vale of monniksgier?

Gestart door nart, mei 16, 2012, 14:49:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

nart

Begin maart zag ik deze gier in het PN Cornalvo, Estremadura, Spanje. helaas door de grote hoogte nauwelijks of geen tekening te zien. Opvallend dat hij steeds met dezelfde vleugelstand cirkelde.
Wie kan me uitsluitsel geven? Waar moet je op letten om ze uit elkaar te houden?
met vriendelijke groeten

Nart van Hout

Frandalf

Op de eerste foto lijkt er een lichte rand aan de voorkant van de vleugels te zitten, dus zou zeggen vale gier.
Yours in haste,
Frank Wasmus

http://waarneming.nl/user/view/62141

SlechtValk

Vooral foto 1 komt mij over als een exacte weergave van het profiel van plaatje van een adult Vale Gier in de ANWB-vogelgids (rechts boven pagina 73)

Met name de smallere hand en bolle achtervleugel wijzen mijns inziens op Vale Gier (samen met de licht lijkende voorvleugel die Frandalf al noemde)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

joostheeremans

belangrijk verschil tussen die twee kan de vleugelstand zijn, bij monniksgier vlak, bij vale gier licht geheven.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

jvdlaan

Wat onder dergelijke omstandigheden ook nog kan helpen is dat de lichte voeten van Monniksgier erg opvallen. Daarom zou ik voor Vale Gier pleiten. Zie bv foto op pagina 6 van dit verslag: http://jnvdlaan.home.xs4all.nl/Spain_March_2008.pdf

Oenanthe

Of de pootkleur op de foto's van nart herkenbaar zou zijn geweest betwijfel ik want de belichting is niet goed. Maar de tekening van de vleugel wijst erop dat dit een vale gier is. Maar je zult in Extremadura toch ook wel monniksgieren hebben waargenomen?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jos Welbedacht

De ietwat ronde vleugelachterrand is, zoals S. Vermeulen al opmerkt, één van de beste manieren om de twee op afstand uit elkaar te houden. Monniksgieren zijn pas echt vliegende deuren! Recht als een plank, waarbij de staart en de kop weinig opvallen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

nart

Vale gier dus. Of we ook monniksgieren hebben gespot? Geen idee, maar de volgende keer weet ik (een beetje beter) waar ik op moet letten.
Bedankt voor de tips.

Nart
met vriendelijke groeten

Nart van Hout

SlechtValk

Citaat van: nart op mei 16, 2012, 22:58:39 PM
Vale gier dus. Of we ook monniksgieren hebben gespot? Geen idee, maar de volgende keer weet ik (een beetje beter) waar ik op moet letten.

No offence maar wat zonde dat je dat niet vooraf even uitgezocht hebt, je had kunnen weten (uit de bekende "where to watch birds"-boeken, van verslagen van andere en via observado) wat je ongeveer kon verwachten en in bijvoorbeeld de ANWB-vogelgids staat het verschil wel redelijk duidelijk aangegeven.

Maargoed goede les voor de volgende keer en ik neem aan dat je wel genoten hebt van je reis  ;) . Prachtig gebied vind ik het altijd, niet alleen om zijn vogels maar ook al de prachtige landschappen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.