Bargerveen, Amsterdamsche veld, determinatiehulp

Gestart door javahol, mei 17, 2012, 22:41:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

javahol

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/68519748
onzeker Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2012-05-04 Bargerveen - Amsterdamsche Veld
Foto's:


bij voorbaat dank Jan van Holten

Jan van Holten

loest

Groet, Loes

wim veraghtert

Dooiergele mestzwam met velumresten aan de hoedrand?
lijkt me onwaarschijnlijk.
Maar ik heb geen goede suggestie. Sowieso 2 erg jonge exemplaren. Moeilijk in te schatten bij welke kleur sporenpoeder we ze moeten plaatsen...
admin nachtvlinders waarnemingen.be

loest

Groet, Loes

wim veraghtert

Ik blijf het oneens met je...
Op de foto van Henk Huijser kan ik  geen velum opmerken aan de hoedrand. Die van Nico toont niet genoeg detail om dat duidelijk in te schatten, maar zelfs dan:
- Dooiergele mestzwam is een heel tengere soort, met een lange, rechte, dunne en wit bepoederde steel. De zwammetjes op de foto hebben een in verhouding te dikke steel die helemaal niet bepoederd is, maar wel met fijne vezeltjes bezet.
- Dooiergele mestzwam heeft in jonge toestand (zie foto's Nico & Henk H.) een hoedje dat helemaal niet ver opengaat en dus redelijk 'hoog' is. Die op de foto hebben, ondanks hun jonge toestand, een halfbolrond hoedje.
- De Dooiergele mestzwam is een soort van heel voedselrijke groeiplaatsen (what's in a name!). Dat past helemaal niet bij een vennetje met bemoste oevers in zuur  milieu (= a priori voedselarm).


Sorry, maar volgens mij heeft dit niets met een Bolbitius te maken.


mvg

admin nachtvlinders waarnemingen.be

javahol

Gezien de discussie wil ik graag nog wat informatie toevoegen. In het gehele stuk heb ik geen enkele aanwijzing gevonden van beweiding en/of bemesting. Er is een klein stukje waar paarden lopen en waar wat gras groeit. Het overgrote deel bestaat vooral uit grote plakkaten mos en soms wat rijkere vegetatie. Geen afzetting gezien of paadjes ontstaan door het lopen van vee. Grote delen zijn ook vrij nat en er groeit oa. Ronde zonnedauw. De paddenstoelen stonden direkt op de veengrond tussen van die brokkige stukken mos. Het stond er op sommige plekken redelijk vol met Blauwgroen trechtertje. Dit alles met het oog op de groeiplaatsen zoals dat beschreven staat voor Dooiergele mestzwam.

Vriendelijke groet,
Jan van Holten
Jan van Holten

javahol

http://www.verspreidingsatlas.nl/008073
Volgens dit kaartje komt Dooiergele mestzwam niet voor in de wijde omtrek van de vindplaats ( zuid-oost van Emmen )

Jan
Jan van Holten

loest

 
Wim, dankjewel. Genoeg argumenten om mijn soortnaam in te trekken en weer wat geleerd!
Maar wat het dan wel is?

Jan, wil je proberen ook een foto van de onderkant van de hoed te maken?
Lamellen kunnen ons veel vertellen.

Misschien heeft er nog iemand een suggestie.
Groet, Loes

javahol

Een foto maken van de onderkant gaat helaas niet lukken. Ik woon in het zuidwesten van het land en was daar een weekje met vakantie.
Heb overwogen om dat te doen, maar vanwege het feit dat dit de enige drie exemplaren waren die ik daar in de hele week gevonden heb, is dat niet gebeurt. Ik had wat visioenen van zeldzaam zeg maar. Daarbij gevonden in het laatste half uurtje van mijn verblijf en dus haasten, haasten, haasten. Hoopte dat dit voldoende zou zijn.
Het is ook twee weken geleden, dus zal er niet veel meer van terug te vinden zijn neem ik aan.
Voor wie wil zoeken, ik kan het heel nauwkeurig aanduiden.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Jan van Holten