Feromonen glasvlinders

Gestart door maartenimmerzeel, mei 18, 2012, 18:14:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

maartenimmerzeel

Vandaag een nieuwe lokatie gevonden voor de berkenglasvlinder in Nederland! Daarmee staat wat mij betreft ook gelijk het nut vast van het inventariseren met feromonen  :)

http://waarneming.nl/waarneming/view/68538780
Groet Maarten Immerzeel


Violet (en Remco)

Gefeliciteerd! Geweldig om gelijk zo'n mooi resultaat te kunnen boeken  :duim:
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

John Bouwmans

Inderdaad top Maarten. Houd me aanbevolen voor een feromoon-expeditie  ;)
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Yeronimo

Super Maarten! Kijken wat het Leeuwarder bos dit jaar daarmee op gaat leveren :)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

acherontia

Beste Maarten,
Leuk at je nu ook met feromonen werkt en ook succes hebt. Maar nieuwe locatie..... hij zit vrijwel overal in de omgeving van Ede (Edese Heide, Ginkelsche Heide, spoorberm van de Sysselt, Planken Wambuis, Hoge Veluwe, Wekeromse Zand, ziojn plekken waar ik de soort met feromonen heb kunnen lokken). Op de Edese / Ginkelsche Heide is vooral de berkenopslag achter de kazernes tegen de Sysselt aan een goede plek).
Groet,

Jeroen

maartenimmerzeel

#5
Tja Jeroen,

Ik weet niet beter dan de verspreidingskaartjes van de Vlinderstichting...Misschien moet de Vlinderstichting jouw gegevens eens verwerken? Want er staat welgeteld 1 stip op de kaart in Gelderland :)

Mocht je voor mij een beter overzicht weten van de verspreiding van deze en andere wespvlinders, dan houd ik me aanbevolen. Scheelt mij een hoop werk  ;)
Groet Maarten Immerzeel


acherontia

 
Hoi Maarten,

Ik kies er bewust voor om mijn waarnemingen niet door te geven. Maar ik denk dat het goed is om te beseffen dat zeldzaam bij veel obscure groepen vooral betekent: wordt niet veel gezien... En het klopt dat er bij veel soorten een behoorlijk verschil zit in de werkelijke verspreiding en de kaartjes, lang niet iedereen geeft zijn of haar waarnemingen door. Daar kunnen allerlei uiteenlopende redenen voor zijn. Dat moet ook iedereen voor zich weten lijkt mij. Ik denk dat je vooral moet genieten van de wespvlinders, je kan de eikenwespvlinder en frambozenwespvlinder ook beide nog tegenkomen en in de uiterwaarden de twee wolfsmelkwespvlinder (in deze omgeving alleen die van de heksenmelk, richting Kekerdom ook die van de cipreswolfsmelk).

Overigens leuk dat er nu wat fanatieker in Ede en omgeving gevlinderd wordt, het is rijke omgeving voor nachtvlinders                     

Groet,
Jeroen
 


Henri25

Geweldig Maarten!!!! Kan ook niet wachten om mijn eerste te testen, maar denk dat ik maar droog met de Hoornaarvlinder begin  :duim:
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Yeronimo

Aankomende week ga ik op zoek naar de Berkenglasvlinder in het Leeuwarder bos. Wordt een lastige soort denk ik aangezien we hier niet veel berken hebben. In de namiddag ga ik dit gebruiken (van 15:00-17:00)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

maartenimmerzeel

Welke feromonen heb je? Ik kan dit weekend ook wat proberen...Welke soorten zou je er verwachten?
Groet Maarten Immerzeel


Yeronimo

#10
2x PATA - Paranthrene tabaniformis --> Populier, juni
2x SEAP - Sesia apiformis --> Populier, juni
2x SYCU - Synanthedon culiciformis --> Open bossen, mei
2x SYFO - Synanthedon formicaeformis --> Graslanden, moerasplekken met wilgen, juni
1x SYTI - Synanthedon tipuliformis --> Tuinen, juni
2x SYSP - Synanthedon spheciformis --> Bosranden, els, juni (*)
2x ZEPY - Zeuzera pyrina  --> Open bossen en tuinen, juni

1x SYMY - Synanthedon myopaeformis --> Tuinen, juni
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

maartenimmerzeel

Oh, dan kun je het wel zelf dus  ;)
Groet Maarten Immerzeel


Yeronimo

Citaat van: maartenimmerzeel op mei 20, 2012, 13:45:02 PM
Oh, dan kun je het wel zelf dus  ;)

