onbekende mijten op egel

Gestart door elsearendse, januari 02, 2007, 00:11:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

elsearendse

woensdag jl. werd er een egel in ons opvangcentrum gebracht die duizenden mijten had. Ik weet niet welke mijten dit zijn, in ieder geval hebben we deze soort niet eerder gezien. Wie weet wat voor mijten het zijn en waarop komen ze voor, waar kan de egel door "besmet"zijn?We zijn heel benieuwd! Groeten, Else Arendse-Kegge

elsearendse

nog een andere foto

huysse

Waar zaten de mijten en wat zie je verder aan de egel?

Groet,
Marijke

elsearendse

niets bijzonders, geen wondjes, geen gangetjes in de huid, geen schilfers, geen korsten, het zijn in geen geval gravende mijten.De egel was alleen wat mager en had een worminfectie.Er zit ook geen schimmel op de huid.De mijten zaten over het gehele lichaam.Groet, Else Arendse-Kegge

laatvlieger

#4
Probeer het anders misschien eens hier bij EIS:

http://www.naturalis.nl/asp/page.asp?alias...age_alias%3Deis

Misschien dat zij verder kunnen helpen?
Laat de uitslag s.v.p. ook even hier horen, ik ben wel benieuwd. Je zou de foto´s eventueel tijdelijk in kunnen voeren als "spin onbekend"  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

elsearendse

Bedankt voor de tip, ik heb inmiddels gemaild naar Naturalis, zodra ik antwoord heb laat ik het hier weten! Groet, else arendse-kegge

elsearendse

inmiddels zijn de mijten op naam gebracht  door drs. H. Cremers, parasitoloog. Het blijkt de mijt Caparinia tripilis te zijn, een mijt die vrijwel alleen voorkomt  bij egels en die vaak een schimmelaandoenig overbrengt en een porte d'entree vormt voor staphylococceninfecties.Groeten, Else Arendse-Kegge

gardensafari

Prachtig draadje op deze manier!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

#8
Hoe is de behandeling?

Groet,
Marijke

tekenaar

mmm, de eeuwige vraag: moet je wilde dieren wel behandelen? Wat is meer waard, de gezondheid van de egel of die van de mijten (immers ook wilde dieren... ). Maar als we hierover verder gaan is het beter een nieuwe topic te openen onder "ethiek" want dit heeft niet zoveel meer te maken met de determinatie-vraag.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

elsearendse

Inderdaad, die vraag slaat nergens op. Wat doet u met een egel die u met uw auto aanrijdt? Schopt u die weg of brengt u hem naar een opvangcentrum? Wat doet u als uw hond met een dode  of zwaar gewonde egel in zijn bek aankomt er er ergens een nestje kleine egels gaat kreperen? En als dat dan in uw tuin ligt, wat zegt u dan tegen uw kinderen? Kijk maar niet? Ze gaan vanzelf dood? Ik word altijd erg ziek van dit soort opmerkingen. Wij zijn absoluut tegen het in leven houden van incomplete egels, pootamputaties gaan we niet laten doen bij ernstige breuken of verwondingen, maar een egel die we weer kunnen opknappen en volkomen gezond kunnen uitzeteen, ja, daar  wil ik me voor 100% voor inzetten.
Bovendien zijn egels hele nuttige dieren en is het fijn om zoveel mogelijk egels weer terug te kunnen zetten in de natuur. Ik heb me laten verleiden om te reageren op uw vervelende opmerking of je wilde dieren wel moet "redden"het is misschien beter deze discussie op een andere manier en op een andere site te voeren.Ik heb een oproepje gedaan om een mijt te kunnen benoemen en de egel op de juiste manier te behandelen en daar wil ik het graag bij laten. Else Arendse-Kegge

huysse

Sorry dat ik kennelijk een dergelijke discussie veroorzaak maar ik ben gewoon benieuwd naar de behandeling van een egel met deze mijt en ook naar de behandeling van de eventueel aanwezige schimmelinfectie.
Uit het feit dat ik dit vraag kun je toch afleiden dat ik wel vind dat je een dier met overlevingskansen in leven moet zien te houden?

groet,
Marijke

elsearendse

nee Marijke, deze mail was niet voor jou bestemd maar voor Tekenaar"die de vraag stelde of je wilde dieren wel moest behandelen! Ik heb jou inmiddels een email gestuurd met antwoord op je vraag want ik vind het erg leuk dat je daar belangstelling voor toonde! Mocht de mail niet zijn aangekomen wil je dat even melden dan stuur ik je alsnog een uitgebreid antwoord. Het spijt me dat je dacht dat het voor jou bestemd was, pertinent niet hoor! Groeten, else arendse.

gardensafari

#13
Mensen ga deze discussie, zeker hier, niet aan. Er is een groot verschil tussen natuurliefhebbers en dierenliefhebbers. Soms zijn mensen allebei, maar vaak niet. En hoewel de twee groepen veel gemeen hebben, is er ook veel dat ze scheidt. En er is waarschijnlijk niemand die de verschillen kan overbruggen. Een discussie tussen beide groepen is gelijk aan een discussie tussen twee gelovigen, maar dan wel van verschillende geloven. Waarneming.nl overstijgt een en ander en is er zowel voor de dierenliefhebber als voor de natuurliefhebber. En laten we dat nu maar zo houden.

En Else, bijna naamgenote, gewoon doorgaan met je liefde voor de egel. Je doet er prima werk mee!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.