welk libellenhuidje?

Gestart door erika88, mei 14, 2012, 18:46:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

erika88

vond vanmiddag dit libellenhuidje.
geprobeerd te determineren maar kom alleen maar op onwaarschijnlijke soorten uit.
wie kan mij helpen?
Vriendelijke groet,
Erika Loonen

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

erika88

klinkt een stuk waarschijnlijker!
zie nu ook waar ik de mis in ging... de beharing.. maar die zie ik eigenlijk nog steeds niet   :(
Vriendelijke groet,
Erika Loonen

Ton van Haaren

een vrij makkelijk kenmerk wat volgens mij altijd opgaat voor een smaragd zijn die bruine lengtestrepen op de zijkant van het borststuk. Ik meen dat dat zelfs typisch was.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Johannes Klapwijk

Lange poten, plomp, breed lichaam en van die donkere tekening op de zijkant van het borststuk.. vrij gemakkelijk te herkennen als smaragd idd als je het even weet.

ewoudploeg

De bruine strepen op de zijkant van het borststuk worden inderdaad vaak als kenmerk gebruikt. Helemaal veilig is dit echter niet. Ook de Metaalglanslibel kan deze strepen hebben en de Tweevlek heeft deze strepen vrijwel altijd. Laatstgenoemde soort is echter erg onwaarschijnlijk, maar toch. Om deze soorten uit te sluiten kan worden gekeken naar de grootte van de rugdoornen. Die zijn bij de Smaragdlibel veel kleiner dan bij de andere twee.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

erika88

dankjewel allemaal! moet goed komen als ik er nog een tegenkom!
Vriendelijke groet,
Erika Loonen