Haha, de feromonen liggen op dit moment ook in de vriezer bij het museum. Dus kon er dit weekend toch niet aan komen. Toch ben ik je zeker dankbaar als je het Leeuwarder bos een bezoekje brengt voor je andere interesses ;)

Onder welke weersomstandigheden heb jij trouwens met feromonen gewerkt en in welk tijdsbestek? Voor nachtvlinders heb je een hele wastlijst wat uiteindelijk de beste omstandigheden vormt, voor glasvlinders lijkt me vooral een zuchtje wind belangrijk voor de verspreiding van de geur?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

maartenimmerzeel

Vrijdag was het bewolkt, een graad of 17 schat ik, en er stond een behoorlijke wind (kracht 4) Ik ben om 14.30 begonnen en heb steeds een minuut of 15 tot 20 op een plek gestaan. Alleen de derde keer was het raak zo rond 15.30. Afstand was steeds een meter of twee- driehonderd uit elkaar. Dezelfde vlinder in elk geval niet meerdere keren gelokt, voor wat dat waard is...Die had in 20 minuten natuurlijk best tweehonderd meter verder kunnen vliegen...

Heb nu een beetje appelglasferomonen in de tuin hangen...zal wel niks worden, maar ach, zit er lekker bij in het zonnetje met een witbiertje ;)
Groet Maarten Immerzeel


Yeronimo

Hoeveel feromoon heb je gebruikt? Is het niet handiger om gewoon één feromoon te gebruiken aangezien het best een groot gebied kan bestrijken qua geur?
En verder, aangezien je op meerdere plekken heb gestaan kan je dus ook wat gemist hebben. Waarom heb je niet voor het petfles principe gekozen?

Ja het is heerlijk weer nu inderdaad, vanavond weer nachtvlinderen dus. Al zijn er buien op komst zie ik.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

maartenimmerzeel

Ik heb van elke soort maar één preparaat dus dat is makkelijk. Petflesmethode is wegvangen? Het ging mij er om te zien of de soort voorkomt, de aantallen vind ik even minder belangrijk.
Groet Maarten Immerzeel


Yeronimo

Ik las het verkeerd, ik dacht dat je meerdere van hetzelfde feromoon had hangen.
Petfles is inderdaad vangen. Dit zorgt ervoor dat je ook in de tussentijd andere dingen kan gaan doen. Uiteraard kan je de glasvlinder daarna gewoon weer vrijlaten.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Elachista

#17
 Jeroen,

S. tipuliformis, formicaeformis, (P.) tabaniformis, vespiformis en myopaeformis moet je gemakkelijk kunnen lokken in Leeuwarden en omgeving.
Wat spheciformis en culiciformis betreft, ik zou dan toch meer richting het zuidoosten van de provincie gaan. Beide soorten tref je voornamelijk op de zandgronden aan.

S. apiformis hoef je natuurlijk niet te lokken. Verken nu alvast waar in wat ouwe grote populieren (evt. wilgen) uitkruipgaten zitten, van die pen-dikke gaten, en ga er over een paar weken weer heen. Grote kans dat je de vlinders op de bomen ziet rusten. Ga ook niet te laat op de middag, late ochtend-vroege middag is het beste.

Als je spheciformis en culiciformis wil zoeken als rups, neem wat jonge berkjes (stam formaatje wandelstok, zeker niet dikker) aan de rand van heide of pijpestrootjegebieden, en het zaagsel vlak boven grondniveau verraadt spheciformis. Bij culiciformis is het een kwestie van jonge berkjes afzoeken die bovenin houtsnippers vertonen of nog eenvoudiger: afgezaagde berken (niet al te oude stronken) controleren op vers uitgeworpen zaagsel.

Bij formicaeformis en de rest is het ook niet ontzettend moeilijk om de rupsen te vinden, maar dat is vooral toeval hebben denk ik.
Groet,
Tymo

Yeronimo

Super bedankt Tymo voor de tips, toch heb ik nog enkele opmerkingen erover.

