2 paddenstoelen

Gestart door Geert-Jan Kroon, januari 08, 2007, 18:50:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geert-Jan Kroon

29 november Naardermeer. Broekbos Eik/Berk

Schubbige Boschampignon?






??





BVD!!
Groet,

Geert-Jan Kroon

xenion

De soort op de eerste twee foto's is een Parelamaniet. Een champignon van die leeftijd zou donkerbruine lamellen moeten hebben (als het onderste exemplaar). De duidelijk rode verkleuring sluit andere Amanieten uit.
De laatste twee foto's zijn wel champignons, maar daar durf ik geen soortnaam aan te geven. Hopelijke iemand anders wel.
Groeten,
Martin

Geert-Jan Kroon

#2
Alvast bedankt voor de eerste!

Is de champignon ook nog te doen of is er meer informatie nodig? (heb ik helaas niet)

Ik begin steeds meer thuis te raken in het paddenstoelenwereldje. Het lukt nu om de meeste paddenstoelen op groep te benoemen. Nu de rest nog.. ^_^

Tussen haakjes:
Ik weet dat jullie het geen makkelijke manier van werken vinden, maar mocht iemand nog wat tijd over hebben..
Ik heb nog een album met 23 paddenstoelen die ik op dit moment probeer te benoemen. Alle hulp is welkom! Foto's zijn in November gemaakt in een eiken/berkenbroekbos.

Alvast bedankt!!
Groet,

Geert-Jan Kroon

leo custers

Volgens de foto  de breedschubbige champignon .ik weet niet wat anderen zeggen.
[size=8]LEO CUSTERS[/size]

Marijke

Nou Leo, ik zou dat niet durven zeggen van deze foto. In mijn ervaring zijn champignons zo variabel dat als de ring niet duidelijk is het wel een heel typisch exemplaar moet zijn om het met zekerheid van een foto te determineren. Champignon spec. dus.

Geert-Jan Kroon

Bedankt! Weer wat geleerd :)  
Groet,

Geert-Jan Kroon

han.endt

#6
Neem bij champignons een vers exemplaar mee of maak aantekeningen in het veld. Vooral de verkleuring bij aanraking (ook bij de steelvoet), heeft hij een knol en welke vorm heeft deze? Maak een doorsnede om de verkleuring van het vlees te zien en de dikte van de hoed. Wat is de geur? Dit alles verhoogt de kans op een determinatie aanmerkelijk, hoewel er soms een microscoop voor nodig is.

Geert-Jan Kroon

Kijk daar heb je wat aan! Bedankt!
Sinds kort verzamel ik van elke veldwaarneming wat materiaal. Al doende leert men! ^_^  
Groet,

Geert-Jan Kroon