Een spectaculaire oogst vanochtend...

Gestart door Johannes Klapwijk, mei 19, 2012, 12:41:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johannes Klapwijk

Het hield maar niet op, overal hingen de keizerhuidjes. Het lijkt er op dat de volledige populatie de afgelopen dagen en-masse het water uit is gekomen...


http://waarneming.nl/waarneming/view/68557013


(Niet alle huidjes staan op de foto, sommigen waren lastig bereikbaar en een aantal kwamen enigszins verminkt uit mijn emmertje...)

ronald

ongelooflijk he, de aantallen die je soms vind. dit is waarschijnlijk maar een klein deel van de populatie, dit gaat nog wel even zo door. heb eens een onderzoekje gedaan op een bosven, heb de exacte data ff niet meer maar de sluiptijd was iets van een kleine twee maand ff ruw geschat en dat leverde zo n 400 keizerhuidjes op. het was zeker niet een heel groot ven, er kwamen ook zo n 150 blauwe glz en meer dan 1000 viervlekhuidjes in onze bakjes, en dan vergeet ik de rest maar ff, want wat er bv aan zwarte heli uit dat vennetje kwam was ongelooflijk.
groeten, Ronald van Seijen

ronald

heb een jaar of twee trouwens op dezelfde plek ook die enorme aantallen keizerhuidjes gezien, honderden hingen er, en ook extreem veel uitsluipers. helaas waaide het die dag snoeihard, en het leek wel een slagveld, overal dreven verkeerd uitgeslopen keizers. maar toch lukte het veel keizers om wel goed uit te sluipen, de macht van het aantal kan sterk zijn!
groeten, Ronald van Seijen

Johannes Klapwijk

Wow Ronald, klinkt ook geweldig!


Even uit persoonlijke interesse: ik mis de blauwe glazenmaker nog in mijn collectie, heb je die huidjes toevallig nog ergens en kun je er een paar missen? :D


Wat mij trouwens opviel is dat er wel veel juffertjes, maar relatief weinig kleine echte libellen uitkwamen.. we hebben een paar viervlekken gezien, maar ik kon me ergens al voorstellen dat er met zo veel keizers niet zo veel kleine echte libellen groot worden. Aan de andere kant is het natuurlijk logisch dat er altijd meer exemplaren zijn van soorten die lager in de voedselketen staan.

Bertusvr

Jeetje wat een hoop man.!! Ik had er vandaag maar 1..........................


Was dan wel Hoogveenglanslibel  ;D (waar de libel nog boven hing)

Johannes Klapwijk

Gefeliciteerd, da's wel een hele gave soort :)

ewoudploeg

Dikke gaaf! Die soort moet ik ook eens beter opzoeken nog. 89 keizers is ook wel gaaf. Hoeveel volwassen dieren heb je daar gezien Johannes?
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

ronald

Citaat van: Johannes Klapwijk op mei 19, 2012, 17:48:56 PM
Wow Ronald, klinkt ook geweldig!


Even uit persoonlijke interesse: ik mis de blauwe glazenmaker nog in mijn collectie, heb je die huidjes toevallig nog ergens en kun je er een paar missen? :D


Wat mij trouwens opviel is dat er wel veel juffertjes, maar relatief weinig kleine echte libellen uitkwamen.. we hebben een paar viervlekken gezien, maar ik kon me ergens al voorstellen dat er met zo veel keizers niet zo veel kleine echte libellen groot worden. Aan de andere kant is het natuurlijk logisch dat er altijd meer exemplaren zijn van soorten die lager in de voedselketen staan.
ik heb nog wel wat blauwe glz over hoor, en daar mag je wel een paar van hebben. maar ze zijn niet heel lastig te vinden hoor. zoek maar eens bij flink beschaduwde wateren dan is het al snel bingo. het water zelf maakt niet zoveel uit, als het maar niet te zonnig is. ik ken bv een poeltje van niet veel dan 10 meter breed en lang waar bomen tegen de waterlijn staan en bijna helemaal rondom het poeltje. wat daar uit kwam sluipen was bijna alleen maar blauwe glz.

volgens mij is het bij de keizer net andersom, die houden van veel zon en thermisch gunstige omstandigheden. de kuinderplasjes zijn wat dat betreft perfect en met zoveel keizers zullen andere libellen het idd wat krapper krijgen.
groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citaat van: Bertusvr op mei 19, 2012, 23:46:03 PM
Jeetje wat een hoop man.!! Ik had er vandaag maar 1..........................


