beukenridderzwam?

Gestart door P.Rijnen, mei 16, 2012, 22:55:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

P.Rijnen

Deze staat op een oude beukenstobbe in een begroeid heide gebied. Zou het een wat oudere beuken ridderzwam kunnen zijn?
Vr groet,
Peter

loest

Groet, Loes

xenion

#2
Om de vraag te beantwoorden is een foto niet nodig hoor ;) Het antwoord is namelijk zeer waarschijnlijk nee (en dan heb ik het niet over het jaargetijde).
Tip: wat voor levenswijze hebben Ridderzwammen?

Om zonder foto vast een richting te gokken: kijk eens naar de sporenkleur en aanhechting van de lamellen.
Groeten,
Martin

P.Rijnen

#3
Hallo Martin,
Sorry voor het vergeten van de foto's
De beukenstronk was wel erg vergaan en vol geraakt met zand, dus ik denk dat dat wel zou kunnen. De sporen kleur weet ik niet. .Na verder zoeken denk ik dat het een breedplaatsreephoed is. Dat komt meer overeen met de standplaats en de tekening op de hoed
Vr groet,
Peter

loest

 
Peter,

Heb je eraan geroken?
Groet, Loes

P.Rijnen

Hallo Loes,
Voor mij ruiken alle paddenstoelen naar bosgrond.
Groet,
Peter

xenion

Akelig droog ding, maar ik denk dat de sporee roze blijkt te zijn. Probeer anders de cystiden eens te vinden onder de microscoop, lijken op die van een Hertenzwam denk ik ;)
De geur wordt vaak beter als je wat over de (verse) lamellen wrijft.
Groeten,
Martin

P.Rijnen

Ik zal eens kijken of ik er iets mee kan.
bedankt,
Peter

Melchior van Tweel

Citaat van: P.Rijnen op mei 17, 2012, 17:53:39 PM
Hallo Loes,
Voor mij ruiken alle paddenstoelen naar bosgrond.
Groet,
Peter
Hallo Peter,
Ergens heb je natuurlijk wel gelijk. Veel paddenstoelen hebben een bosgrond-lucht. Maar soms is er ook nog een ander geurtje bij. En dat is dan de geur waar het om gaat.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

P.Rijnen

Hallo Melchior,
Dat begrijp ik, maar je moet de luchtje er wel uit kunnen halen. Ik zal de suggestie van Martin eens proberen.
vr groet,
Peter