beekschijfje ?

Gestart door ratje, mei 15, 2012, 15:19:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Onder beukenbomen trof ik deze bekerzwammen. De zwammen groeiden op hopen. In deze hopen  zat wrs houtsnippers, aarde en blad overheen. Ik wilde er eentje loshalen voor de mic. Ze waren als het ware met elkaar vergroeid.ik  denk dat het geen peziza is, de asci kleuren niet blauw als ik er melzer bij doe. Met katoenblauw trekken de sporen aan de zijknat naar binnen, de maat van de sporen in water, bij immersie-olie is 15-17x9,5-11 µm. Net als bij het beekschijfje hebben de parafysen ( als ik het zo goed zeg) een knikje aan de top.





grietaf

Van een Beekschijfje moeten de asci ook blauw verkleuren met Melzer zie ik in PdS.
Een poosje geleden had Alfons ook moeite met de blauw verkleuring, hij zag het pas bij 1000x vergroting.
Grieta.

ratje

Citaat van: grietaf op mei 15, 2012, 16:37:37 PM
Van een Beekschijfje moeten de asci ook blauw verkleuren met Melzer zie ik in PdS.
Een poosje geleden had Alfons ook moeite met de blauw verkleuring, hij zag het pas bij 1000x vergroting.
Grieta.
Hoi Griet, dank voor de tip. Volgens mij heb ik met 60x gedaan. Ga ik morgen nog eens proberen en dan met 1000x.

xenion

Soms helpt het om het Melzer even in te laten trekken. Blauwverkleuring is bovendien bij veel geslachten beperkt tot de kiempore (Peziza ook ascuswand).
Groeten,
Martin

ratje

vanochtend nog een nieuw stukje onder de mic. gedaan. Het geeft wel enigszins blauwverkleuring, maar ik vind het wel minimaal. Nog een poosje gewacht zoals Martin aangaf, dit maakte echter geen verschil.Is deze verkleuring voldoende om hem onder de peziza te laten vallen?

xenion

Op de foto's zie ik alleen blauw om de sporen wat m.i. eerder met de breking van het licht te maken heeft dan verkleuring door melzers'. Lijkt daardoor niet echt een Peziza te zijn.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op mei 16, 2012, 18:37:30 PM
Op de foto's zie ik alleen blauw om de sporen wat m.i. eerder met de breking van het licht te maken heeft dan verkleuring door melzers'. Lijkt daardoor niet echt een Peziza te zijn.
Die indruk had ik er ook bij. Maar weer verder kijken/zoeken. Bedankt  :duim: