Is dit een kever larve?

Gestart door Eddy Clerx, mei 16, 2012, 23:41:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Eddy Clerx

De micro club sluit een Psychidae uit en als kokerjuffer is deze ook afgekeurd.
Invoeren als Clytra spec lukt niet. Waarneming is niét uit eigen tuin.

http://waarneming.nl/waarneming/view/64565509
onzeker Clytra laeviuscula gezien op 2012-03-22 Sint-Odiliënberg
Foto's:



Arp

#1
Hoi Eddy,

Lijkt wel wat op Clytra, maar was het wel bij een mierennest?

En hoe groot/klein was deze ?

Er is een beste berg kevertjes met dergelijke larves in de "Camptosomata", een beetje afhankelijk van de indeling die je volgt zitten ze bij elkaar in de Cryptocephalinae of hebben de Clytrinae een eigen onderfamilie. In elk geval de geslachten Cryptocephalus, Pachybrachis en Clytra hebben dergelijke larves en het kan eigenlijk niet missen of Labidostomis en Smaragdina ook, al ken ik die larvjes niet. Bij elkaar een kleine 50 soorten in NL ??

Geen idee of er sleutels voor deze larves zijn, maar het lijkt mij een betere optie om 'm maar gewoon uit te kweken.

Voorlopig wellicht invoeren als onzekere Cryptocephalus sp.?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Eddy Clerx

Deze hebben we niet verzameld. Was inderdaad in de buurt van mierennesten myrmica en formica klein loofbos. De waarneming is aangepast.
Dank je Arp.

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Eddy Clerx

Deze was erg klein, een 4 á 5mm. Clytra zullen wel groter zijn toch?

Arp

Ha Eddy,

Uiteraard beginnen die ook klein ;) Ik kon even niks vinden met zo'n licht rode kop en zonder zwart pronotum, maar dat zou dus goed te verklaren zijn door een jong larvenstadium - in dat geval komt Clytra wellicht weer in beeld.

Maar het is allemaal spekulaas(!)

Ik weet ook niks over een mogelijke associatie van Cryptocephalus (of de andere genera) met Mieren, ook niet over het ontbreken daarvan dus. Misschien dat de keverkenners dit aan kunnen vullen ?

"Kever spec" of "Chrysomelidae spec" (voor zover mogelijk op wrn?) vind ik jammer omdat je er wel een nauwkeurigere richting aan kunt geven. Cryptocephalus heeft een "spec"-soort op wrn omdat de imagines ook lastig zijn en statistisch zit je dan veilig omdat er veel meer soorten Cryptocephalus zijn dan de andere geslachten  ;D

Daarom mijn suggestie om er dan maar een onzekere Cryptocephalus spec van te maken - niet omdat ik daadwerkelijk van overtuigd ben dat het er eentje is  :angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)