Gele Gaasvlieg?

Gestart door VincentStork1, mei 13, 2012, 23:32:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

VincentStork1

Bleek dingetje met opvallend oog. Kan m.i. best deze soort zijn, maar graag meer info van iemand die wel verstand van zaken heeft. Alle info van harte welkom. Alvast alle dank een gegroet, Vincent

http://waarneming.nl/waarneming/view/68404857

harry60

Ik ben bang dat dit niet helemaal klopt het zal een van de grote groep zijn....
Wacht even op Arp die kan de naam dromen.

gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

VincentStork1

Wat loopt er nu over mijn beeldscherm ;D

Arp

Nou, "dromen" valt wel mee hoor :rolleyes:

Ik ben zoetjesaan, langzaam, langzaam, bezig om ze een beetje onder de knie te krijgen (hoop ik), maar veel soorten heb ik zelf nog nooit in de hand gehad en ken ik dus alleen van sleutels en foto's. Heeeeel veeeeel foto's op internet zijn verkeerd benoemd, dus het is ook nog wel lastig om voor elke soort goede platen te vinden zodat je beter beeld krijgt. En omdat je nog geen "beeld" hebt is het dus ook niet mogelijk om - zoals bij beesten die je 100++ keer gezien hebt - om op basis van "het plaatje in je hoofd" wat te roepen. Je moet op de foto dus bepaalde details duidelijk herkennen om een beetje te kunnen "sleutelen".

Deze valt onder de vier soorten die hier genoemd zijn.

Peyerimhoffina gracilis is het niet en de scapi zijn te kort voor vittata, dus blijven Nineta flava en Chrysoperla carnea s.l. over. Qua habitus en kleur (iets overbelicht?) zou N. flava heel goed kunnen, maar er zijn twee dingen die hier zekerheid zouden kunnen geven en beide zijn niet zichtbaar:

1) De wang voor de ogen: carnea met vlek/streepje; flava ongevlekt.
2) De voorrand van de voorvleugel: carnea "normaal"; flava duidelijk concaaf.

De voorvleugel aan de linkerkant van het beest wordt net opgetild - er is niets van de voorrand te zien. Het stukje voorvleugelvoorrand aan de rechterkant dat zichtbaar is onder het beest door, is te klein/kort om te beoordelen en ligt zelfs deels achter de grashalm.

Kortom: Meer kiekjes waar de genoemde dingen duidelijk op te zien zijn zouden fijn zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

VincentStork1

Beste Arp,

Dank voor je leerzame uiteenzetting. Zat i.i.g. in de goede richting. De rakker was snel weer op de vleugels, dus heb niet uitgebreid kunnen kijken/fotograferen. Ik kijk even of ik betere foto's heb. Ik heb in het verleden ook een andere gaasvlieg gefotografeerd en die op naam gebracht Goudoogje. Kun jij dat eventueel bevestigen?
http://waarneming.nl/waarneming/view/62723517

Groet, Vincent