Het Leeuwarder bos, waar ik het onderzoek uitvoer, is aangeplant bos. Voor het grootste deel populieren en is sinds dit jaar 20 jaar jong. Daardoor zie ik vespiformis en myopaeformis niet zo makkelijk lukken (ontbreken oude eiken of boomgaarden).
Spheciformis en culiciformis zijn toch over het hele land verspreid als ik de verspreidingskaarten van Vlindernet.nl moet geloven. Maar jij zegt dat ze meer in het zuidoosten van het land voorkomen?
Ik heb bovenstaande lijst ook op de gok gemaakt, het is niet eerder gedaan het onderzoek in het Leeuwarder bos en heb er zelf ook geen ervaring mee. Wel heb ik het gevoel dat ik een goede lijst heb samengesteld. Het zoeken naar rupsen is inderdaad ook mogelijk, maar één van mijn stagedoelen is kennis maken met verschillende vangmethoden en inventarisatiemethoden. Dus vandaar dat er voor feromonenvallen gekozen is.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Yeronimo

Vandaag gezocht met behulp van het feromoon naar de Berkenglasvlinder in het Leeuwarder bos (Friesland). Helaas zonder resultaat (al had ik het verwacht). Hopelijk met de volgende soorten meer succes.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Elachista

Citaat van: Yeronimo op mei 21, 2012, 12:28:44 PM
Super bedankt Tymo voor de tips, toch heb ik nog enkele opmerkingen erover.

Het Leeuwarder bos, waar ik het onderzoek uitvoer, is aangeplant bos. Voor het grootste deel populieren en is sinds dit jaar 20 jaar jong. Daardoor zie ik vespiformis en myopaeformis niet zo makkelijk lukken (ontbreken oude eiken of boomgaarden).
Spheciformis en culiciformis zijn toch over het hele land verspreid als ik de verspreidingskaarten van Vlindernet.nl moet geloven. Maar jij zegt dat ze meer in het zuidoosten van het land voorkomen?
Ik heb bovenstaande lijst ook op de gok gemaakt, het is niet eerder gedaan het onderzoek in het Leeuwarder bos en heb er zelf ook geen ervaring mee. Wel heb ik het gevoel dat ik een goede lijst heb samengesteld. Het zoeken naar rupsen is inderdaad ook mogelijk, maar één van mijn stagedoelen is kennis maken met verschillende vangmethoden en inventarisatiemethoden. Dus vandaar dat er voor feromonenvallen gekozen is.

Zuidoosten van het land --> provincie schreef ik. Inderdaad tref je beide overal wel aan, maar in Friesland lang niet overal.

Wat de leeftijd van de bomen betreft: probeer het gewoon eens. Het is een veelvoorkomend tafereel dat mensen een soort vangen, en dan zeggen "walstro de waardplant? ja die groeit hier inderdaad!". Maar andersom kan ook "Walstro als waardplant? Wat gek, volgens mij komt-ie hier niet voor!". Laat je verrassen, dieren migreren namelijk ook, bij wespvlinders is dat geen grote afstand, maar een oud boerenerf kan al voldoende zijn.
Groet,
Tymo

Yeronimo

Vanmiddag al eerste poging gedaan voor Synanthedon spheciformis, die lijkt er ook niet voor te komen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

maartenimmerzeel

Piek moet voor bijna alle soorten ook nog komen he, dus niet gelijk opgeven  ;)
Groet Maarten Immerzeel


Henri25

Afgelopen woensdag met feromonen op pad geweest voor de Hoornaarvlinder.. helaas nog zonder succes. Misschien toch nog te vroeg in het Hoge Groningen  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Henri25

Vandaag een tweede poging gedaan, wederom zonder succes, wel nieuwe uitsluipgaten en een pophuls gevonden, maar niks op de feromonen en ook geen ontpoppende vlinders op de stammen kunnen vinden... jammer
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

joudas

Gister alle feromonen van de wespvlinders uitgeprobeerd op diverse plekken. bij de laatste feromoon van de eikenwespvlinder was het eindelijk raak.

http://waarneming.nl/waarneming/view/69453593

Met vriendelijke groet,
Remco Jousma

John Bouwmans

Dat is ongeveer de lokatie waar ik vorig jaar juli ook een eikenwespvlinder had. Deze waarneming.

Bleven de wespvlinders vliegen/zweven voor het feromoonampul of gingen ze ook zitten? Hoe lang blijft zo'n wespvlinder dan ter plaatse. Even kijken en en meteen weer weg, een langer verblijf?
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

joudas

De wespvlinders gingen niet zitten, maar bleven vooral zweven. ze waren steeds 30 sec tot 1 min ter plaatse, vlogen weg en kwamen vrij snel  binnen 1-2 min weer terug.
Met vriendelijke groet,
Remco Jousma

John Bouwmans

Bedankt Remco, goed om te weten. Benieuwd of de andere "feromoon-vlinderaars" dezelfde ervaringen hebben, en of het gedrag eventueel nog varieert per soort.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

Henri25

Vandaag werderom naar de Hoornaarvlinder op zoek geweest (zonder feromonen want ik had niet veel tijd) en bingo! Daar vond ik me wel een mooi exemplaar... haha, hoe stom wil je het hebben  ;)
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland