geelwitte russula

Gestart door leo custers, januari 08, 2007, 22:49:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

leo custers

Het lijkt wel vroeg in de herfst .Gevonden deze russula,tepelparasolzwam,Melkzwam en de cantharel foto1
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

[size=8]LEO CUSTERS[/size]

leo custers

[size=8]LEO CUSTERS[/size]

xenion

#3
Ik werd aan het twijfelen gebracht door de lamellen die iets in de steel lijken door te lopen... En ik denk dan ook eigenlijk aan een Narcisamaniet: op de 1e foto kun je op de hoed nog velumresten zien, wat je bij een Russula nooit zal tegenkomen. Bij een Russula zul je ook nooit een beurs om de voet tegenkomen, bij een Amaniet meestal wel, op foto 2 meen ik daar wat van te zien.
Groeten,
Martin

leo custers

#4
je kunt gelijk hebben Martin,ik dacht dat heteen schimmel was van het koude weer,maar die velumresten kon ik er zo aftrekken. De steel onder is bij de russula ook ronder. Hij stond onder beuken .
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

Niko Buiten

Ik zou hier geen Narcisamaniet van maken. Want de ring ontbreekt en er is een plausibele verklaring voor de plakjes op de hoed. Ik ga voor Russula. Misschien Geelwitte russula. Dat laat ik aan Leo over omdat hij de paddenstoel heeft bekeken.
Groet,

Niko Buiten.


xenion

CiteerIk zou hier geen Narcisamaniet van maken. Want de ring ontbreekt en er is een plausibele verklaring voor de plakjes op de hoed. Ik ga voor Russula. Misschien Geelwitte russula. Dat laat ik aan Leo over omdat hij de paddenstoel heeft bekeken.
De ring van de Narcisamaniet is vergankelijk, en hoeft er dus ook niet te zitten (wat ik ook op verschillende foto's in de database terugzie). Wat is de verklaring van de plakjes volgens jou?
Op foto 3 is ook nog geel verkleuring zichtbaar in de steel, wat volgens mij ook niet bij een Russula past, maar wel goed bij de Narcisamaniet.
Groeten,
Martin

Niko Buiten

Dag Martin,

Ik heb intussen de foto's bekeken en zie dat de ring inderdaad niet altijd aanwezig is.

Ik begrijp van Leo dat hij dacht dat de velumresten van een schimmel waren. Dat is de verklaring waar ik op doel.

Maar wanneer jullie beide denken dat het een Naricisamaniet is zal dat inderdaad het geval zijn.
Groet,

Niko Buiten.


han.endt

Ik dacht ook direct aan een Narcisamaniet.