zeggedoorntje ?

Gestart door GerardL, mei 21, 2012, 23:13:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Is dit het zeggendoorntje? Brunssum Z.-Limburg.
Bij het vergelijken met plaatjes op wrn, zie ik bijna geen exemplaar met lange vleugels.
D.w.z., vleugels langer als de poten, ook de kleur zie ik nergens terug.
Toch lijkt me die uitbochting het meest bij het zeggendoorntje passen.

Klopt dit?

Alvast bedankt,

Grtzzzz

Gerard

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

GerardL

Dankjewel Wim !,

Maar dit zijn natuurlijk weer de 2 lastige vermoed ik. (gewoon d. vs zeggend.)
Heb toch serieus door de foto's op wrn liggen bladeren, maar kan niet
zeggen dat ik het duidelijk zie. Dacht dat dat bochtje in de rand wel typisch was.
Maar dan moet je uiteraard wel weten welke foto's kloppen!

Grtzzzz

Gerard

Wim Bakker

Soortinfo:
Het lastigste duo is Zanddoorntje/Zeggedoortje. Determinerend daarbij is de knik in de kiel bij de achterknie.

Ook lastig is het duo Gewoon Doorntje/kortdoornig Zeggedoorntje. Maar ten eerste is een kortdoornig Zeggedoorntje een uitzondering en ten tweede is het Gewoon Doorntje dan wel te herkennen aan de hoge kiel op de doorn, zoals bij dit exemplaar.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

jaapbouwman

En dan bestaat er ook nog een (zeer zeldzame) langdoornige vorm van het Gewoon doorntje om het makkelijk te maken.

Jaap

Wim Bakker

O ja, en dan hebben we ook nog het trio Gewoon Doorntje, Kalkdoorntje en het Bosdoorntje.

Hebben we zo alles?   ;D
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

RoyKleukers

Laten we vooral de langdoornige vormen van bosdoorntje en kalkdoorntje niet vergeten ......
EIS-coordinator sprinkhanen