Was dan wel Hoogveenglanslibel  ;D (waar de libel nog boven hing)
lekkerrrrr!
groeten, Ronald van Seijen

Johannes Klapwijk

Citaat van: ewoudploeg op mei 21, 2012, 10:20:12 AM
Dikke gaaf! Die soort moet ik ook eens beter opzoeken nog. 89 keizers is ook wel gaaf. Hoeveel volwassen dieren heb je daar gezien Johannes?


1 verse uitsluiper, geen enkele vliegklaar beest

Johannes Klapwijk

Citaat van: ronald op mei 21, 2012, 11:25:09 AM
ik heb nog wel wat blauwe glz over hoor, en daar mag je wel een paar van hebben. maar ze zijn niet heel lastig te vinden hoor. zoek maar eens bij flink beschaduwde wateren dan is het al snel bingo. het water zelf maakt niet zoveel uit, als het maar niet te zonnig is. ik ken bv een poeltje van niet veel dan 10 meter breed en lang waar bomen tegen de waterlijn staan en bijna helemaal rondom het poeltje. wat daar uit kwam sluipen was bijna alleen maar blauwe glz.

volgens mij is het bij de keizer net andersom, die houden van veel zon en thermisch gunstige omstandigheden. de kuinderplasjes zijn wat dat betreft perfect en met zoveel keizers zullen andere libellen het idd wat krapper krijgen.


Ik zal zelf eens kijken dan of ik in de buurt zo'n poel kan vinden... mocht ik na dit libellen seizoen nog geen blauwe hebben kom ik een keer wat halen :D

ewoudploeg

Citaat van: Johannes Klapwijk op mei 21, 2012, 14:22:33 PM
Citaat van: ewoudploeg op mei 21, 2012, 10:20:12 AM
Dikke gaaf! Die soort moet ik ook eens beter opzoeken nog. 89 keizers is ook wel gaaf. Hoeveel volwassen dieren heb je daar gezien Johannes?


1 verse uitsluiper, geen enkele vliegklaar beest

Bizar he. Ik had dit wel verwacht en stelde juist daarom de vraag. Dit toont weer heel duidelijk het belang van huidjesonderzoek aan. Als je niet op huidjes had gelet, had je de soort volledig kunnen missen, terwijl je nu weet dat het een enorm belangrijk voortplantingswater voor de Grote keizer is.

Gisteren in de Weeribben een vergelijkbaar voorval. Geen vliegende Sierlijke witsnuit gezien, maar wel 28 huidjes gevonden (met op 1 van de huidjes een uitsluiper en 2 mislukte exemplaren bij de huidjes).
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Johannes Klapwijk

De hoofdreden waarom ik met veel plezier elke keer weer die dingen uit de vegetatie vis, meeneem, fotografeer en soms prepareer :)


28 huidjes sierlijke.... bizar!!!! Vet!

Bertusvr

Citaat van: ewoudploeg op mei 21, 2012, 15:59:55 PM

Gisteren in de Weeribben een vergelijkbaar voorval. Geen vliegende Sierlijke witsnuit gezien, maar wel 28 huidjes gevonden (met op 1 van de huidjes een uitsluiper en 2 mislukte exemplaren bij de huidjes).
Zo dat zijn er aardig wat!! 28!!

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ewoudploeg

Vrijdag gaan we het nog eens proberen. Weer even kijken op dezelfde plek of er nieuwe huidjes bij zijn komen te hangen, maar vooral ook om nieuwe voortplantingsplaatsen te vinden. Dat kan nu nog. Binnenkort zal het vast regenen en moeten we het met patrouillerende beesten doen. Ook gaaf, maar minder hard bewijsmateriaal. Toch wel bizar, ineens naar huidjes Sierlijke kunnen zoeken in NL...
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Bertusvr

Citaat van: ewoudploeg op mei 22, 2012, 11:50:40 AM
Toch wel bizar, ineens naar huidjes Sierlijke kunnen zoeken in NL...
Inderdaad, als je dat 2 jaar gelden zou zeggen zouden we je uitlachen  :rolleye: