afwijkend ei

Gestart door kdoesburg, mei 16, 2012, 11:59:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

kdoesburg

tijdens controle van een torenvalknestkast troffen we drie bruine eieren en één witte. Het witte ei was  groter dan de bruine. Het witte ei was ongeveer 40,5 x 31,5 mm. Wie weet van welke soort vogel dit ei is. Ik voeg een foto van de eieren bij.

Jeroen Nagtegaal

Ik kan het niet geheel goed inschatten, Maar waarom niet aan afwijkend torenvalken-ei?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Oenanthe

Torenvalken doen zelf niets aan nestbouw en zijn daarom afhankelijk van bestaande nesten of holten. Bestaande nesten van bijvoorbeeld kraaiachtigen worden ook door andere vogels, waaronder ransuil, wilde eend en nijlgans gebruikt. Het kan zijn dat de valken dit nest op een eerdere gebruiker hebben veroverd die al een ei gelegd had. Welke dat is kan ik niet aan het ei zien. Maar het kan zoals Jeroen zegt ook best een afwijkend ei van het torenvalkvrouwtje zijn.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

keesschreven

Het ei is niet helemaal wit, heeft wat sliertvormige tekening van het bruin dat overeenkomt met de andere eieren.
Ik denk ook een afwijkend ei, omdat hij er wel zo netjes bij ligt tussen de andere 3 eieren.

Maar hoe die afwijking opeens kan ontstaan? Misschien wel van een ander vrouwtje?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: keesschreven op mei 22, 2012, 18:05:11 PM
Het ei is niet helemaal wit, heeft wat sliertvormige tekening van het bruin dat overeenkomt met de andere eieren.
Ik denk ook een afwijkend ei, omdat hij er wel zo netjes bij ligt tussen de andere 3 eieren.

Maar hoe die afwijking opeens kan ontstaan? Misschien wel van een ander vrouwtje?
Bij Kokmeeuw en Visdief komt het met enige regelmaat voor dat een van de eieren geheel blauw is. Het is dan niet aannemelijk dat een andere vogel het ei heeft gelegd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

kdoesburg

inmiddels is vast komen staan, dat de eieren van de torenvalk onbevrucht zijn. Op 28 juni de eieren meegenomen en bijgevoegde foto gemaakt van de vier eieren.

Douwe van der Ploeg

Ik gok dat je een factor 10 te groot zit met je maten, of er nog een punt tussen moet... ;)
Douwe van der Ploeg

keesschreven

Het niet uikomen van eieren kan aan heel veel dingen liggen, bijvoorbeeld vitaminegebrek, open gehemelte, PCBs, toxines, etc
Heb je de inhoud al bekeken?

Ik denk trouwens dat de 4 eieren heel goed door eenzelfde vrouwtje gelegd kunnen zijn. Bij sperwers zie ik ook veel variatie in pigmentering binnen 1 nest, varierend van licht/vaal gespikkeld tot gekransd met dikke vlekken. Alhoewel niet zo extreem als hier.

Soms worden de afmetingen van de eieren binnen 1 nest gebruikt om te achterhalen of ze van meerdere vrouwtjes afkomstig zijn. Men neemt dan aan dat 1 vrouwtje eieren legt van redelijk constante afmetingen. In dat geval zou je eerder zeggen dat het ei rechts een buitenbeentje is.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren