gal of ziekte

Gestart door klesman, mei 29, 2012, 21:16:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

klesman

Dag forum,


In de meidoorn in mijn gemengde haag zie ik een rare afwijking waarvan ik in eerste instantie dacht in de richting van een wespengal.
Na enig speurwerk op gallensites zie ik tot nu geen enkele gelijkende soort.
Vandaar dat ik de deskundigen maar eens raadpleeg. Heeft iemand een idee wat het kan zijn?


Met groet en dank, Rudy
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

Margreet Kwh

Hallo Rudy,

hier is, lijkt me, sprake van een schimmel uit de familie van de Uredinales, een roest. Er zijn voor zover ik weet twee soorten roesten die verantwoordelijk kunnen zijn, de Jeneverbes-meidoornroest (Gymnosporangium clavariiforme) of de Afgeronde jeneverbesroest (Gymnosporangium confusum).
Ze zijn alleen te onderscheiden door het verschil in grootte van de sporen en door microscopische studie van de aeciale wanden.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

klesman

Hallo Margreet,


Dank voor je reactie. Nu ben ik niet thuis in deze materie, 'ik zit in de motten' zal ik maar zeggen  ;)  Daarom nog de volgende opmerkingen.
Vlakbij de meidoorn staat een Jeneverbes, Uit de combinaam Jeneverbes-meidoornroest maak ik op dat dit met elkaar te maken heeft?
Vraag: heeft er iemand belang bij te onderzoeken wat het is en hoe pak ik dat dan aan. Of is het advies wegknippen en verbranden om erger te voorkomen?


Groet Rudy
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

Margreet Kwh

Die roesten verhuizen inderdaad naar jeneverbes-soorten. Ik durf niet te zeggen of je de schimmel moet gaan bestrijden. Misschien weet iemand anders daar iets van?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

klesman

Als het niet ten koste gaat van de planten mag het van mij blijven zitten.
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

roesten

Deze Gymnosporangiumroesten zijn interessant. Ze blijven gedurende de winter over op jeneverbessen. Hierop worden in april/mei oranje, geleiachtige structuren gevormd waarin sporen gevormd worden die via de wind terecht kunnen komen op vatbare planten, waaronder meidoorn. Op meidoorn worden vervolgens andere sporen gevormd (aeciosporen in vruchtlichamen die aecia genoemd worden). Deze sporen zijn niet in staat om wederom meidoorn aan te tasten. Hierdoor blijft de aantasting van meidoorn beperkt. Wegknippen heeft dan ook geen effect op de schade die meidoorn oploopt. Bovendien valt de schade best wel mee, dus ik zou niets doen. Het meest effectief is nog om aangetaste jeneverbessen te verwijderen, maar gezien dat er toch wel erg veel jeneverbessen aangeplant worden is dit niet erg realistisch.
Inderdaad is het nodig om de structuren microscopisch te onderzoeken voor zekere determinatie.
Aad Termorshuizen