Gal op meidoorn

Gestart door wouterbosgra, mei 15, 2012, 15:33:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Gisteren vond ik een meidoornblad met 'iets gallerigs' erop. Ik kan op de bekende plekken geen match vinden. Graag jullie hulp!

ejslootweg

Durf het niet met zekerheid te zeggen. Misschien de schimmel Taphrina crataegi?

groeten, Erik
groeten, Erik

wouterbosgra

#2
ik blijk het blaadje te hebben meegenomen, en heb em zojuist even onder de binoc gelegd. De gele vlek bestaat uit tientallen naar beide zijden uitpuilende oranje pukkels. Als ik dan opnieuw sleutel dan kom ik uit op de meidoornpokmijt. Hij lijkt alleen niet erg op de de afbeelding in DvL.

Eigenlijk doen de oranje pukkels me veel meer denken aan een roest. Met het roestenboek zijn er twee opties: Afgeronde jeneverbesroest en meidoorn-jeneverbesroest. De eerste is overigens al meer dan 100 jaar niet meer gezien in NL. Maar geen idee hoeveel dat zegt bij dit soort obscure soorten natuurlijk. Dus wordt het  :micro: -werk. Ik moet de peridiumcellen bekijken. Nou weet ik inmiddels wat het peridium is, maar ik heb nog geen idee hoe ik de cellen van het peridium kan bekijken. Waarschijnlijk een kwestie van een dwarsdoorsnede maken, maar dat zal niet meevallen, want die dingen zijn echt onmogelijk klein. Zometeen maar eens vragen aan mijn vriendinnetje die daar handiger mee is. Wordt vervolgd dus! (en als iemand nog tips heeft zijn die zeer welkom!)

wouterbosgra

...en we zijn een stapje verder! even in lekentaal: bij het verwijderen van een 'pukkeltje' spoot de inhoud eruit en bleven we met het 'vliesje' zitten - volgens mij zou dat dan het peridium moeten zijn. Dit hebben we vervolgens onder een dekglaasje geplet , en onder de mic gelegd. ik zie wel dat de celwanden anders zijn dan bijvoorbeeld de strakke lijnen die je bij plantencellen ziet. Maar nu moet ik kiezen uit:

1 Peridiumcellen rimpelig met langwerpige lijsten
2 Peridiumcellen dicht- en vrij grofwrattig

Is dit nou rimpelig of wrattig?

ejslootweg

Misschien moet je wachten tot het zich wat verder ontwikkeld. Gymnosporangium clavariiforme maakt op Crataegus ook heel aardige structuurtjes. http://www.pflanzengallen.de/pflanzen_images/crataegus13opt.jpg

groeten, Erik

groeten, Erik

wouterbosgra

en doet de andere dat niet?

Margreet Kwh

Ik meen op de site die Erik noemt, te hebben gezien dat Dr. Buhr geen keuze maakt uit beide soorten.
Ik vrees dat je toch mikroskopisch aan de gang moet. Misschien kan iemand die daar meer ervaring mee heeft, helpen.
Een linkje op het paddenstoelenforum?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

wouterbosgra

Citaat van: MarKoHu op mei 17, 2012, 10:46:21 AM
Een linkje op het paddenstoelenforum?

staat er al een tijdje, maar nog geen reacties...

Margreet Kwh

Ik zie het, http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=183841.0, wel al 30x bekeken.
Ik weet niet of er in het roestenboek tips staan voor microscopie?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven