alleen gelezen dat je het aan een holte tussen de achterpoten zou kunnen zien waar ruimte moet zijn voor de broedzak ofzo ..  :o

Alvast bedankt voor mogelijke leerzame info, vriendelijke groet
Pudding
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Louis.Boumans

Hoi Pudding,

leuk dat je je in pissebedden gaat verdiepen. Een feilloos determinatieboekje is van Berg & Wijnhoven 1997; waarschijnlijk nog wel te bestellen bij de KNNV uitgeverij.
Hierin ook tekeningen van de onderkant van een mannetje (gek genoeg niet van het vrouwtje). Ik heb nu even geen tijd geen tijd om foto's op te zoeken, en ik weet niet of ik geschikte heb.

Maar de oplossing is heel eenvoudig: verzamel uit je tuin tien grote exemplaren van  de ruwe of de gladde pissebed (beide zeer algemeen, foto's te vinden op deze site). Daar zitten vrijwel zeker mannetje en vrouwtjes tussen; de mannetjes zijn wat langwerpiger. Rode en gele exemplaren zijn vrijwel steeds vrouwtjes. Aan de buikzijde achter het laatste paar poten zie je met een loupe dat de eerste twee paar buikplaatjes ('pleopoden') bij het mannetje naar het midden toe lang uitgerekt zijn. Tussen het eerste paar pleiopoden zit een klein wittig, kegelvormig uitsteeksel: de penis - maar dat is lastig te zien.
(Voor studie kun je er evt enkele doden door ze in te vriezen.)


succes! Louis

Arp

#10
Hallo Louis, bedankt voor je reactie - ik had hem hier tussen de wespen even gemist  :rolleyes:  Het was me al een paar keer opgevallen dat jij er kennelijk wat meer van weet ;)

Erg bedankt voor je uitleg - ik heb nog niet heel veel foto's van onderkanten en laat de beestjes liever leven, maar ik zal er binnenkort eens een stel in een CD-jewelcase stoppen om ze rustig van alle kanten te kunnen kieken en dan koppel ik de foto's wel terug onder een nieuwe thread om te zien of ik het begrepen heb  B)

CiteerEen feilloos determinatieboekje is van Berg & Wijnhoven 1997; waarschijnlijk nog wel te bestellen bij de KNNV uitgeverij.
Bedankt voor de tip, ik vind het op de webstek van de KNNV niet, maar zal ernaar opzoek gaan. Heb zojuist wel 2e hands het volgende boekje besteld (moet nog binnenkomen):

Polk, Ph. (1959) De landpissebedden (Isopoda oniscoidea) van BelgiĆ« en Nederland. (K.N.N.V. 31) -  Soft cover. 12 pp. Ills.

Is dat wat? Verder twijfel ik over de aanschaf van het Engelse boekje van Hopkin - schat jij dat als nuttige aanvulling in, of voegt het niet veel toe aan jouw tip? (als ik die al kan vinden dan).

Dank en vriendelijk groetengedoe, Arp
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)