Onbekend mos

Gestart door boogey55, januari 10, 2007, 11:37:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

Groet, Pim Frijling
Wolvega

Windekind

Dag Pim,

er staan meerdere mossorrten op je foto.

Het grootste deel bestaat m.i. uit groot dikkopmos.
de topjes van deze mossen zijn meestal wat lichter (licht witgroenig) van kleur dan de rest van de plant. Rechtsboven en linksonder zie ik deze sootrtb in ieder geval.
Midden onder van de foto lijkt het er op dat hier ook veel regelmatiger vertakte mosplanten liggen. dat zou klein laddermos kunnen zijn, maar ik kan het op de foto niet goed zien. Ik vind de planten nog wat aan de forse kant voor die soort.
het kan ook goed ook gewoon dikkopmos zijn.
Linksboven en rechtsmidden en midden-links onder staan nog enkele ex. haarmos. Is dit een vrij droog bostype ? Dan zeg ik fraai haarmos. Is het een nat bostype, dan opteer ik voor gewoon haarmos.

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

boogey55

#2
Dank je Elamr.

Het bos is op dit moment erg nat, maar ik ken het uit drogere tijden. Ik zou zeggen droog bostype
Als je me zegt hoe ik de haarmossen verder uit elkaar kan houden, dan kijk ik verder.

Hier alvast een andere foto van de zelfde plek.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Windekind

Pim,

Gewoon haarmos en Fraai haarmos zijn, zonder sporenkapsels, alleen microscopisch met zekerheid te onderscheiden. In het algemeen kun je stellen: Fraai haarmos komt voor op de droge gronden en Gewoon op de vochtige/natte gronden.

Verder bestaan er nog andere soorten zoals ruig haarmos (meestal laag, met glasnaald en als habitat meestal stuifzand /heide). Zandhaarmos met bruine bladtop is ook echt een stuifzand/heide bewoner en meestal ook lager.

En dan nog Gerand haarmos met brede bladzoom (schraallanden en arme gronden). Veel minder algemeen dan Fraai en gewoon.


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

Dag Pim en Elmar,

Op de eerste foto zie ik Fijn laddermos (en geen Klein laddermos).  Ik twijfel over het andere mos omdat ik linksonder geklauwde bladtopjes zie. Dat doet mijn gedachten uit gaan naar een Klauwtjesmos.

Volgens mij staat bij het haarmos op de tweede foto een ander regelmatig vertakt mos: Groot laddermos. Maar ik zou meer details moeten zien omdat met zekerheid te kunnen zeggen.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

CiteerDag Pim en Elmar,

Op de eerste foto zie ik Fijn laddermos (en geen Klein laddermos).  Ik twijfel over het andere mos omdat ik linksonder geklauwde bladtopjes zie. Dat doet mijn gedachten uit gaan naar een Klauwtjesmos.

Volgens mij staat bij het haarmos op de tweede foto een ander regelmatig vertakt mos: Groot laddermos. Maar ik zou meer details moeten zien omdat met zekerheid te kunnen zeggen.
Dat ben ik met Niko eens.

Foto 1 Fijn laddermos en Klauwtjesmos(spec.)
Foto 2 Groot laddermos

Wat het Haarmos betreft zie het schrijven van Elmar.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

boogey55

Groet, Pim Frijling
Wolvega

Windekind

O.k. eens Niko en Corry, ik zie nu ook wat klauwtjes.

Tweede foto i.d.d. ook wat mij betreft groot ladder mos.

En ik bedoel natuurlijk fijn i.p.v. klein laddermos (dat laastste bestaat volgens mij niet eens).


groetjes,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins