Hoofdmenu

Meeuwen

Gestart door Jos Welbedacht, januari 08, 2007, 23:11:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

Hallo,

Ik stel nog steeds weinig voor op het meeuwen gebied.
Daarom lijkt het mij een goed idee om in dit topic foto's te plaatsen van duidelijke, standaard meeuwen. Hierop moet(mag) vervolgens een kenner op reageren, en zal detail voor detail vertellen waarom het hier om een bepaalde meeuw gaat.
Volgens mij is dit de perfecte manier om te leren. Ik hoop dat jullie er zin in hebben, want veel kenners zullen al onze domme vragen wel zat zijn.

Ik zal beginnen met 2 juveniele Zilvermeeuwen:

Hier
Hier

Door de nieuwe Internet Explorer 7.0 kan ik op de een of andere manier niet de foto's uploaden naar @home, dus dan maar zo.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

maartenwielstra

Voro beide van je foto's geldt; veel karteling op binnenste buitenste grote dekveren en langs volledige tertialrand. Goed voor Zilvermeeuw. Niet voor Pont. Geelpootmeeuw en Kleine Mantelmeeuw kunnen ook zwaar gekarteld zijn. Voor Geelpoot zie ik geen kenmerken; niet de zware jizz van kop en snavel, geen afgesleten witte veerranden maar brede wite tekening (is rond die tijd bij Geelpoot meestal sterk gesleten), en ook geen indicerende lichte buik en keel, gescheiden door donkere borstband (zoals bij veel Geelpoten). Beide vogels ook geen opvallend oogmasker. Kleine Mantelmeeuw is donkerder van bruine grondkleur, zwartachtig, met gelere lichte veerranden, geen lichte handpentoppen.  

Jos Welbedacht

Dat bedoel ik!
Hartstikke bedankt, heeft er iemand toevallig een foto van een duidelijke Kleine Mantel(het liefst juveniel, 1e winter)?  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

ruud_altenburg

Heb je al eens de moeite genomen om dit door te lezen?
http://www.xs4all.nl/~daarruud/special.html
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Jos Welbedacht

Jazeker. Een hele handige en goeie handleiding, maar gaat alleen over 1e jaars meeuwen. Ik dacht hier te beginnen met juv/1e winter en dan langzaam naar ouder te gaan.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Thijs Fijen

CiteerJazeker. Een hele handige en goeie handleiding, maar gaat alleen over 1e jaars meeuwen. Ik dacht hier te beginnen met juv/1e winter en dan langzaam naar ouder te gaan.
1e jaars meeuwen ZIJN juv en 1e winter vogels..

Ik denk dat ik niet weet wat je bedoeld.

Thijs
Thijs Fijen

Tukkerbird

CiteerDat bedoel ik!
Hartstikke bedankt, heeft er iemand toevallig een foto van een duidelijke Kleine Mantel(het liefst juveniel, 1e winter)?
Hier een foto van een juveniele kleine mantelmeeuw{tenminste dat denk ik :blink: }Hij ziet er alleen niet meer zo knap uit :gap:
ik hoop dat je er wat aan hebt.

Trouwens een leuk idee dit :duim:  

maartenwielstra

Voor de determinatie is het in verband met verschillen in slijtage en rui tussen de soorten altijd goed om een datum bij de foto's te zetten.

Jos Welbedacht

#8
Citeer1e jaars meeuwen ZIJN juv en 1e winter vogels..

Dat weet ik, inderdaad, maar ik bedoel dat dit nog maar het begin is. Ik bedoel als we zo de 1e jaars beesten gehad hebben(waar we nu mee bezig zijn) dat we vervolgens naar de 2e jaars vogels gaan.

@Maarten, ik zal de datum even toevoegen.
Edit: Staat al op Birdpix zie ik.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Mark van Veen

#9
Hier een veel donkerder exemplaar, naar mijn mening ook een 1e kj Kleine Mantelmeeuw. Foto genomen te Calais, 1 september 2006. We dachten eerst dat ie olie op de veren had, maar het is gewoon een donker beest.
groet,

Mark van Veen

ellen007

Ik vind het een geweldig idee.
Hoewel ik ook veel heb gehad aan de info tab bij betreffende meeuw.
Maar moet tot mijn spijt bekennen dat ik de meeuwen die op zilvermeeuwen lijken eigenlijk niet meer fotografeer omdat ik er steeds moeilijkheden mee heb.
Daar wij nu in de winter beland zijn (zeggen ze :D ) kunnen wij mooi op deze manier leren van hoe ze er nu uitzien.
Heb het boekje van eerste kalenderjaar grote meeuwen in Amsterdam gelijk gedownload.
Ik ben nl. ook zo'n iemand die er geen verstand van heeft en er geen touw aan vast kan knopen. Dus ben ik nu ook weer een stukje dichterbij de oplossing (hoop ik)
Zal deze forum zeker in de gaten houden. Alles wat je erbij leert is meegenomen.
En dan maar oefenen.
weer een lerende natuurliefhebber

maartenwielstra

CiteerHier een veel donkerder exemplaar, naar mijn mening ook een 1e kj Kleine Mantelmeeuw. Foto genomen te Calais, 1 september 2006. We dachten eerst dat ie olie op de veren had, maar het is gewoon een donker beest.
Lijkt mij een Geelpootmeeuw met olie. Binnenste grote dekveren met donker centrum, binnenste grote dekveren zelfs aan basis erg gekarteld, veel wit aan staartzijden, niet echt zwarte handpennen die wél lichte toppen hebben, vrij egale schouderveren (door slijt weinig patroon over van lichte randen), roodachtige grondkleur door slijt. (Dergelijke slijt kan op 1 sep ook wel bij kleine mantel, rui is bij Geelpoot vaak al verder gevorderd dan de vogel op de foto).  

Tukkerbird

CiteerVoor de determinatie is het in verband met verschillen in slijtage en rui tussen de soorten altijd goed om een datum bij de foto's te zetten.
Deze heb ik op 07/10/06 gefotografeerd op Texel.

ruud_altenburg

#13
Misschien is het best een aardig idee. Alleen niet op deze manier denk ik, want er zijn nu twee Zilvermeeuwen bij geplaatst waarvan er een door een auto aangereden is en de ander zo te zien in de olie gelegen heeft. Iets dergelijks kan alleen werken als je mooie standaardvogels opneemt. Natuurlijk hebben we ooit ook zelf overwogen iets dergelijks te doen voor 2kj vogels, maar vergis je niet in de variatie...

En Jos, ik meen dat je laatst zelf een mooie 1kj Kleine Mantel gefotografeerd had?
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=111758

Verder staat hier ook een aardige selectie Kleine Mantels. Zodra de artikelen de deur uit zijn komen de Geelpoten en Zilvers ook weer terug: http://www.gull-research.org/
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Mark van Veen

Mijn bescheidenheid in het determineren van jonge meeuwen wordt in ieder geval door dit topic steeds groter.
groet,

Mark van Veen

maartenwielstra

Citeer
CiteerHier een veel donkerder exemplaar, naar mijn mening ook een 1e kj Kleine Mantelmeeuw. Foto genomen te Calais, 1 september 2006. We dachten eerst dat ie olie op de veren had, maar het is gewoon een donker beest.
Lijkt mij een Geelpootmeeuw met olie. Binnenste grote dekveren met donker centrum, binnenste grote dekveren zelfs aan basis erg gekarteld, veel wit aan staartzijden, niet echt zwarte handpennen die wél lichte toppen hebben, vrij egale schouderveren (door slijt weinig patroon over van lichte randen), roodachtige grondkleur door slijt. (Dergelijke slijt kan op 1 sep ook wel bij kleine mantel, rui is bij Geelpoot vaak al verder gevorderd dan de vogel op de foto).
Tertialranden lopen te ver terug naar veerbasis voor Geelpoot denk ik. Mmmm. Ik blijf altijd maar bescheiden! Want het blijft in een aantal gevallen moeilijk!

Jos Welbedacht

CiteerEn Jos, ik meen dat je laatst zelf een mooie 1kj Kleine Mantel gefotografeerd had?
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=111758

Ja, dat is zeker een mooie Kleine Mantel!
Maar kun je de Baltische ondersoort vergelijken met de vogels die in Nederland voorkomen? De Balt is natuurlijk niet voor niets(op het ringetje na) gedetermineerd als Baltische Meeuw.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Tukkerbird

Mijn foto was dus een zilvermeeuw i.p.v een kleine mantelmeeuw :wacko:
Zo zie je maar weer dat dit forum leerzaam is :rolleyes:  

Jos Welbedacht

En dan kunnen we nu mooi over op de Kleine Mantelmeeuw, want ik neem aan dat er een nieuwe pagina begint. Misschien kan iemand mijn Mantel plaatsen, zonder dat er eerst op een link geklikt moet worden? Ik heb nog steeds geen ftp programma gedownload.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jeroen Nagtegaal

Je bedoelt die Balt?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jeroen Nagtegaal

Ik zal mijn eigen plaatje in vlucht adn ook maar posten,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

nog een balt
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

En dan Jos zijn foto,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jos Welbedacht

Bedankt, Jeroen!  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jeroen Nagtegaal

CiteerBedankt, Jeroen!
Geen dank,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Thijs Fijen

CiteerEn dan Jos zijn foto,
Zo zittend valt echt wel ontzettend op dat ie een veel donkerdere grondkleur heeft. En de vleugels zijn echt ontzettend lang!! Daardoor lijkt ie ontzettend slank en groot!

Thijs
Thijs Fijen

theomuusse

Citeernog een balt
Ik zie hier denk ik twee zilvers.

Theo

Jeroen Nagtegaal

Citeer
Citeernog een balt
Ik zie hier denk ik twee zilvers.

Theo
Nee hoor, de rechtse was meen ik de balt,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com