Mooi rood in het hout

Gestart door Gert Kremer, mei 10, 2012, 17:01:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Deze dikke (30a40cm rond) afgebroken hout zat vol met prachtig rood.
Ik dacht aan het mycelium van de Biefstukzwam kan dat? Het hout is natuurlijk van een hele dikke dode Beuk en laat ik nou net geen info vinden dat deze zwam daar in kan leven?
Kom al jaren bij de hout massa en nooit daar een biefstuk opgezien.
De foto zijn van 23-2-2012.
Hoor graag jullie ervaring, kennis enz.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Hoi Gert, jaren geleden heb ik dit ook eens gehad en er werd mij destijds verteld dat dit met vermiljoenhoutzwam van doen had. Is mooi om te zien.

xenion

Bloedhuidje kleurt het hout ook rood.
Groeten,
Martin

Stip

Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gert Kremer

Citaat van: Stip op mei 12, 2012, 00:19:07 AM
Is hetgeen rode beuk?  :angel:

Hallo Stip,
dat weet ik niet, deze is al jaren dood.
Maar er staat 1tje naast, die heeft groen blad dacht ik, maar zal volgende week even kijken. Heeft het zin om met de  :micro: het rood te bekijken?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Stip

Hoi Gert, als ik de foto's zie lijkt het of het rood er slechts oppervlakkig opzit, iets wat van buitenaf in de barst is gelekt of zo. Zwammen hebben er wel gezeten je ziet de territorium-lijnen in het hout goed op de foto 1 en 3 aan de onderkant
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Gert Kremer

#6
Dag Stip,
Het hout is inderdaad niet rood doortrokken, wel op veel diverse plekken aanwezig. Ook zie ik donker rood verkleuring, dat zou ouderdom kunnen? : moeten! zijn.
De boom zat altijd vol met Reuzenzwammen, Grijze buisjezwam, Echte tonderzwam, Elfenbankjes, Witte bultzwam,Porseleinzwam, Grote bloedsteelmycena zelf de Paarse dennenzwam zat op het dood liggend hout. Ook komen daar ook nog diverse slijmzwammen bij, vaak veel Zilverenboomkussen en nog een Korstzwam die ik niet ken, wel vaak mee bezig geweest...hopeloos! tot nu toe.
Dus welke het rood kan lekken?
Gewone boomwrat misschien? die zitter er ook veel op vooral die rode uitlopen vlekken. foto zijn van deze middag.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

he gert zeker niet van de blotebilletjes. Dat is een slijmzwam en slijmzwammen vormen geen schimmeldraden. De rode lijnen zijn afbakeningen van schimmels zoals stip al zegt, ofwel schimmeldraden
Groeten Ismaƫl Wind

Gert Kremer

Hallo Ismael,
misschien zijn de Amoebe met menie bezig geweest.   ;)    :D   :D 
(maar wel stom om niet te kunnen weten wat de oorzaak is) >:(
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.